Vlăescu Virgiliu George – Interpelare – La ce dată veți susține în mod real producătorul român ?

Adresată: Domnului Prim-Ministru, Ilie Bolojan

De către: Senator Vlăescu Virgiliu-George

Circumscripția electorală nr.35, Suceava

Obiectul interpelării: La ce dată veți susține în mod real producătorul român ?

Domnule Prim-Ministru,

În data de 29.11.2025 ministrul Agriculturii, Florin Barbu spunea într-o declarație de presă că: “ peste 85% din produsele de pe rafturi sunt produse româneşti.” În data de 21 aprilie 2025 erau prezentate 70% produse românești în supermarketuri iar astăzi, Consiliul Concurenței anunță că “în totalul produselor de pe rafturile supermarketurilor şi hipermarketurilor locale, 52% sunt fabricate în România“.

Datele iau în calcul doar articolele fabricate în România, nu şi pe cele care provin de la furnizori români, dar care nu au producţie locală. Mai exact, retailerii de multe ori raportează ponderea furnizorilor români în total furnizori, doar că unele grupuri au entităţi locale, însă ele se ocupă exclusiv cu import şi distribuţie. Spre exemplu, nume mari precum Mars, L’Oreal, Ferrero sau Nestle produc în alte fabrici din lume şi vând local prin entităţi juridice autohtone. Bunurile, fie că e vorba de ciocolată, de cereale, hrană de animale sau cosmetice, sunt vândute de o firmă românească, dar ele sunt realizate în Ungaria, Polonia ori în altă parte.

Modul de calcul rămâne însă controversat iar producătorii sunt de părere că a revenit moda lansată de Nicolae Ceaușescu privind anunțarea de cifre record a producției la hectar, atinsă înainte de 1989 doar pe hârtie.

Dincolo de aceste cifre stă, fermierul român, lăsat singur în lupta cu taxele și brandurile proprii ale supermarketurilor, cu importurile din Ucraina care sunt o formă de sprijin care distorsionează piața, cu cele mai mici subvenții din UE și cu supraimpozitarea din 2025 care poartă denumirea improprie de : reformă fiscală dar și cu scăderea drastică a consumului ceea ce înseamnă mai puține vânzări și pe cale de consecință mai puțini bani pentru fermieri.

Forța de negociere a producătorilor români în raport cu marile magazine este una scăzută. Prin aceast comportament economic al marilor retaileri se distorsionează clar concurența și se dezavantajează produsului românesc prin prețul cu care este lăsat să ajungă la raft .

Consumatorul trebuie să înțeleagă că prețul de la raft nu este crescut de producător sau de procesator, cea mai mare parte a profitului ajungând la comerciant. De exemplu, facturăm la preț de listă un produs cu 10 lei, iar ulterior, la sfârșit de lună, ne trezim că am încasat de fapt, prin diverse tertipuri ale hipermarketurilor care ne facturează tot felul de taxe, bugete de sume fixe, costul produsului, discount-uri și altele ajungem să încasăm 5,5 lei, din prețul de 10 lei facturat inițial, în timp ce retailerul îl vinde cu 12 lei. Ceea ce înseamnă că, diferența de banii de la 5,5 lei la 12 lei ajunge în buzunarul supermarketului. Din această schemă are de pierdut atât producătorul nostru, cât și consumatorul care plătește un preț mult prea mare.

Producătorii pot da discount-uri hypermarketurilor în funcție de volumul produselor vândute sau pot negocia transparent un singur adaos comercial fix. Este necesar să aducem la același nivel de condiții, prin prețul de achiziție pentru toți producătorii, importatorii și furnizorii de marcă proprie.

Solicit să trimiteți corpul de control al Primului Ministru la ministerul Agriculturii pentru a vedea cine manipulează cifrele la acest minister și dacă se confirmă rostogolirea unei minciuni în spațiul public și să luați măsurile care se impun.

Față de această situație solicit răspuns la următoarea interpelare : La ce dată vor fi eliminate suprataxele și barierele din calea fermierului român pentru ca prețurile produselor românești să fie accesibile românilor și produsele românești să fie primite în supermarketuri la aceleași condiții de concurență ca și produsele din alte țări ?

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Adresată: Domnului, Demeter András ISTVÁN – Ministrul CulturiiDe către: Senator […]
Către: Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului În atenția: domnului […]