Adresată:
Domnului Tanczos BARNA, Ministrul Finanțelor
De către: Deputat Veronica GROSU
Circumscripția electorală: nr. 35 Suceava
Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 17.06.2025
Obiectul interpelării: România încotro? Ce soluții propuneți pentru România?
Domnule Ministru,
Problema majoră a României este că, în anul 2021, se împrumuta la dobânzi de 2-3% iar în mai 2025, statul nu a reușit să împrumute 500 de milioane de lei la dobânzi de 7,5%. Datoria externă a României a ajuns, în martie 2025, aproape cât PIB-ul din 2020 – 205 miliarde de euro. Astfel, 20 de miliarde din cele 255 cheltuite de statul român în primele patru luni din 2025 au fost doar pentru dobânzi. Ministerul Finanțelor a împrumutat luni, 27 mai, 846 milioane lei de la bănci, printr-o licitație de obligațiuni cu scadență în anul 2027, la o dobândă medie anuală de 7,23%, a anunțat BNR. Practic, avem un deficit bugetar de 9,5% din PIB, un deficit comercial de peste 30 mld euro, un deficit de cont curent de peste 8% si o inflație de peste 5%. Cu alte cuvinte, deficitul a fost de aproape 30% din venituri. Dacă mergem la bancă și îi cerem să ne împrumute 10 milioane lei pentru o afacere ale cărei venituri sunt de 30 de milioane lei vom fi refuzați de aceasta în condițiile în care afacerile se realizează în general pe credit. Creditarea este practic blocată în România.
Economia a avut o crestere de sub 1% anul trecut – în ciuda faptului că s-au dat 3-4% din PIB în principalul motor de creștere – consumul. PSD-PNL-USR-UDMR sunt partidele care au condus țara în ultimii 5 ani.
În acești ani, întreprinzătorii au avut de suferit prin majorarea taxelor și impozitelor la un nivel la care mulți nu au supravețuit tocmai ca să le fie bine guvernanților și clientelei politice.
Urmează să creștem cheltuielile militare cu 1% din PIB pentru un război care nu este al nostru.
România urmează să taie bani de la investiții. Unul din motivele pentru care România e mult în urma statelor europene pornite pe resetare economică este că, în timp ce ceilalți investesc pentru a-și ridica economia la nivelul următor, noi abia acum ne facem autostrăzile, digitalizarea, alimentarea cu apă și canalizarea în rural și urbanul mic.
Adevărul este că avem un aparat administrativ stufos, iar în administrațiile locale, lucrează circa 32% din sectorul public. Am propus comasarea comunelor până la nivelul de 5000 de locuitori care ar fi însemnat o reducere cu cel putin 60% a costurilor cu administrația locală. Descentralizarea instituțiilor în județe ar aduce o altă economie importantă de resurse.
Scenariile care se discută în Ministerul de Finanțe sunt fie de creștere a TVA, ceea ce ar duce la fel de rapid în inflație și la scăderea consumului. Marile noastre deficite tocmai de aia sunt revoltătoare, pentru că s-au făcut pe inflație mare, creștere economică la limita stagnării și curs de schimb aproape fix.
Un alt scenariu este o creștere a impozitelor pe venit care ar avea efect dezastros pe piața muncii în condițiile în care avem una din cele mai mari fiscalizări a muncii din UE. Deja liber profesioniștii au un impozit suplimentar pe sănătate de 10%, iar taxarea muncii este cea mai mare din UE. Un alt scenariu este fiscalizarea suplimentară a capitalului. Statul ia dividende de la companii de stat și apoi le trimite să se împrumute pe piețe cu dobânzi uriașe. Putem spune că statul își sabotează propriile încasări. Un pretext perfect să urmeze o privatizare după modelul Petrom. Fiscalizarea scăzută, prin comparație cu alte state, a capitalului, a fost pentru România ani la rând metoda de-a atrage investiții străine și a sprijini extinderea și dezvoltarea companiilor locale.
Un alt scenariu este impozitarea progresivă. Pe de altă parte, trebuie să recunoaștem și că o cotă unică e un mod foarte rudimentar de taxare și că, de fapt, excepțiile au făcut-o să nu mai fie nici măcar”unică”.
Practic urmează o nouă perioadă în care primii care vor fi sacrificați sunt cetățenii. Nu sunt luate în calcul reduceri ale costurilor statului (300 de parlamentari, 12 ministere, maxim 50 de secretari de stat, reducerea/eliminarea finanțării partidelor parlamentare de la bugetul de stat și eliminarea pensiilor speciale). Nu se va renunța la membrii de partid incompetenți infiltrați în instituțiile de stat și nu va fi deconectată de la bugetul public clientela de partid pentru stoparea risipei banului public. Reforma administrației publice centrale și locale nu este pe lista propunerilor iar descentralizarea nu va avea loc.
Față de această situație, solicit răspuns la următoarea interpelare: Cine sunt vinovații pentru situația în care a ajuns România?
Prezentați 3 soluții pe care le propuneți pentru cetățenii României în următoarea perioadă! Solicit răspuns în scris și oral.
Comments are closed