Către: Domnul Ștefan-Radu OPREA, Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului
Domnul Florian Daniel GEANTĂ, Președinte Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului
De la: Domnul George-Nicolae SIMION, deputat în circumscripția electorală nr. 42 București
Subiectul: Întârzieri în contractul pentru modernizarea avioanelor IAR 99
Stimate domnule ministru,
Stimate domnule președinte,
În luna septembrie a acestui an, s-au depășit, deja, trei ani de la semnarea contractului dintre Ministerul Apărării Naționale și Avioane Craiova pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 Standard și sunt șanse foarte mici ca măcar un singur aparat upgradat să iasă la zbor, având în vedere că durata acordului este de 4 ani/48 de luni.
Contractul are o valoare de 275 de milioane de lei, plus TVA, compania Avioane Craiova primind, în avans, două tranșe, de 51.775.400 lei în 2020 și 46.398.600 lei în 2021, cu alte cuvinte, aproximativ o treime din valoarea totală a contractului a fost încasată în avans! Din informațiile pe care le avem, programul IAR-99 SM nu cuprinde un upgrade amplu ci, mai degrabă, o actualizare a unor sisteme de avionică, nefiind necesare modificări structurale ale avionului, ceea ce înseamnă că rolul Avioane Craiova este acela de efectua operațiuni de reparație capitală a celulei și de instalare și integrare a unor echipamentelor noi.
Din Raportul Consiliului de Administrație al Avioane Craiova pe anul 2022 reiese destul de clar că, până la 31 decembrie 2022, deci timp de 2 ani și 4 luni, nu s-a efectuat nicio lucrare de upgrade – ”Referitor la derularea contractului, din punct de vedere tehnic, de la data semnării contractului și până în prezent au fost preluate avioanele prevăzute în contract și s-au demarat lucrarile de execuție pentru Laboratorul de sol de avionică astfel: au fost preluate avioanele IAR-99 Standard pentru modernizare, la termenele prevăzute în contract, în baza proceselor verbale de predare-primire, avioanele au fost afluite în zbor, iar de la data preluării au fost efectuate activități pentru evaluarea stării tehnice și executarea operațiunilor de fiabilizare a sistemelor și echipamentelor, aplicarea de buletine de service și demararea etapei a II-a din graficul de activități al contractului – refacere stare tehnică și activități de modernizare”.
Întârzierile au început să fie cumulate din momentul în care Avioane Craiova a semnat contractul cu Ministerul Apărării, a încasat primii bani și mai departe, nu a subcontractat compania responsabilă pentru livrarea sistemelelor de avionică.
Prin urmare, stimate domnule ministru și stimate domnule președinte, vă rog să îmi răspundeți, punctual, la următoarele întrebări:
1. De ce Avioane Craiova nu a subcontractat compania responsabilă pentru livrarea sistemelelor de avionică – Elbit – imediat ce sumele aferente bunei desfășurări a contractului au fost virate de către Ministerul Apărării?
2. Este posibil ca Avioane Craiova să fi decis să ia o parte din bani pentru a-și asigura un minimum de cashflow, bazându-se pe faptul că, oricum, va trebui să efectueze și reparațiile capitale înainte de modernizare, dar nu a luat în calcul timpul de care furnizorul de echipamente are nevoie pentru a face livrările? În cazul unui răspuns afirmativ, vă rog să îmi indicați cine și-a asumat această decizie, care au fost motivele pentru care s-a luat și dacă Ministerul Apărării Naționale a fost informat oficial?
3. Precedentul ministru al Economiei, domnul Florin Spătaru, a vizitat fabrica din Craiova și a admis întârzierile, menționând că întârzierile s-au datorat ”câtorva probleme logistice”. Vă rog să îmi transmiteți dacă ați identificat aceste probleme, care sunt ele, cum au fost rezolvate și cine este responsabil pentru apariția lor.
4. Care sunt motivele reale pentru care Avioane Craiova admite – așa cum reiese din Raportul Consiliului de Administrație pe anul 2022, citat mai sus, că nu a lucrat la modernizarea avioanelor timp doi ani și patru luni?
5. Cum expicați faptul că, potrivit aceluiași raport, Avioane Craiova a efectuat, timp de aproape doi ani jumate, ”activități pentru evaluarea stării tehnice și executarea operațiunilor de fiabilizare a sistemelor și echipamentelor” sau ”aplicarea de buletine de service”?!
În formularea răspusului, vă rog să luați în considerare faptul că modernizarea efectivă nu avea cum să facă din moment ce laboratorul de sol pentru sistemele de avionică era încă în execuție și nu se pot instala pe avion echipamente netestate la sol și care nu sunt optimizate – și de aici rezultă, fără dubii că, până la 31 decembrie 2022, niciun avion IAR-99 nu a fost upgradat!
6. Cine este răspunzător pentru vulnerabilizarea Forțelor Aeriene Române prin indisponibilizarea temporară la sol a avioanelor IAR-99, afectându-se, astfel, programul de pregătire al piloților militari?
Nu există răspunsuri