Monica Iagăr – Lege pentru modificarea și completarea Legii educației fizice și sportului nr. 69/2000

CĂTRE,

BIROUL PERMANENT AL SENATULUI

În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată, precum și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată Lege pentru modificarea și completarea Legii educației fizice și sportului nr. 69/2000” spre dezbatere și adoptare, în procedură de urgență.

În temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, republicată, vă adresăm rugămintea de a solicita Guvernului să comunice punctul de vedere asupra prezentei propuneri legislative, precum și informații privind implicațiile bugetare generate de aceasta – fișă financiară.

De asemenea, adresăm rugămintea de a solicita avizele Consiliului Legislativ și Consiliului Economic și Social.

INIȚIATORI:

Deputat AUR Monica Iagăr    ___________________


EXPUNERE DE MOTIVE

În România există de prea mult timp blocaje în ce privește desfășurarea proiectelor de construire a bazelor sportive. Din păcate, există un număr foarte mare de exemple de proiecte nefinalizate ori de proiecte de construire neîncepute. În urma discuțiilor cu reprezentanți din domeniul sportiv și în urma analizei situațiilor amintite reiese că aceste blocaje sunt cauzate și de prevederile legale care nu oferă garanții suficiente pentru finalizarea proiectelor de realizarea a bazelor sportive.

Astfel, aceste blocaje în realizarea proiectelor au avut ca efect dispariția unor baze sportive de pe urma cărora comunitățile locale beneficiau. În prezent există multe comunități locale care duc lipsă de baze sportive. Dispariția bazelor vechi din aceste comunități a avut loc în lipsa unor garanții suficiente pentru dezvoltarea unor baze sportive noi.

În prezent, Legea nr. 69/2000 prevede, la art. 79, că schimbarea destinației sau desființarea bazelor sportive aflate în proprietatea statului, a unităților administrativ-teritoriale ori a unor societăți comerciale se poate face numai prin hotărâre de Guvern și, de regulă, cu construirea prealabilă a unor baze similare.

Cu toate acestea, practica a demonstrat că există vulnerabilități: lipsa transparenței în procesul decizional, lipsa unor garanții financiare și juridice că noile baze vor fi efectiv realizate, precum și dificultatea de a trage la răspundere entitățile care desființează baze fără respectarea legii.

Pentru a asigura o protecție reală a patrimoniului sportiv și pentru a încuraja investițiile responsabile, propunem modificarea art. 79, prin introducerea unor prevederi privind consultarea publică obligatorie, publicarea documentațiilor și a planurilor financiare, asigurarea de garanții financiare și stabilirea de sancțiuni clare.

Această modificare are ca efecte întărirea protecției bazelor sportive, asigurarea transparenței administrative și garantarea respectării interesului public în domeniul sportului.

În aceste condiții, considerăm că adoptarea acestui proiect de lege este justificată și necesară pentru asigurarea unui viitor sustenabil al sectorului sportiv în România și pentru crearea unui cadru legislativ conform în domeniu.

În temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, republicată, vă adresăm rugămintea de a solicita Guvernului să comunice punctul de vedere asupra prezentei propuneri legislative, precum și informații privind implicațiile bugetare generate de aceasta – fișă financiară.

INIȚIATORI:

Deputat AUR Monica Iagăr    ___________________

     

LEGE pentru modificarea și completarea Legii educației fizice și sportului nr. 69/2000

Parlamentul României adoptă prezenta lege

Articol unic – Art. 79 din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000, publicată în Monitorul Oficial nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:  

Art. 79 

„(1) Schimbarea destinației sau desființarea unor baze sportive aparținând domeniului public ori privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale se poate face numai prin hotărâre a Guvernului, după organizarea unei consultări publice de minimum 30 de zile și cu construirea prealabilă a altor baze sportive similare celor desființate, cel puțin la același nivel de dotare și accesibilitate.  

(1¹) Documentația tehnico-economică aferentă schimbării destinației sau desființării se publică pe site-ul Ministerului Sportului și al autorității publice locale implicate, însoțită de justificarea necesității, sursele de finanțare și calendarul de execuție.  

(1²) Schimbarea destinației sau desființarea unei baze sportive este condiționată de existența unei garanții financiare sau a unui plan de investiții certificat, care să asigure construirea și punerea în funcțiune a noii baze sportive.  

(2) Dispozițiile alin. (1)–(1²) se aplică și societăților comerciale care dețin în patrimoniu baze sportive ce au aparținut statului. Acestea au obligația de a notifica Ministerul Sportului și Registrul bazelor sportive despre orice intenție de schimbare a destinației.  

(3) Prin excepție de la alin. (1), schimbarea destinației sau desființarea unor baze sportive aparținând domeniului public ori privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale se poate face fără îndeplinirea condiției construirii prealabile a altor baze sportive similare celor desființate atunci când noile baze sportive vor fi construite pe același amplasament și cu respectarea dispozițiilor prezentului articol.

(4) Baza sportivă este destinată cu prioritate desfășurării activităților sportive de interes public. Orice altă utilizare este permisă doar dacă nu afectează calendarul activităților sportive, caracterul funcțional al bazei și accesul sportivilor legitimați, copiilor și tinerilor la infrastructură. Activitățile comerciale, recreative sau private pot fi desfășurate în incinta bazei sportive doar în măsura în care sunt compatibile cu destinația principală sportivă și cu respectarea regulamentelor autorităților competente în domeniu.

(5) Nerespectarea prevederilor prezentului articol atrage nulitatea absolută a actului juridic prin care s-a dispus schimbarea destinației sau desființarea bazei sportive și aplicarea unei amenzi de la 50.000 lei la 250.000 lei, împreună cu obligația de repunere în situația anterioară.”  

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.

Distribuie acest articol!