Senatorul AUR, Ciprian Iacob, a declarat într-o conferință de presă organizată luni la Parlamentul României, că acțiunile recente ale președintelui Nicușor Dan reprezintă o imixtiune gravă în justiție. Senatorul sancționează prezentarea pseudo-raportului la reuniunea liderilor europeni de la Copenhaga de către președintele țării care ar dezvălui așa-zise dovezi și presupuneri privind ingerințele străine în procesul electoral.
„Sunt momente în destinul unui stat când pericolul nu vine din tăcere, ci din cuvântul aruncat cu intenție, travestit în adevăr absolut. România trăiește astăzi un astfel de moment. Iar cel menit să fie garantul echilibrului instituțional, președintele Nicușor Dan, a ales calea imixtiunii politice în spațiul jurisdicțional, substituindu-se voit sau din orgoliu rolului pe care doar Justiția îl poate deține.
Declarațiile sale, rostite înainte de încheierea procedurii de cameră preliminară, în dosarul domnului Călin Georgescu, nu reprezintă o simplă imprudență verbală, ci o ingerință directă, cu potențial de contaminare a actului de judecată.
Prin tonul sentențios și prin insinuarea vinovăției, Nicușor Dan a exercitat o presiune insidioasă asupra magistratului de fond și a opiniei publice, creând o narațiune toxică ce subminează prezumția de nevinovăție, fundament al dreptului modern și garanție a echilibrului democratic”, a declarat senatorul AUR.
Ciprian Iacob a explicat că rezultatul din primul tur al alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie 2024 a însemnat demararea unei încercări de anulare abuzivă a voinței poporului român întrucât candidatul Călin Georgescu reprezenta un pericol la adresa sistemului care a avea puterea concentrată în mâini.
„După alegerile prezidențiale din 24 noiembrie, câștigate de Călin Georgescu, iar turul 2 era în plină desfășurare și toate sondajele îl indicau drept favorit incontestabil, o alianță de conjunctură autointitulată „pro-europeană”, dar profund anti-națională a declanșat un demers concertat de anulare a întregului scrutinului urmată de interzicerea președintelui ales, Călin Georgescu, de a participa la reluarea alegerilor prezidențiale din 2025. A fost, fără echivoc, o lovitură dată voinței poporului român, o fractură de legitimitate care a aruncat țara într-o criză constituțională fără precedent.
Centrul acestei narațiuni îl reprezintă cazul Călin Georgescu, cel pe care Nicușor Dan a ales să-l transforme într-un simbol al „vinovăției colective”, doar pentru a-și justifica propriile excese.
În realitate, domnul Georgescu este astăzi subiectul unui proces aflat în desfășurare, iar instanța nu s-a pronunțat asupra vinovăției sale. Orice încercare de a-l stigmatiza public înainte de verdict echivalează cu subminarea autorității justiției și cu o abdicare de la demnitatea funcției prezidențiale.
În orice stat civilizat, verdictul se pronunță în sala de judecată, nu la tribuna prezidențială.
A rosti vinovăția înaintea legii înseamnă a viola principiul separației puterilor în Stat. A transforma discursul politic într-un instrument de culpabilizare publică e o formă sofisticată de autoritarism, cu efecte distructive asupra încrederii cetățenilor în instituții.
Mai grav, acțiunea lui Nicușor Dan la reuniunea de la Copenhaga, unde a prezentat un așa-zis document justificativ pentru anularea alegerilor lipsit de consistență probatorie și construit pe formule ipotetice precum „se pare că” sau „există indicii că”, a constituit o expunere stânjenitoare a României pe scena europeană și globală.
Un asemenea demers, bazat pe presupuneri și nu pe dovezi, decredibilizează statul român, transformând președinția într-un instrument de propagandă internațională.
Funcția supremă în stat presupune luciditate, sobrietate și o formă de tăcere nobilă atunci când justiția își urmează cursul. Nicușor Dan, în schimb, a preferat spectacolul verbal, confundând medierea cu dominația, echilibrul cu impunerea, și transformând gravitatea actului de justiție într-o scenă de discurs politic.
Comportamentul public al președintelui trădează o disonanță gravă între percepție și realitate, între mandatul primit și modul în care îl exercită. Această incapacitate de raportare lucidă la societate a generat derapaje care depășesc sfera internă, afectând vizibil credibilitatea României în plan diplomatic intern și extern.
Un președinte demn nu formulează verdicte, ci apără tăcerea justiției. Un lider autentic nu cultivă suspiciunea, ci protejează demnitatea statului”, a mai spus senatorul AUR.
Ciprian Iacob solicită încetarea subminării principiului separării puterilor în stat de către președintele Nicușor Dan: „Cerem, așadar, cu fermitate, respectarea neechivocă a principiului separației puterilor și încetarea oricărei forme de presiune asupra actului judiciar. România nu are nevoie de un moralist improvizat la Cotroceni, ci de un om de stat conștient de greutatea fiecărui cuvânt rostit în numele țării.
Justiția nu este o scenă pentru ambiții politice, nici un pretext pentru reglări de conturi.
Ea este spațiul sacru al adevărului, unde doar legea are dreptul să vorbească”, a declarat senatorul AUR, Ciprian Iacob.
Comments are closed