Adresată de către domnul senator: Sorin-Cristian MATEESCU
Circumscripţia electorală nr.14 Constanța, Grupul Parlamentar Alianța pentru Unirea Românilor ( AUR)
Ședinţa Plenului Senatului României din 12.10.2022
Titlul declarației politice: “Prețurile barilului de petrol oscilează pe piața internațională, Ministerul Finanțelor Publice păstrează accizele pentru a ține prețul ridicat la combustibil!”
Doamnă/Domnule Preşedinte de şedinţă ,
Stimaţi doamne și domni senatori !
Voi avea o scurtă intervenție în Plenul Senatului pornind de la o realitate existentă la nivel internațional, dar cu efecte mult mai drastice la nivel național.
Ținând cont de faptul că prețul barilul de petrol oscilează în funcție de jocurile de culise ale pieței (între OPEC, Rusia, SUA și UE) ca urmare a conflictului din Ucraina și se așteaptă și o criză alimentară, în România motorina a trecut iarăși de opt lei și este încă mult mai scumpă decât benzina. Au crescut prețurile la pompă în weekend, după ce ne-am obișnuit cu reveniri, și sunt așteptări să mai crească în perioada următoare. În medie, un litru de benzină este șase lei și 64 de bani, iar un litru de motorină trece de opt lei. Deci sunt câțiva bani în plus față de săptămâna trecută, nu foarte mult.
Totuși, în contextul în care la nivel european și chiar peste ocean, în SUA și Canada, autoritățile centrale reduc accizele și taxele pe combustibili, în România, indiferent de fluctuația barilului de petrol, care acum o lună a scăzut sub 80 de dolari, iar acum crește temporar spre 100 de dolari, accizele reprezintă peste 60% din prețul final al litrului de combustibil.
În acest sens, am adresat și o interpelare Ministerului Finanțelor Publice, al cărui conducător ar trebui să se gândească la o variantă de a reduce accizele în contextul în care numai în ultimele șase luni Guvernul României a încasat din aceste taxe peste 800 milioane de lei la bugetul de stat.
Domnule ministru Câciu, stimați colegi senatori din arcul guvernamental, reducerea drastică a accizelor este necesară și vă aduc în atenție faptul că există deja la nivel național o scădere a cererii în trimestrul al doilea. Cu siguranță, în momentul în care bugetul este limitat, bugetul fiecărei familii intră în austeritate la nivel de transport, dar nu numai asta, ci și mediul financiar și economic, în general, care înseamnă distribuție, trasport de bunuri intermediare pentru producție, toată această cerere de transport este în scădere atunci când consumul este în scădere.
Nu o spun doar eu, chiar specialiștii din domeniul economic afirmă că: o cerere mai redusă este rezultatul unei economii care încetinește sau se oprește, chiar și asta este ceea ce așteptam să se petreacă, temperând prețul carburanților la pompă. Atunci când crește prețul barilului de petrol, creșterea se vede și la pompă, în scurt timp, poate fi și o saptămână, depinde de la o benzinărie la alta. E bine de știut, însă că doar o parte din prețul benzinei și cel al motorinei depinde de barilul de petrol, în rest sunt accize, transport și așa mai departe.
Acestea sunt afirmațiile celor din presa financiară românească de specialitate, nu ale mele ca senator AUR. Deci concluzia este simplă : reducerea accizelor înseamnă un pas spre ieșirea din criza economică actuală a tuturor românilor!
Nu există răspunsuri