Adresată:
Domnului Daniel-Ovidiu DAVID, Ministrul Educației și Cercetării
De către: Deputat Dan TANASĂ
Circumscripția electorală: nr. 8 Brașov
Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 25.06.2025
Obiectul întrebării: Eșecul instituțional al Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar
Stimate domnule Ministru,
Țara noastră înregistrează o pondere ridicată a persoanelor care au părăsit timpuriu școala și a tinerilor care nu sunt încadrați profesional și nu urmează niciun program educațional sau de formare. De altfel, România înregistrează și o rată ridicată de părăsire timpurie a școlii, iar neparticiparea la educație are consecințe semnificative, la nivel individual, comunitar și macro-social, pentru că, în lipsa unei educații adecvate, tinerilor le este dificil să-și atingă potențialul maxim, pierzând oportunități pentru o dezvoltare susținută.
Școlile din PNRAS, care au fost selectate tocmai pentru vulnerabilitatea lor accentuată – mulți profesori suplinitori și navetiști, fără profesori de sprijin pentru elevii cu CES ori mediatori școlari – au reușit, într-o anumită măsură, să reducă abandonul școlar, în ciuda lipsei de sprijin din partea inspectoratelor școlare și Ministerului Educației și Cercetării, pe care îl conduceți, conform unui raport elaborat de Banca Mondială, în luna februarie 2025.
Având în vedere cele expuse, domnule ministru, vă rog să îmi răspundeți, puctual, următoarelor întrebări:
1. De ce Inspectoratele școlare județene și Ministerul Educației nu au fost pregătite corespunzător pentru a gestiona implementarea acestor proiecte, ceea ce a dus la numeroase probleme administrative și întârzieri majore în execuția bugetară? Cine sunt principalii vinovați?
2. De ce echipele din școli au fost formate, adesea, din profesori voluntari, neplătiți si fară o formare pentru managementul proiectelor, care s-au confruntat cu dificultăți în realizarea achizițiilor publice, efectuarea plăților personalului și respectarea cerințelor financiare?
3. Cunoscându-se dificultățile administrative și financiare ale școlilor în implementarea proiectelor PNRAS, ce măsuri a adoptat, până acum ministerul pe care îl conduceți pentru a rezolva probleme precum: intervalul mare dintre depunerea și aprobarea proiectelor, întârzierile majore în semnarea contractelor de finanțare, lipsa experienței în planificarea bugetară și implementare a echipelor din școli, personalul auxiliar insuficient, lipsa remunerației echipei de management a proiectelor etc?
Solicit răspuns în scris.
Comments are closed