Silviu Gurlui – Întrebare parlamentară – Utilizarea bugetului de 5 % din PIB pentru apărare în raport cu finanțările SAFE și cu marile investiții strategice naționale

Adresată:

Domnului Liviu-Ionuț MOȘTEANU, Ministrul Apărării Naționale

De către: Deputat Silviu-Octavian GURLUI

Circumscripția electorală: nr. 24 Iași

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 18.09.2025 

Obiectul întrebării: Utilizarea bugetului de 5 % din PIB pentru apărare în raport cu finanțările SAFE și cu marile investiții strategice naționale

 

Stimate Domnule Ministru,

România și-a asumat alocarea a 5 % din PIB pentru apărare, în timp ce a contractat și fonduri SAFE (Strategic Autonomy Facility for Europe) de 16,6 milioane de euro destinate, printre altele, infrastructurii strategice, inclusiv autostrăzile A7 și A8.

Observațiile mele pornesc de la următoarele realități:

Fondurile SAFE reprezintă împrumuturi cu dobândă, ceea ce presupune obligații de rambursare pe termen lung.

În paralel, România dispune anual de un buget de apărare echivalent cu 5 % din PIB, din resurse proprii, care nu implică dobânzi și care, conform practicilor europene, poate fi orientat și spre infrastructură de securitate cu dublă utilizare (drumuri, poduri, spitale strategice, centre de cercetare, fabrici de tehnologie).

În acest context, vă rog să clarificați:

1. Motivele pentru care construcția autostrăzilor A7 și A8, considerate coridoare de mobilitate militară și securitate națională, nu a fost finanțată în parte din bugetul de 5 % pentru apărare – sursă nerambursabilă – și s-a optat preponderent pentru fonduri SAFE contractate cu dobândă.

2. Mecanismul de alocare și restricțiile actuale privind folosirea celor 5 % din PIB pentru:

– proiecte de infrastructură rutieră strategică (autostrăzi, poduri),

– spitale regionale de urgență cu rol de apărare civilă,

– centre de cercetare-dezvoltare pentru tehnologii militare, aerospațiale și energetice sincrone.

Care sunt prevederile legale sau procedurale ce ar împiedica includerea acestor investiții în bugetul de apărare?

3. Planul multianual (2026–2030) de utilizare a celor 5 % din PIB, defalcat pe:

– achiziții militare,

– infrastructură cu dublă utilizare (transport, sănătate, cercetare),

– industrie de apărare și fabrici de tehnologii critice (aerospatiale, energetice sincrone, robotică).

4. Estimarea sumelor ce ar putea fi direcționate anual, în următorii 5 ani, din bugetul de 5 % pentru:

– cercetare științifică națională de interes strategic (apărare, securitate cibernetică, energie sincronă),

– construcția și modernizarea spitalelor cu rol de reziliență în caz de conflict sau dezastre,

– fabrici și centre tehnologice cu aplicabilitate duală (militară și civilă). 5. Coordonarea cu Ministerul Transporturilor și Ministerul Cercetării pentru integrarea acestor obiective în strategia de apărare și pentru a evita dublarea surselor de finanțare (fonduri cu dobândă vs. fonduri naționale fără dobândă).

Este esențial ca Parlamentul și opinia publică să înțeleagă cum se decide utilizarea celor 5 % din PIB și de ce, în cazul autostrăzilor A7 și A8 – obiective critice pentru apărare –, nu s-a preferat o finanțare integrală sau parțială din acest buget, ci una prin împrumuturi SAFE.

Vă rog să transmiteți răspunsul în termenul legal, în scris și în format electronic editabil.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE