Costache Chertif – Întrebare – Contradicții și lipsa de fundament educațional în politica de comasare a școlilor.

Adresată: Domnului Ilie-Gavril BOLOJAN, prim-ministru al României

                Domnului Daniel-Ovidiu DAVID, ministru al Educației

De către: Senator Costache CHERTIF

Circumscripția electorală: nr. 26, Maramureș

Obiectul întrebării: Contradicții și lipsa de fundament educațional în politica de comasare a școlilor.

Stimate domnule prim-ministru,

Stimate domnule ministru,

Potrivit analizelor din presa națională și rapoartelor oficiale ale OCDE, măsura recentă de comasare a circa 500 de școli prin Legea nr. 141/2025 („Legea Bolojan”) a fost justificată public, pe de o parte, de către domnul prim-ministru prin nevoia de „reduceri de cheltuieli”, iar pe de altă parte, de către domnul ministru al Educației, prin invocarea unor așa-zise recomandări ale OCDE.

În fapt, rapoartele OCDE din martie 2024 și mai 2025 relevă că:

  • reorganizarea rețelei școlare este necesară, dar trebuie să se bazeze pe o strategie națională, criterii clare și consultarea comunităților;
  • scopul reorganizării nu poate fi în niciun caz economisirea bugetară, ci îmbunătățirea mediului educațional;
  • procesul trebuie susținut de investiții în infrastructura educațională și transport școlar;
  • trebuie evitată volatilitatea și schimbarea permanentă a regulilor, care accentuează lipsa de predictibilitate.

Or, realitatea contrazice flagrant aceste principii:

  • Premierul admite că „în rural nu s-au produs efecte”, în vreme ce ministrul Educației justifică măsura prin invocarea fragmentării școlilor semnalate de OCDE;
  • În Parlament, domnul prim-ministru a afirmat că măsurile au vizat în esență „reduceri de cheltuieli”;
  • Nici Guvernul, nici Ministerul Educației nu au prezentat analize de impact, de oportunitate sau de evaluare înainte ori după aplicarea legii;
  • În plus, chiar ministrul Educației a recunoscut public că reorganizarea a fost făcută „pe repede înainte” (adică în grabă) și că efectele negative ar putea fi „discutate” și eventual inversate anul viitor – ceea ce accentuează lipsa de coerență și de stabilitate.

Având în vedere cele de mai sus, vă rog să răspundeți punctual la următoarele întrebări:

  1. Care este fundamentul real al deciziei de comasare a școlilor – unul strict economic sau unul educațional, conform recomandărilor OCDE?
  2. Care sunt analizele de impact și de oportunitate realizate de Guvern și Ministerul Educației înainte de adoptarea Legii nr. 141/2025 și de ce nu au fost prezentate public? În cazul în care aceste analize de impact și de oportunitate realizate de Guvern și Ministerul Educației există, vă rog respectuos să-mi prezentați copii ale lor.
  3. De ce a fost ignorată cerința expresă a OCDE privind consultarea comunităților locale și stabilirea unor criterii clare și transparente înaintea oricărei reorganizări a rețelei școlare?
  4. Cum explică Guvernul contradicțiile dintre declarațiile domnului prim-ministru („nu au fost comasări în rural”) și cele ale domnului ministru al Educației („comasările au fost cerute de OCDE”)?
  5. Ce măsuri concrete intenționează să ia Guvernul pentru a asigura predictibilitatea și stabilitatea sistemului de educație, astfel încât reorganizarea rețelei școlare să nu fie percepută ca o simplă operațiune contabilă, ci ca o veritabilă reformă în interesul elevilor și al comunităților?

Distribuie acest articol!