Tiberiu Boșutar și Alexandru Bordian – Întrebare parlamentară – Accesul blocat la analize medicale uzuale pentru copii – efect al plafonării fondurilor și al lipsei de transparență în gestionarea sistemului public de sănătate. România – excepție nefericită în regiune

Adresată:

Domnului Alexandru ROGOBETE, ministru al Sănătății

Domnului Horațiu-Remus MOLDOVAN, președinte al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate

De către: Deputat Alexandru BORDIAN (circumscripția nr. 18 Galați)

Deputat Tiberiu-Nicolae BOȘUTAR (circumscripția nr. 6 Bistrița-Năsăud)

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 15.10.2025

Obiectul întrebării: Accesul blocat la analize medicale uzuale pentru copii – efect al plafonării fondurilor și al lipsei de transparență în gestionarea sistemului public de sănătate. România – excepție nefericită în regiune

 

Stimate domnule ministru,

Stimate domnule președinte,

Tot mai mulți părinți români relatează, cu revoltă și neputință, situații în care, deși plătesc corect contribuțiile la sănătate, nu pot beneficia de analize medicale de bază pentru copiii lor.

Un caz concret, relatat recent în spațiul public, a stârnit un val de solidaritate: un părinte cu două fetițe gemene a încercat, zile la rând, să facă analize uzuale (hemoleucogramă, fier/feritină, vitamina D) pe baza biletului de trimitere emis de medicul de familie. După zeci de apeluri telefonice, emailuri și drumuri la laboratoare, răspunsul a fost invariabil: „nu mai avem fonduri”.

Singura posibilitate de testare a fost plata integrală a serviciilor, deși acestea ar trebui să fie decontate de stat. Această situație, repetată la nivel național, demonstrează că dreptul constituțional la ocrotirea sănătății este golit de conținut atunci când sistemul public funcționează doar în prima parte a lunii, până la epuizarea plafonului CNAS.

Exprimăm părerea că România are nevoie de un sistem medical care să garanteze prevenția și echitatea, nu de unul care le condiționează de „norocul” de a suna în primele zile ale lunii. Lipsa de transparență privind distribuția fondurilor, birocrația CNAS și absența unui mecanism unitar de informare fac imposibilă programarea la analizele de bază – în special pentru copii și pacienți cronici.

Constatăm, de asemenea, că în niciunul dintre statele vecine României (Republica Moldova, Ucraina, Ungaria, Serbia și Bulgaria) nu există problema asupra căreia vă sesizăm și care face obiectul acestei întrebări parlamentare, ceea ce confirmă o defecțiune specific românească în sistemul nostru medical și al asigurărilor de sănătate.

Având în vedere cele prezentate mai sus, precum și dată fiind gravitatea situației semnalate, vă rugăm respectuos să ne comunicați punctual în termenul prescris de lege:

1. Care sunt cauzele epuizării recurente a fondurilor CNAS destinate analizelor medicale uzuale și cum se explică lipsa uniformității între județe și furnizori.

2. Dacă ați efectuat o analiză comparativă între cererea reală și capacitatea de decontare existentă. Dacă da, care este gradul de acoperire real al cererii de servicii de laborator în sistemul public.

3. Ce măsuri imediate veți lua pentru a garanta accesul efectiv al copiilor la analize medicale prescrise pe bilet de trimitere, indiferent de perioada lunii.

4. De ce CNAS nu publică, în mod zilnic, pe site-urile sale sau printr-o aplicație digitală, situația actualizată a fondurilor disponibile pentru analize pe fiecare laborator și județ.

5. Dacă aveți în vedere implementarea unui portal unic de programare națională pentru analizele decontate, cu afișarea în timp real a locurilor disponibile și a valorilor de plafon rămase.

6. Dacă intenționați să implementați o platformă digitală publică, actualizată zilnic, care să afișeze situația fondurilor disponibile și posibilitățile de programare pentru analize, pe fiecare laborator și județ.

7. Dacă aveți în vedere introducerea unui standard de timp garantat (de exemplu, 72 de ore pentru analizele uzuale) sau a unui plafon minim per pacient/pediatric, astfel încât copiii să nu fie discriminați în funcție de resursele financiare ale părinților.

8. Care a fost bugetul total alocat de CNAS pentru decontarea analizelor medicale de laborator în anul 2024 și în primele 9 luni ale anului 2025, defalcat pe case județene.

9. O informație amplă la zi privind: numărul de laboratoare private și publice au contracte active cu CNAS pentru servicii de analize uzuale și ce sume lunare sunt alocate fiecăruia; județele în care fondurile destinate analizelor uzuale s-au epuizat în primele 10 zile ale lunii, în trimestrul III al anului 2025; numărul estimat de pacienți care, în ultimul an, nu au putut beneficia de analize decontate, fiind reprogramați după epuizarea plafonului lunar; evaluarea dumneavoastră statistică asupra procentului de pacienți redirecționați către plata integrală a analizelor, din lipsa fondurilor disponibile la momentul prezentării.

Orice alte informații relevante pe marginea acestui subiect vor fi binevenite.

Vă rugăm să transmiteți în scris răspunsul dumneavoastră coordonat interinstituțional.

Distribuie acest articol!