Adresată: domnului Sorin-Mihai CÎMPEANU, ministru al Educației
De către: Senator Ionuț NEAGU, secretar al Comisiei pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte şi minorităţi
Data: 24/02/2021
Obiectul întrebării: Asigurarea cadrelor didactice și a elevilor din România cu dispozitive conectate la internet (laptop sau tabletă) pentru învățământul electronic la distanță.
Stimate domnule ministru,
Conform Legii educației naționale nr. 1 din 5 ianuarie 2011, modificată și completată prin Legea nr. 109/2020, Ministerul Educației le asigură elevilor și profesorilor infrastructura necesară, constând în dispozitive și acces la internet, pentru accesarea Bibliotecii Școlare Virtuale, Platformei școlare de învățământ electronic la distanță (”e-learning”) și a altor platforme educaționale agreate.
De asemenea, potrivit aceleiași legi, Ministerul educației asigură, la cerere, fiecărui cadru didactic și fiecărui elev un dispozitiv – laptop sau tabletă, conectat la internet, pentru a putea participa la activitățile de învățământ electronic la distanță (”e-learning”).
În luna august 2020 postrul internațional Radio Europa Liberă (REL), redacția de limbă română, a titrat: ”Studiu: peste 40% din elevii români din mediul rural nu au putut face școală online”[1]. În materialul sunt prezentate succint, între altele, următoarele informații:
- Peste 60% dintre părinții din mediul rural nu au lucrat în perioada pandemiei, arată o cercetare realizată de Fundația World Vision România.
- În jur de 40% dintre părinți nu au reușit să asigure alimente, rechizite pentru copii, produse de igienă, curățenie ori medicamente sau le-au asigurat parțial.
- Şcoala online nu a fost posibilă pentru toți copiii în România offline: Peste 40% dintre elevi nu au participat la şcoala online.
- 1 din 3 părinţi spun că nu au petrecut mai mult timp cu copiii lor pe perioada stării de urgență, deşi aceștia ar fi avut nevoie de sprijin socio-emoțional sporit.
- Aproximativ 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online, conform World Vision.
- Doar 64% dintre cadrele didactice au organizat ore online. Restul au trimis și exerciţii prin telefon, Whatsapp, Messenger sau teme printate copiilor, pentru că aceştia nu aveau mijloace de conectare online.
- Peste 55% dintre părinţi nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie. 8% dintre respondenți afirmă că nu dețin niciun dispozitiv care să-i permită copilului să-și continue educația acasă.
- Doar 20% au afirmat că în familiile lor copiii au urmărit emisiunile Teleşcoala organizate de Ministerul Educaţiei – 8 % din cauză că nu au avut televizor care să le permită să urmarească emisiunea, proporția atingând valori foarte mari în Cluj (22 %) și Vaslui (15%).
- 1 din 4 şcoli din România nu are conexiune la Internet în noul an școlar 2020-2021.
- 9 din 10 şcoli nu au laptop/ PC/ tablete pentru educația digitală.
- 87% dintre directorii de școală cred că învăţarea online nu mai trebuie extinsă.
- 60% dintre ei cred că procesul educațional va fi afectat din cauza pandemiei și materia trebuie reluată, 16% cred că starea emoțională a elevilor va fi afectată și 12% cred că riscul de analfabetism va crește ca urmare a crizei COVID-19.
În legătură cu cele prezentate mai sus, vă rugăm respectuos să ne transmiteți statistici la zi, defalcate pe unitățile administrativ-teritoriale de nivelul II (județe și municipiul București), privind:
- Gradul de îndeplinire de către Ministerul Educației a obligațiunilor sale legale privind asigurarea elevilor și profesorilor cu infrastructura necesară, constând în dispozitive și acces la internet, pentru accesarea Bibliotecii Școlare Virtuale, Platformei școlare de învățământ electronic la distanță (”e-learning”) și a altor platforme educaționale agreate;
- Gradul de asigurare de către Ministerul Educației, la cerere, a fiecărui cadru didactic și fiecărui elev cu un dispozitiv – laptop sau tabletă, conectat la internet, pentru a putea participa la activitățile de învățământ electronic la distanță (”e-learning”).
În cazul în care Ministerul Educației nu s-a achitat integral de obligațiile sale legale la care ne-am referit mai sus, vă rugăm să prezentați:
- care sunt motivele reale ale acestei neachitări;
- care sunt deciziile luate, demersurile făcute, inițiativele lansate, măsurile dispuse sau întreprinse de către Ministerul Educației în vederea achitării sale integrale de aceste obligații care îi revin conform legii.
Orice alte informații tangente cu acest subiect sunt binevenite.
Vă rugăm să transmiteți răspunsul dumneavoastră în scris.
[1]https://romania.europalibera.org/a/studiu-peste-40-din-elevii-rom%C3%A2ni-din-mediul-rural-nu-au-putut-face-%C8%99coal%C4%83-online-/30765723.html?fbclid=IwAR0CwMkCrNjx1QARu2qFqcado0p6fKT0uHYic9xeZnV_4VccFOl8KXUb9Og
Nu există răspunsuri