Adresată: Domnului Ilie Bolojan, Prim-ministru României
De către: Senator Vlăescu Virgiliu-George
Circumscripția electorală: nr.35, Suceava
Obiectul interpelării: Solicit maximizarea politicilor de sprijin ale produselor tradiționale românești
Stimate domnule Prim-Ministru,
Şeful ANAF, Adrian Nica, a afirmat, că datele care se folosesc în discuţia despre slaba colectare a TVA sunt cele raportate pentru anul 2022. „Aşteptăm publicarea pe 2023. Am văzut că ţările vecine, cum ar fi Bulgaria, au solicitat asistenţă de specialitate pentru a avea o formulă corectă de calcul a acestor diferenţe, când vorbim de GAP-ul de TVA în mod special. Asta încercăm să facem şi noi, să ne prezentăm mai bine şi mai corect către Comisia Europeană”, a explicat şeful ANAF, Adrian Nica.
El a precizat că „este de notorietate discuţia apărută în spaţiul public cu privire la producţia pe care România o înregistrează, fiind specificul acestei ţări, atunci când vorbim de autoconsum (GAP)”.
„Şi ca să dau câteva exemple clare: modul în care tratăm gemul pe care îl face în casă bunica”, a spus şeful ANAF. „Asta contează la GAP-ul de TVA în România. România a avut, în 2022, cel mai mare GAP de TVA din Uniunea Europeană. GAP-ul de TVA reprezintă diferenţa dintre cât TVA ar trebui să încaseze statul (conform legislaţiei fiscale) şi cât TVA încasează efectiv”
Potrivit specialiştilor, GAP-ul este un indicator folosit pentru a măsura frauda fiscală, evaziunea fiscală (TVA neplătit), insolvențele şi erorile administrative. Dar atunci când duci această discuție în zona bunicilor care fac zacuscă, gem și alte produse tradiționale pentru autoconsum te umpli de ridicol. Dacă mai ești și oficial guvernamental umpli de ridicol întreg Guvernul României.
Solicităm o poziție oficială a Guvernului României cu privire la această chestiune!
Ce este mai important pentru dvs, domnule Prim Ministru, promovarea produselor tradiționale și a autoconsumului sau GAP-ul de TVA și statisticile europene? De ce nu vă preocupați de marii evazioniști, de multinaționalele care își exportă profitul, de mărcile proprii ale supermarketurilor care obligă micul producător să își vândă marfa ieftin care mai apoi îmbracă ambalajul unui brand al supermarketului, românii fiind obligați să renunțe la brandul propriu al produsului tradițional?
Produsele tradiționale reprezintă o componentă importantă a culturii românești, a identității românești, a patrimoniului național. Pentru a reuși să se impună pe piaţă în faţa falsurilor, regimul acestor produse trebuie sprijinit prin politici publice și foarte bine reglementat de legislaţia în vigoare. Totodată trebuie drastic sancţionaţi cei care produc aşa-zise produse tradiţionale, care pot afecta sănătatea consumatorilor prin conţinutul lor de aditivi sau alte substanţe care nu au nici o legătură cu metodele tradiţionale de preparare.
Față de această situație vă adresăm următoarea interpelare :
La ce dată veți face un obiectiv prioritar al Guvernului României din promovarea produselor tradiționale românești? La ce dată vor găsi românii în supermarketuri măcar 50 % produse românești?


Comments are closed