Către: Nicolae-Ionel Ciucă, Prim Ministru al Guvernului României
De la: Dan Tanasă, Deputat AUR, circumscripția electorală 28 Mureș
Subiectul întrebării: Afacerea OMV Petrom și Fondul Proprietatea
Stimate Domnule Prim Ministru,
Lumea Justiției descrie amplu afacerea OMV Petrom, privatizare în urma căreia statul român a pierdut, în timp ce compania austriacă a obținut monopolul pe acțiunile OMV Petrom. Dosarul instrumentat de Teodor Niță, procurorul de la Parchetul Curții de Apel Constanța este public prin Ordonanța din 17 aprilie 2015 din dosarul nr. 103/P/2015. Această anchetă pe care procurorul Teodor Niță a deschis-o în 2015, respectiv dosarul penal cu nr. 2155/P/2014 vizează posibile fraude comise în condițiile de nerespectare a “Acordului de Privatizare a PETROM” din 23.07.2004 (aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1090 din 08 iulie 2004″, în condițiile în care, prin Legea nr. 555/2004 a fost stabilit cadrul juridic pentru privatizare), care ar fi produs consecințe patrimoniale statului român de peste 70 milioane euro. Suma se presupune a reprezenta investițiile pe care OMV Petrom a susținut că le-a făcut la Combinatul Doljchim și la Combinatul Arperchim, dar care nu au fost efectuate. OMV Petrom și-a recuperat banii de la statul român, odată cu dobândirea pachetului de acțiuni de 51% din acțiunile Petrom. Conform Acordului de privatizare a Petrom (nedesecretizat), OMV urma să cumpere un procent de 33,34% din capitalul social și majorarea capitalului social prin aport de capital, concomitent cu plata acțiunilor cumpărate, în vederea obținerii de către investitorul austriac a unui pachet de acțiuni reprezentând un procent de 51% din acțiunile Petrom.
Pentru a intra, însă, în posesia pachetului de 51% din acțiunile Petrom, OMV avea obligația, (astfel cum a reținut procurorul Teodor Niță în ordonanța sa din aprilie 2015) de a investi timp de 5 ani 45.824.628,2 euro la Combinatul Doljchim și alți 26.037.000 euro la Combinatul Arperchim, investițiile vizau modernizarea, „integritatea structurilor tehnice” și „retehnologizarea” în vederea eficientizării economice a celor două Combinate. „Profitând, în cadrul demersurilor administrative efectuate de caracterul confidențial și nepublic al contractului de privatizare, au fost ascunse reprezentanților Autorității de Reglementare realitățile obligațiilor asumate”, OMV Petrom ar fi prezentat în cele din urmă statului român o situație care relevă că au efectuat investițiile asumate prin contract, dar, în realitate, aceste investiții nu au fost efectuate sau nu au fost făcute cu fondurile OMV”, conform procurorului Teodor Niță. Afaceristul Ioan Niculae a declarat referitor la afacerea Doljchim (combinat chimic din Craiova), după ce a fost cumpărat de Petrom, că a negociat cu austriecii cumpărarea combinatului, se ajunse la un acord, dar OMV a preferat să vândă la fier vechi combinatul. PCA Constanța: „OMV a intrat ilegal (prin fraudarea prețului asumat dar neplătit) în posesia pachetului de 51% din acțiunile PETROM”, motiv pentru care a dispus extinderea cercetărilor și continuarea urmăririi penale față de OMV Petrom SA, conform luju.ro. Ulterior acestor dispoziții, dosarul a fost transferat la o structură superioară din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație, după care nu s-a mai auzit de el în ultimii șapte ani.
OMV ar urma să primească peste 600 milioane euro – suma plătită efectiv de OMV pentru achiziția PETROM, în condițiile în care, în realitate, investițiile echivalente lipsesc în realitate și sunt consemnate în înscrisuri cu caracter nereal. OMV acționează pe teritoriul României, folosind un număr de sonde al căror număr nu este inventariat și comunicat statului român, multe dintre sonde fiind închise, ca atare, situație în care nu poate fi legal cuantificată și impozitată producția aferentă și nici încasate taxele cuvenite cf. OUG 102/2013, acestea fiind fapte cu caracter prejudicial ce trebuie a fi verificate.
Stimate domnule Prim Ministru, având în vedere faptul că faptele reținute sunt de o gravitate uriașă în acest dosar ce privește analiza procedurală a unor posibile fraude comise în condițiile de nerespectare a “Acordului de Privatizare a PETROM” (aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1090 din 08 iulie 2004″, în condițiile în care, prin Legea nr. 555/2004 a fost stabilit cadrul juridic pentru privatizare) din 23.07.2004 – cu consecințe patrimoniale pentru Statul Român, vă solicităm să ne răspundeți dacă Justiția independentă din România are în vedere analiza acestuia? Dacă da, este necesar totuși să se clarifice cum au stat lucrurile în ce privește privatizarea PETROM, nefiind încă târziu ca dosarul să fie redeschis (dacă a fost închis) de un procuror care să efectueze ancheta penală în acest caz!
Dacă această privatizare a Petrom este comentată în tot spațiul public datorită votului negativ pe care România l-a primit în Consiliul JAI din 8 decembrie, considerăm că trebuie analizată de către instituțiile statului român tranzacția de 90 milioane lei cu acțiuni OMV Petrom de acum o săptămână, în contextul ofertei de vânzare accelerată a Fondului Proprietatea. Operațiunea de piață prin care Fondul Proprietatea a vândut 2,85% din acțiunile celei mai importante companii petroliere românești, OMV Petrom. Fondul Proprietatea (care este o societate comercială pe acţiuni şi nu o instituţie guvernamentală, acesta fiind sub controlul Adunării Generale a Acţionarilor: Franklin Templeton International Services S.À R.L., în calitate de administrator de fond de investiții alternative al FONDUL PROPRIETATEA S.A. și Johan MEYER, Reprezentant Permanent) închide vânzarea accelerată pentru restul deținerii de la OMV Petrom la un preț cu 7% sub cel din piața reglementată, tranzacția fiind în valoare de peste 150 milioane euro. Prin urmare, doresc să comunicați public ce interes a avut Fondul Proprietatea să vândă pe BVB acțiunile deținute la OMV Petrom?
Având în vedere interesul public major în acest caz, vă rog să răspundeți cu celeritate acestor întrebări printr-un răspuns scris.
Nu există răspunsuri