Gheorghe-Adrian Cătană – Interpelare – Lipsa unui program național de susținere a producției naționale din domeniul transportului feroviar

Adresată:  Sorin GRINDEANU, ministrul Transporturilor

De către: Senator Gheorghe Adrian CĂTANĂ

Circumscripția electorală: nr. 34 Sibiu

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Data: 20/02/2024

Obiectul interpelării: lipsa unui program național de susținere a producției naționale din domeniul transportului feroviar

Stimate domnule ministru,

Ministerul Transporturilor a semnat, în ultimele șase luni din  2023 și în ianuarie 2024, contracte pentru livrarea unor trenuri în valoare de 9,9 miliarde de lei. 2 miliarde de euro pentru 119 rame electrice plus 16 locomotive electrice. Astfel, România va cumpăra, cu bani europeni, 82 de trenuri electrice de la firma poloneză PESA , 37 de trenuri electrice de la compania franceză ALSTOM și încă 16 locomotive electrice de la aceiași francezi. Vom avea ca niciodată, 119 trenuri electrice moderne de pasageri, care vor schimba în mod radical transportul feroviar de călători din această țară.

Apreciem intenția dumneavoastră, dar, românii trebuie să cunoască un mic amănunt care poată că ar trece neobservat: toate trenurile noi cumpărate de guvernul nostru vor fi produse în… Polonia.

Cu alte cuvinte, România a transferat două miliarde de euro de la UE Poloniei pentru trenuri pe care le puteam produce în țară. Industria noastră din domeniul transportului feroviar nu este de neglijat. Fabrica de la Craiova are contracte solide pentru a-și vinde locomotivele, din păcate numai la export, fabrica de vagoane de marfă de la Arad exportă masiv vagoane, cea de vagoane de călători, tot de la Arad, produce niște tramvaie ultra-moderne pe care le vinde (greu) în țară, iar la Iași, la Pașcani, la Electroputere VFU, s-a dezvoltat un model de ramă Diesel (DMU), proiectată pentru a circula pe secțiile neelectrificate.

Dacă vă voi întreba de ce din cele două miliarde de euro nu s-au achiziționat trenuri produse în țară, mi-ați răspunde că dumneavoastră ați cerut locomotive de tipul B0-B0, iar la Craiova se produc unele de tipul C0-C0. Tocmai lipsa de potrivire între cerința ministerului și producția națională din industria feroviară m-a făcut să pun întrebările de mai jos.

  1. Aveți scris sau în curs de implementare un program național de susținere financiară a companiilor din România producătoare de material feroviar (locomotive, ramuri electrice, vagoane etc.) astfel încât acestea să răspundă la cererile ministerului pe care îl conduceți? De exemplu, printr-un astfel de program la Craiova s-ar putea produce locomotivele cerute de minister.
  2. Dacă răspundeți negativ la întrebarea de mai sus, aveți în plan să întocmiți un astfel de plan pe viitor?
  3. Există vreo piedică legislativă care v-ar împiedica să întocmiți și să implementați programul menționat la prima întrebare?
  4. Considerați că prin achiziționarea ramelor și locomotivele electrice din Polonia serviți interesul național al României și, implicit, al românilor care vă plătesc salariile din taxele și impozitele pe care le achită?

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Senatorul AUR Petrișor Peiu trage un semnal de alarmă ferm și avertizează că România este […]
Senatoarea AUR, Niculina Stelea, avertizează că România este pe marginea prăpastiei, iar cei care au […]
​Deficitul guvernamental ajustat sezonier a crescut, atât în Uniunea Europeană, cât și în zona euro, […]
Alegerile prezidențiale de anul acesta au demonstrat că românii, oriunde s-ar afla — în țară […]
După un an cu patru șiruri de alegeri și încă un scrutin în 2025, guvernanții […]
Suntem, la nivel internațional, martorii unei schimbări de paradigmă în timp real. Una în care […]