Florin Popovici – Întrebare parlamentară – Verificarea legalității constituirii, repartizării și utilizării Fondului de rezervă bugetară (2023–2024)

Adresată:

Doamnei Mirela CĂLUGĂREANU, Președinte Curtea de Conturi a României

De către: Deputat Florin-Cornel POPOVICI

Circumscripția electorală: nr. 37, Timiș

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 19.11.2025

Obiectul întrebării: Verificarea legalității constituirii, repartizării și utilizării Fondului de rezervă bugetară (2023–2024)

 

Stimată doamnă Președinte,

În aplicarea art. 64 din Constituția României, art. 34 lit. d) și i) din Legea nr. 96/21 aprilie 2006, privind statutul deputaților și al senatorilor, art. 202, 203, 212 și 213 din Regulamentul Camerei Deputaților aprobat prin Hotărârea nr. 8 din 24 februarie 1994, republicat și având în vedere atribuțiile ce îmi revin în exercitarea mandatului de deputat în Parlamentul României, în calitate de membru al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, formulez prezenta interpelare referitoare la necesitatea exercitării atribuțiilor de control asupra modului de constituire, repartizare și utilizare a Fondului de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului în perioada 2023–2024.

Analiza anexată, pe care vă solicit să o examinați cu rigoare și maximă responsabilitate instituțională, demonstrează că Fondul de rezervă bugetară a fost utilizat într-un cuantum fără precedent — aproximativ 65 de miliarde de lei, reprezentând 8–9% din totalul cheltuielilor bugetare — în vădită contradicție cu regimul juridic prevăzut de art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, care limitează strict utilizarea acestuia la „cheltuieli urgente sau neprevăzute”. Această practică constituie o abatere flagrantă de la legalitate, un mecanism de eludare a procedurilor bugetare și o subminare directă a controlului parlamentar asupra fondurilor publice..

În acest context, se ridică serioase suspiciuni privind:

  • legalitatea constituirii Fondului de rezervă bugetară la nivelurile atinse în 2023–2024;
  • legalitatea și oportunitatea repartizării sumelor către ordonatorii principali de credite ai administrației publice centrale și locale;
  • respectarea destinației legale, având în vedere finanțarea din FRB a unor cheltuieli recurente, previzibile și structurale;
  • posibila utilizare a Fondului de rezervă bugetară ca mecanism paralel de rectificare bugetară, ocolind dezbaterea și aprobarea Parlamentului;
  • impactul fiscal și bugetar asupra deficitului bugetar – 9,3% ESA, cel mai ridicat din Uniunea Europeană – și asupra datoriei publice – 54,8–55% din PIB în 2024.

Având în vedere rolul constituțional și legal al Curții de Conturi privind controlul modului de formare, administrare și utilizare a resurselor financiare ale statului, vă solicit respectuos:

1. Să dispuneți efectuarea unui control complet, aprofundat și prioritar asupra:

  • legalității constituirii Fondului de rezervă bugetară în anii 2023–2024;
  • conformității și justificării hotărârilor de Guvern prin care au fost repartizate sumele;
  • respectării destinației legale prevăzute de art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002.

2. Să verificați dacă alocările operate prin Fondul de rezervă bugetară au reprezentat în fapt rectificări bugetare mascate, ocolind mecanismele de control parlamentar, transparență și procedură bugetară reglementată.

3. Să analizați impactul acestor operațiuni asupra disciplinei fiscal-bugetare și a sustenabilității finanțelor publice, inclusiv asupra deficitului bugetar, a nivelului datoriei publice și a costurilor de finanțare suportate de stat.

4. Să transmiteți Parlamentului României un raport complet, conform art. 140 alin. (2) din Constituție, cu toate constatările, măsurile dispuse și recomandările formulate pentru restabilirea legalității, responsabilității și transparenței în gestionarea Fondului de rezervă bugetară.

Continuarea întrebării parlamentare adresate de deputatul Florin-Cornel Popovici poate fi consultată AICI.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE