Adresată:
Domnului Ion-Marcel CIOLACU, prim-ministru al României
Domnului Sorin-Mihai GRINDEANU, ministru al Transporturilor și Infrastructurii
Domnului Barna TANCZOS, ministru al Finanțelor
De către: Deputat Robert ALECU
Circumscripția electorală: nr. 4, Bacău
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 28.01.2025
Obiectul întrebării: Fondurile bugetare prevăzute și Graficul de realizare a prevederii din Programul de Guvernare PSD-PNL-UDMR Minorități 2024-2028 privind dublarea numărului de poduri rutiere peste râul Prut, de la 7 la 14
Stimate domnule prim-ministru,
Stimați domnilor miniștri,
România și Republica Moldova au stabilit și dezvoltă relații speciale și privilegiate bazate pe unitatea de limbă, cultură, istorie și spiritualitate, precum și pe aspirațiile comune europene și euroatlantice.
Programul de guvernare PSD-PNL-UDMR-Grupul parlamentar al minorităților naționale din Camera Deputaților 2024-2028 prevede la pagina 35 din compartimentul dedicat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii următoarele: „Reconectarea Republicii Moldova: dublarea podurilor rutiere peste Prut. Termen – 2028”.
Așa cum bine cunoașteți, pentru cei 684 de kilometri de frontieră, România și Republica Moldova au doar 9 puncte de trecere peste Prut, cu o medie de 76 de kilometri între ele, față de o medie de 31 de kilometri în perioada interbelică. Prin comparație, Republica Moldova are 58 de puncte locale și internaționale de trecere a frontierei cu Ucraina.
Din cele 22 de poduri peste Prut, în România interbelică, acum avem abia 9 puncte prin care Basarabia poate comunica cu restul României. 13 poduri din cele distruse de sovietici așteaptă să fie refăcute. Refacerea lor este o formă de desovietizare și de revenire la normal.
Podurile feroviare de la Fălciu – Cantemir și de la Holboca (spre Nicolina) – Ungheni au fost singurele care au supraviețuit bombardamentelor sovietice din cel de-al Doilea Război Mondial.
După instalarea sovieticilor în Basarabia au fost refăcute 4 poduri: Galaţi – Giurgiuleşti în 1949, Albiţa – Leuşeni în 1956 şi renovat în 1978, Oancea – Cahul în 1963, Sculeni – Sculeni în 1966. Acestora li s-au adăugat coronamentul barajului Stânca – Costeşti în 1978, și podul de la Rădăuţi Prut – Lipcani în 2005, refăcut cu sprijinul financiar de la Bruxelles. Singurul pod nou construit în ultimii ani peste râul Prut este podul de pontoane Leova-Bumbătă (comuna Vetrișoaia, județul Vaslui).
Reconstrucția unui singur pod se ridică la o medie de circa 10 milioane de euro, sumă față de care pot exista variațiuni în funcție de parametrii tehnici din fiecare caz aparte. Ajutoarele financiare nerambursabile acordate Chișinăului de către București ar fi fost suficiente pentru refacerea acestor 13 poduri, ca elemente strategice de interconexiune între cele două părți încă separate ale națiunii noastre.
Dublarea numărului de poduri rutiere peste râul Prut în perioada 2024-2028 înseamnă edificarea a încă 7 poduri în locul celor distruse de sovietici, astfel încât în anul 2028 să avem un total de 16 poduri peste Prut, dintre care 2 feroviare și 14 (7×2) rutiere.
Dat fiind termenul limitat pentru acest angajament al guvernării PSD-PNL-UDMR-Minorități, este de presupus un ritm alert al procesului de adoptare a deciziilor, deschidere a finanțărilor pentru studiile de fezabilitate, proiectărilor propriu-zise, avizării necesare, coordonării cu partea moldoveană etc., etc.
De asemenea, ținând cont de precedentul podului refăcut la Rădăuți Prut – Lipcani, este de presupus un cost al finanțărilor de circa 70 de milioane de euro.
Având în vedere cele expuse mai sus, vă rugăm respectuos să ne transmiteți:
1. Care anume 7 poduri rutiere peste râul Prut din cele 13 distruse de sovietici vor fi
refăcute până în anul 2028?
2. Care este graficul de realizare a prevederii din Programul de Guvernare PSD-PNL-UDMR-Minorități 2024-2028 privind dublarea numărului de poduri rutiere peste râul Prut, de la 7 la 14.
3. Care sunt sau vor fi sursele de finanțare a lucrărilor de proiectare, de construcție și a achizițiilor de materiale pentru refacerea celor 7 poduri rutiere?
4. La ce cuantumuri se ridică sumele necesare în cazul refacerii fiecăruia din cele 7 poduri rutiere despre care face vorbire Programul de Guvernare PSD-PNL-UDMR-Minorități 2024-2028?
5. Care sunt sumele concrete prevăzute de guvern în exercițiul bugetar al anului 2025 pentru realizarea obiectivului din Programul de Guvernare privind dublarea numărului de poduri rutiere peste Prut.
Orice alte informații tangente cu acest subiect sunt binevenite.
Vă rugăm să transmiteți răspunsurile dumneavoastră în scris.
Nu există răspunsuri