Adresată: Domnului Attila-Zoltán CSEKE, Ministru al Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației
De către: Senator Costache CHERTIF
Circumscripția electorală: nr. 26, Maramureș
Obiectul întrebării:. Întârzieri, penalizări și practici abuzive în execuția lucrărilor de investiții publice derulate de compania MIS Grup, în mai multe localități din județul Bistrița-Năsăud.
Domnule ministru,
Presa locală din județul Bistrița-Năsăud a semnalat situații grave, care par să dezvăluie o practică repetitivă de întârziere, impunere de penalități și litigii controversate între autorități publice locale și firma MIS Grup, în contracte de investiții finanțate din fonduri publice[1].
Conform declarațiilor publice ale primarilor, aceste practici ar afecta localitățile Maieru, Rodna și probabil și altele (inclusiv comuna Șanț) și se referă la:
- întârzierea voluntară a predării documentelor necesare pentru continuarea proiectelor, ceea ce blochează plățile către constructor;
- solicitarea unor sume suplimentare după adjudecare, pentru lucrări presupuse neincluse inițial;
- impunerea de penalități primăriilor, chiar dacă întârzierea ar fi survenit din motive imputabile constructorului;
- acțiuni în instanță împotriva primăriilor pentru „neplata” unor lucrări sau penalități, deși acestea susțin că nu aveau posibilitatea legală sau financiară să efectueze plățile.
Exprim părerea că aceste probleme semnalate în comună după comună nu trebuie tratate doar ca excepții: ele indică riscuri sistemice pentru eficiența alocării fondurilor publice și pentru credibilitatea administrației.
Având în vedere cele prezentate mai sus și dată fiind gravitatea acuzațiilor și impactul pe care îl au asupra capacității administrative și financiare a comunelor mici, în numele alegătorilor din județ pe care îi reprezint, vă solicit intervenția conform atribuțiilor de ministru de resort și vă rog să-mi comunicați:
- În baza datelor pe care le deține ministerul, câte proiecte de investiții publice derulate cu finanțare din fonduri naționale sau europene sunt în județul Bistrița-Năsăud și sunt executate de firma MIS Grup (fie direct, fie în subcontractare)?
- Există, la nivel ministerial, un sistem de monitorizare care semnalizează automat proiectele cu întârzieri repetate, litigii sau penalizări contestate?
- Intenționați să solicitați verificarea de urgență (audit, control, inspecție) a tuturor proiectelor influențate de această firmă în județul Bistrița-Năsăud, dar și în alte județe unde compania are contracte?
- În cazul în care se confirmă practici abuzive sau nereguli, ce mecanisme are ministerul pârghii pentru a interveni (blocare plăți, anulare contract, sancțiuni contractuale) asupra proiectelor în derulare?
- Poate ministerul să prevadă clauze standard în contracte (pentru finanțările pe care le gestionează) care să limiteze riscul impunerii unor penalități disproporționate, mai ales în cazul în care întârzierea își are cauza în acțiuni deliberate ale constructorului?
- Este posibilă instituirea unui mecanism central de arbitraj sau mediere (în cadrul ministerului sau în cooperare cu alte instituții) pentru dispute între beneficiari (primării) și constructori, astfel încât autoritățile locale să nu fie forțate să accepte condiții abuzive în instanță?
- Puteți propune ca primăriile să beneficieze de asistență tehnică și juridică din partea ministerului (sau prin parteneriate) pentru redactarea documentației contractuale, managementul proiectelor și contestarea în situații de abuz?
- În situația în care un constructor impune litigii costisitoare, poate ministerul să subvenționeze parțial costurile de reprezentare juridică sau să asigure un fond de sprijin pentru autoritățile locale în astfel de cazuri?
- În ce măsură ministerul poate permite suspendarea plăților către constructor atunci când există litigii, până la clarificarea responsabilității?
- Aveți în obiectiv instituirea unor proceduri transparente de notificare timpurie a întârzierilor, prin care beneficiarii (primăriile) să fie protejați de surprize financiare neprevăzute?
- Intenționați să propuneți modificări legislative (Legea achizițiilor publice, regulamente financiare etc.) care să întărească protecția beneficiarilor mici (comune, UAT-uri) împotriva practicilor abuzive?
- Puteți iniția norme metodologice (ordine ministeriale) care să impună verificări stricte precontractuale privind capacitatea financiară și reputația constructorului, în contractele finanțate de minister?
- Cum doriți să consolidați rolul instituțiilor de control (Curtea de Conturi, Corpul de Control al ministerului) pentru a identifica proactiv proiectele cu risc ridicat de abuz în execuție? Ministerul are în vedere realizarea unui registru deschis al proiectelor care au depășit termenele contractuale, motivelor invocate și stadiului remedierilor?
- Puteți institui obligația ca toate contractele finanțate prin minister să includă clauze de raportare publică periodică, cu penalități pentru omisiunea de informare a comunității privind stadiul lucrărilor?
- Sunt planificate mecanisme de consultare a autorităților locale pentru a identifica în mod direct disfuncționalitățile și pentru a le preveni în viitor?


Comments are closed