Cristina Dascălu – Întrebare parlamentară – Nemulțumirile personalului didactic, reluarea protestelor în învățământ și măsurile preconizate de reducere a drepturilor salariale și a indemnizațiilor

Adresată:

Domnului Daniel DAVID, Ministrul Educației și Cercetării

De către: Deputat Cristina Emanuela DASCĂLU

Circumscripția electorală: nr. 24 Iași

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 17.06.2025

Obiectul întrebării: Nemulțumirile personalului didactic, reluarea protestelor în învățământ și măsurile preconizate de reducere a drepturilor salariale și a indemnizațiilor

 

Stimate Domnule Ministru,

Vă adresez prezenta interpelare în contextul tensionat din sistemul național de educație, în urma anunțului comun al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federației Naționale Sindicale „Alma Mater”, referitor la reluarea protestelor în data de 18 iunie 2025, în școli, universități, biblioteci centrale universitare și institute de cercetare.

Cauzele acestor proteste țin de neîndeplinirea promisiunilor făcute de autorități în urmă cu doi ani, în timpul grevei generale din educație, dar și de apariția în spațiul public a unor propuneri de politici salariale și administrative care, dacă vor fi implementate, vor afecta grav personalul didactic, auxiliar și de cercetare, calitatea actului educațional și atractivitatea carierei didactice în România.

Domnule ministru, România nu-și poate permite o educație făcută pe avarie, cu dascăli umiliți salarial și administrativ, cu norme supradimensionate și drepturi amputate. Afectarea calității actului educațional nu va însemna decât o pierdere pe termen lung pentru societatea românească și pentru siguranța ei națională.

Având în vedere toate aceste aspecte, vă rog să răspundeți la următoarele întrebări:

1. Confirmați sau infirmați existența unui plan guvernamental privind creșterea normei didactice de predare și instituirea obligativității prezenței cadrelor didactice în unitățile de învățământ timp de 8 ore pe zi, indiferent de norma didactică. Dacă da, în ce stadiu se află aceste propuneri și care este fundamentarea lor pedagogică și administrativă?

2. Care este poziția Ministerului Educației și Cercetării cu privire la propunerea de eliminare a indemnizației pentru titlul științific de doctor? Cum apreciați impactul acestei măsuri asupra resursei umane din sistemul educațional superior, asupra cercetării științifice naționale și asupra motivației pentru performanță academică?

3. Există în prezent un proiect sau o intenție oficială de coborâre a pragului salarial în funcție de care se acordă voucherele de vacanță și indemnizația de hrană pentru personalul din învățământ? Dacă da, care este obiectivul acestei măsuri și cum justificați discriminarea implicită între categoriile de angajați, în condițiile în care salarizarea în educație este oricum sub nivelul altor domenii bugetare?

4. Ce măsuri are în vedere Ministerul Educației și Cercetării pentru a sprijini institutele naționale de cercetare-dezvoltare și instituțiile Academiei Române, în contextul în care sindicatele semnalează riscul colapsului cercetării? Este prevăzută o finanțare adecvată pentru programele Nucleu și IOSIN în următorul exercițiu bugetar?

5. Întrucât nemulțumirile profesorilor reflectă, de fapt, o criză sistemică a statutului social al dascălului în România, ce plan concret are Ministerul Educației și Cercetării pentru a reda demnitatea carierei didactice, pentru a crește atractivitatea profesiei în rândul tinerilor și pentru a stopa exodul resursei umane calificate din învățământ?

Solicit răspuns în scris și oral, în termenul prevăzut de lege.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE