Vlăescu Virgiliu George – Interpelare – Solicit măsuri urgente pentru protejarea independenței companiilor românești!

Adresată: Domnului Ilie-Gavril Bolojan, Prim-ministru al României

De către: Senator Virgiliu-George VLĂESCU

Circumscripția electorală nr.35, Suceava

Obiectul interpelării: Solicit măsuri urgente pentru protejarea independenței companiilor românești!

Domnule Prim-Ministru,

            În România se întâmplă un fenomen periculos în supermarketuri. Multinaționalele obligă firmele românești să renunțe la brandurile proprii și să livreze marfă sub brandurile noi ale supermarketurilor, care, cu această ocazie au o creștere spectaculoasă de vânzări și profit mai mare. Astfel, produsele din Bucovina sunt greu încercate pentru a doua oară în ultima perioadă, întrucât, după închiderea fabricii LA DORNA din județul Suceava și preluarea producției pe acest brand cu lapte din Ungaria în județul Alba, se întâmplă un nou fenomen periculos pentru că supermarketurile cumpără produse românești doar dacă sunt livrate fără ambalaj branduit și cu acceptul de a fi vândute sub brandurile noi create în acest sens de supermarketuri. Companiile românești sunt din nou umilite în propria țară.

Astfel, ponderea mărcilor proprii pe piața locală este pe trend crescător, cu valori peste media calculată la nivelul țărilor în care grupurile comerciale din România sunt prezente, arată Consiliul Concurenței în raportul privind evoluția concurenței în sectoare cheie. La nivelul mărcilor proprii, pe ansamblu, se poate observa că produsele de proveniență străină au o pondere ușor mai mare. Mărcile proprii le conferă retailerilor un grad sporit de adaptabilitate la condițiile inflaționiste (potențial în detrimentul jucătorilor mai mici) și le sporește capacitatea de a se conforma măsurilor de plafonare a adaosului. În plus, creșterea ponderii mărcilor proprii în vânzările retailerilor pot conduce la afectarea unor piețe în ansamblu, de exemplu, pe măsură ce retailerii acaparează o cotă tot mai importantă din anumite piețe, producătorii/procesatorii își pot pierde din independență și din motivația de a inova. Produsele marcă proprie ale supermarketurilor sunt mai ieftine, în timp ce adaosul comercial e mai mare. Este ușor să diminuezi propria taxă pe raft pentru a acapara piață de vânzare pe numele tău. Analizele autorității de concurență au evidențiat faptul că produsele de marcă proprie tind să fie mai ieftine (costuri de achiziție și prețuri de vânzare la raft mai mici), iar retailerii tind să practice adaosuri mai scăzute la categoriilor de bunuri alimentare de bază. Această strategie, bazată tot mai mult pe dezvoltarea de mărci proprii, oferă retailerilor mai mult control privind prețurile, însă poate genera efecte imprevizibile pe piețele de furnizare, unde poate determina un grad mai mare de dependență a furnizorilor în relația cu retailerii, mai arată Consiliul Concurenței. Totuși, la nivel general (total produse), adaosurile la produsele de marcă proprie sunt mai mari, explică Consiliul Concurenței. Analiza Consiliului Concurenței s-a axat pe categoriile următoare: pâine, lapte, brânză, iaurt, făină, ouă, ulei, zahăr, orez, produse de patiserie. Au fost identificate consecințe semnificative de ordin comercial și concurențial: presiune pusă pe marjele producătorilor. Cu alte cuvinte producătorii câștigă mai puțin și își pierd din independență pentru că mărcile de fabrică și de comerț în care au investit foarte mulți bani nu mai valorează mare lucru pentru că produsele se vând sub branduri nou crete de supermarketuri. Practic companiile românești sunt obligate să dezvolte o marcă a supermaketului iar după ce marca românească va fi uitată prin neutilizare condițiile de achiziție vor fi din ce în ce mai defavorabile companiilor românești.

            Solicit măsuri urgente și ferme pentru a reda demnitatea și independența producătorilor români în general și producătorilor din Bucovina în special, pentru că produsele din Bucovina au reprezentat, decenii la rând, o garanție pentru calitatea produsului „Fabricat în Bucovina”.

Față de această situație vă adresez următoarea interpelare: La ce dată veți reda demnitatea românilor și independența companiilor producătoare românești?    

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Adresată de către doamna senator: Luminița PĂUCEAN-FERNANDES Circumscripția electorală: Nr. […]
Adresată: Domnului Ilie-Gavril Bolojan, Prim-ministru al României De către: Senator Virgiliu-George […]
Întrebare adresată Domnului Marian-Cătălin PREDOIU, Viceprim-ministru, Ministrul Afacerilor Interne. De […]