Către: Nicolae-Ionel Ciucă, Prim Ministru al Guvernului României
De la: Dan Tanasă, Deputat AUR, circumscripția electorală 28 Mureș
Subiectul întrebării: Lucrările de dragare din zona Bâstroe
Stimate Domnule Prim Ministru,
Când ați fost întrebat public despre lucrările din zona Bâstroe, răspunsul Dvs. a fost : „Am discutat cu Ministerul de Externe, am discutat cu ministerul Transporturilor. Fiecare dintre ele au datoria ca înainte de a iniția alte demersuri decât cele care au fost făcute publice, să verifice. Motiv pentru care Ministerul de Externe coordonat cu Ministerul Mediului și Ministerul Transporturilor, a inițiat notele verbale către Ambasada Ucrainei la București, a fost primit un răspuns în care se specifică faptul că au fost executate lucrări de întreținere a canalului (așa cum se știe, întreținerea înseamnă 3,5 metri, iar ceea ce depășește această cotă înseamnă adâncirea canalului)”. De atunci a trecut o lună și România încă nu a primit acordul din partea Ucrainei de a verifica tipul lucrărilor efectuate.
Stimate domnule Prim Ministru, vă întreb cum este posibil să nu fie anunțate instituțiile statului român despre acest demers al Ucrainei în ceea ce privește canalul Bâstroe și impactul asupra ecosistemului Deltei Dunării? Recunoașteți că executarea unor lucrări pe canalul Bâstroe au impact pe mediu, au impact asupra Deltei Dunării, dar vă întreb, ce ați făcut concret de un an de când cunoașteți această situație? Știați că, prin Rezoluția Cabinetului de miniștri al Ucrainei nr.136 din 9 februarie 2022, „Chilia este considerată o cale navigabilă interioară a Ucrainei cu dimensiunile de proiectare: lungime 95,445 km, lățime 120 m și adâncime 8,23m”, care au fost motivele pentru care România nu a acționat având în vedere faptul că se încalcă normele de drept internaționale? Brațul Chilia reprezintă granița stabilită și acceptată internațional între România și Ucraina, în consecință, nu poate fi considerată o cale navigabilă interioară a Ucrainei, ci o cale internațională cu regim special de graniță, care obligă la un regim de gestionare acceptat de cele două țări, conform comunicatului Academiei Române din 10 martie 2023.
Ca militar de carieră, domnule Prim-ministru, ce măsuri concrete ați întreprins din data de 9 februarie 2022, de când ați fost informat de instituțiile statului despre această hotărâre unilaterală a Ucrainei?
Ați declarat dumneavoastră „Nu am această informare, noi am discutat cu partenerii noștri ucraineni și de asemenea cu Comisia, canalul Sulina îl punem la dispoziție, din toate punctele de vedere, contribuind la tot ceea ce înseamnă asigurarea șenalului navigabil, astfel încât să putem folosi la maxim Canalul Sulina. Există o serie întreagă de demersuri care sunt în derulare, sperăm că într-o perioadă scurtă de timp să putem să asigurăm inclusiv circulația pe Canalul Sulina, atunci traficul s-ar fluidiza și s-ar permite să funcționeze în limite de normalitate.”?
Chiar și SIE a transmis un comunicat prin care încadrează lucrările de pe canalul Bâstroe în categoria „riscurilor și amenințărilor care pot aduce atingere siguranței naționale sau care contravin intereselor statului român”, ce reacție ați avut atunci?
De ce România nu a sesizat până acum în scris Comisia Europeană?
Nu există răspunsuri