CĂTRE,
BIROUL PERMANENT AL SENATULUI
În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată, precum și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată „Lege privind unele măsuri în vederea protejării consumatorului final în ceea ce privește utilizarea materialelor lemnoase și a produselor derivate din lemn, pentru încălzirea locuinței în sezonul rece” spre dezbatere și adoptare.
În temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, republicată, vă adresăm rugămintea de a solicita Guvernului să comunice punctul de vedere asupra prezentei propuneri legislative.
De asemenea, adresăm rugămintea de a solicita avizele Consiliului Legislativ și Consiliului Economic și Social.
INIȚIATOR:
Deputat AUR – Dumitru TILEA
EXPUNERE DE MOTIVE
Europa traversează o criză energetică care, pe termen scurt și mediu, a antrenat creșteri artificiale ale prețurilor la lemnul de foc și la produsele derivate utilizate pentru încălzire, iar efectele sunt resimțite direct de populație.
În România, peste 3 milioane de gospodării se încălzesc cu lemn de foc sau produse derivate din lemn, iar în mediul rural lemnul de foc este folosit în peste 2,5 milioane de gospodării, reprezentând 85% din totalul gospodăriilor din această zonă, multe dintre acestea având venituri sub media națională.
În același timp, veniturile populației se situează sub media Uniunii Europene, nivelul de trai ajustat la prețurile practicate la nivel național fiind de 72% față de media din Uniunea Europeană.
În planul funcționării pieței, pentru administratorii sau deținătorii de fond forestier și pentru producătorii de lemn de foc ori de masă lemnoasă cu destinația lemn de foc, produsul are caracter secundar, iar costurile de producție, incluzând fracția aferentă serviciilor silvice din anul de producție și costurile de recoltare, nu sunt semnificative, aceste condiții permițând comercializarea lemnului de foc sau a masei lemnoase cu destinația lemn de foc la prețuri cuprinse între 60 lei/mc și 543 lei/mc.
Cu toate acestea, în practică, în rețelele de bricolaj sau la revânzători au fost înregistrate prețuri care depășesc 700 lei/mc, ceea ce dovedește existența unor disfuncționalități și a unui risc real de practici comerciale incorecte.
În acest context, statul are datoria și obligația să intervină pentru a preveni și a bloca apariția unor asemenea situații, printr-un cadru normativ clar, previzibil și eficient, care să descurajeze comportamentele abuzive, să disciplineze circuitul comercial al lemnului de foc și să protejeze interesele economice ale consumatorilor.
Totodată, încălzirea populației reprezintă o necesitate de viață care impune instituirea unor măsuri de protecție socială pentru asigurarea siguranței și sănătății publice și pentru garantarea respectării dreptului la viață atunci când categorii întregi de cetățeni riscă să fie afectate de creșteri de preț nejustificate la materialele lemnoase și la produsele derivate din lemn.
Prezenta inițiativă legislativă urmărește asigurarea unui nivel ridicat de protecție a vieții, sănătății și securității cetățenilor, concomitent cu crearea premiselor pentru o funcționare corectă a pieței, astfel încât operatorii economici din domeniul comercializării masei lemnoase să nu fie stimulați să recurgă la practici incorecte.
Prin urmare, inițiativa are în vedere următoarele propuneri:
- Plafonarea prețurilor finale facturate se plafonează la maximum 400 lei/mc cu TVA inclus pentru următoarele sortimente de materiale lemnoase, necesare pentru încălzire în sezonul rece: lemn de foc, resturi de lemn, tocătură provenită din lemn, rumeguș;
- Plafonarea prețurilor finale facturate la următoarele produse: brichete de lemn – maximum 1500 lei/tonă cu TVA inclus și pelete din lemn – maximum 2000 lei/tonă cu TVA inclus.
De asemenea, prin prezenta inițiativă se instituie o contravenție pentru nerespectarea dispozițiilor art. 1, sancționată cu amendă cuprinsă între 3.000 lei și 5.000 lei, iar constatarea și sancționarea contravenției prevăzută se realizează de către agenții constatatori prevăzuți la art. 24 alin. (1) lit. a)-d) din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice, cu modificările și completările ulterioare și de către reprezentanții împuterniciți ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, în conformitate cu prevederilor art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 700/2012 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare, în acord cu atribuțiile și domeniul de competență al fiecărei instituții.
În consecință, având în vedere că aspectele expuse vizează interesul public general și configurează situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, vă solicităm respectuos adoptarea prezentei propuneri legislative.
INIȚIATOR:
Deputat AUR – Dumitru TILEA
LEGE privind unele măsuri în vederea protejării consumatorului final în ceea ce privește utilizarea materialelor lemnoase și a produselor derivate din lemn, pentru încălzirea locuinței în sezonul rece
Parlamentul României adoptă prezenta lege
Art. 1
(1) Prețurile finale facturate se plafonează la maximum 400 lei/mc cu TVA inclus pentru următoarele sortimente de materiale lemnoase, necesare pentru încălzire în sezonul rece:
a) lemn de foc;
b) resturi de lemn;
c) tocătură provenită din lemn;
d) rumeguș.
(2) Prețurile finale facturate se plafonează la maximum 1.500 lei/ tonă, cu TVA inclus, pentru brichetele din lemn, și la maximum 2.000 lei/tonă, cu TVA inclus, pentru peleții din lemn.
(3) Prevederile alin. (1) și (2) se aplică consumatorilor finali, respectiv persoanelor fizice și următoarelor entități: unităților de învățământ publice și private, furnizorilor de servicii sociale, unităților de interes local, unităților de cult și unităților administrativ-teritoriale, precum și unităților din subordinea acestora.
Art. 2
Măsurile prevăzute la art. 1 alin. (1) și (2) se aplică de la data intrării în vigoare a prezentei legi până la data de 31 martie 2028.
Art. 3
(1) Constituie contravenție nerespectarea prevederilor art. 1 și se sancționează cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei.
(2) Constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii prevăzute la alin. (1) se realizează de către agenții constatatori prevăzuți la art. 24 alin. (1) lit. a)-d) din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice, cu modificările și completările ulterioare, și de către reprezentanții împuterniciți ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, în conformitate cu prevederile art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 700/2012 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare, în acord cu atribuțiile și domeniul de competență al fiecărei instituții.
(3) Contravenției prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 4
Toate contractele încheiate anterior datei intrării în vigoare a prezentei legi se vor derula potrivit prevederilor legale în vigoare la dat încheierii acestora.
Art. 5
Dispozițiile art. 3 intră în vigoare la 10 zile de la data publicării prezentei legi.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
Comments are closed