Marian Vasile – Interpelare – Lipsa navigabilității permanente pe Dunărea românească — cauza stagnării economice a județului Dolj și a sudului României

Adresată: Domnul Ciprian-Constantin Șerban, ministrul Transporturilor și Infrastructuri

De către Domnul senator: Marian VASILE

Circumscripția electorală: Nr. 17 Dolj

Grupul Parlamentar: A.U.R.

Obiectul Interpelării – Lipsa navigabilității permanente pe Dunărea românească — cauza stagnării economice a județului Dolj și a sudului României

                Stimate domnule ministru,

Dunărea ar trebui să fie motorul de dezvoltare al sudului României. În realitate, ea a devenit simbolul neglijenței administrative și al subdezvoltării cronice. De la Calafat la Bechet, între porturile Doljului, fluviul este navigabil doar 8–9 luni pe an, iar în verile secetoase, navele mari rămân blocate săptămâni întregi.

Din cauza adâncimilor insuficiente și a lipsei lucrărilor de întreținere, Doljul pierde anual zeci de milioane de euro prin blocarea transportului fluvial de cereale, agregate și materiale industriale. Fermierii, transportatorii și operatorii portuari sunt obligați să apeleze la transport rutier scump, ceea ce face ca produsele noastre locale să fie mai puțin competitive decât cele din alte regiuni.

Aceasta nu este o problemă tehnică. Este o problemă de guvernanță, viziune și voință politică. România are obligația, conform legislației europene și acordurilor internaționale, să mențină adâncimea minimă de navigație de 2,5 metri pe sectorul româno-bulgar al Dunării.

Ministerul Transporturilor și Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ Galați) sunt instituțiile responsabile pentru întreținerea șenalului navigabil, dragaje și semnalizare.

Cu toate acestea:

• proiectele FAIRway Danube și FAST Danube, finanțate prin programele europene CEF și TEN-T, sunt întârziate cu peste 8 ani;

• lucrările de dragaj sunt ocazionale, nu preventive;

• colaborarea cu autoritățile bulgare este ineficientă, iar Comisia mixtă româno-bulgară nu are rezultate concrete.

În același timp, alte state dunărene – Austria, Ungaria, Serbia – mențin navigabilitatea tot anul, prin lucrări permanente și investiții anuale de zeci de milioane de euro.

În lipsa navigației continue, porturile Calafat, Bechet, Cetate și Rast funcționează mult sub capacitate.

Potrivit datelor anexate:

• doar 300 000 – 400 000 tone de marfă sunt transportate anual,

• deși capacitatea tehnică a porturilor depășește 2 milioane tone/an.

Această subutilizare înseamnă:

• pierderi logistice de peste 15 milioane euro/an,

• blocarea exporturilor agricole din sudul Olteniei,

• descurajarea investițiilor în logistică și industrie,

• menținerea unei zone cu potențial uriaș într-o sărăcie structurală.

Fără un fluviu navigabil 12 luni/an, Doljul nu poate atrage mari investitori și nu-și poate valorifica resursele locale.

Fără Dunăre, sudul României nu are autostradă economică.

În acest sens, vă solicit să ne transmiteți:

1. Care este stadiul exact al proiectului „FAST Danube” și când vor începe efectiv lucrările pe sectorul Calafat–Bechet–Corabia?

2. Ce buget a fost alocat în ultimii 5 ani pentru dragajele și lucrările hidrotehnice din sectorul Dolj și cât din acest buget a fost efectiv utilizat?

3. Ce măsuri concrete aveți pentru coordonarea cu partea bulgară, astfel încât navigabilitatea să fie asigurată permanent pe sectorul comun?

4. Intenționează Ministerul Transporturilor să implementeze un sistem digital de monitorizare a șenalului navigabil (e-Navigation) pe sectorul Dolj?

5. Când estimați că România va avea navigabilitate continuă, 12 luni/an, pe sectorul româno-bulgar al Dunării?

Domnule ministru,

lipsa navigabilității Dunării nu mai poate fi explicată prin scuze tehnice.

Este o dovadă a lipsei de responsabilitate guvernamentală față de sudul României.

Oltenia, și în special Doljul, au nevoie de un parteneriat real cu Guvernul pentru a valorifica Dunărea ca resursă economică strategică.

Dunărea trebuie să devină autostrada economică a Doljului, nu o apă care curge pe lângă sărăcie.

Fermierii, transportatorii, constructorii și antreprenorii din Dolj merită infrastructură modernă, porturi funcționale și respect pentru munca lor.

Vă solicit, în numele locuitorilor județului Dolj, să prezentați public un calendar clar de lucrări, cu termene și responsabilități, pentru reabilitarea șenalului navigabil și modernizarea porturilor din sudul României.

                                  

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE