Adresată: Domnului Ilie Bolojan, Prim-ministru României
De către: Senator Vlăescu Virgiliu-George
Circumscripția electorală: nr.35, Suceava
Obiectul interpelării: La ce dată veți reduce indemnizațiile membrilor consiliilor de administrație în companiile de stat până la maxim 5% lunar din salariul președintelui României?
Stimate domnule Prim-Ministru,
Un document recent publicat de Guvern a dezvăluit, pentru prima dată, salariile uriașe ale șefilor și membrilor Consiliilor de Administrație din companiile de stat, dar și nivelul ridicat al cheltuielilor chiar și în perioada austerității. Conform raportului, conducătorii acestor companii primesc indemnizații considerabile, unele depășind 3.000.000 de lei anual. Cele mai mari salarii brute sunt înregistrate în sectoarele Energie și Transporturi. Doi directori de la Romgaz câștigă fiecare anual peste 3.000.000 de lei brut, ceea ce înseamnă peste 250.000 de lei net lunar. Un director de la Nuclearelectrica primește peste 2.000.000 de lei brut pe an, iar la Hidroelectrica, cinci directori încasează fiecare 2,3 milioane lei anual, însumând aproape 12.000.000 lei anual doar pentru conducerea companiei. Documentul publicat de Guvern include și salariile membrilor Consiliilor de Administrație, unde sumele sunt, de asemenea, foarte mari. La Transgaz, indemnizațiile membrilor CA variază între 30.000 și 80.000 de lei pe lună, iar în Transporturi situația este similară. Directorul Grup Exploatare și Întreținere Palat CFR primește 28.000 lei lunar, iar la Compania Aeroport București indemnizațiile ajung la 70.000 lei pe lună.
Conform experților, aceste cifre sunt extrem de mari comparativ cu pensia medie sau salariul mediu din România, ceea ce ridică semne de întrebare asupra sustenabilității acestor cheltuieli în contextul bugetului de stat. Documentul Guvernului vine să ofere transparență publicului și să evidențieze diferențele semnificative dintre veniturile conducătorilor companiilor de stat și cele ale angajaților obișnuiți. Pe lângă aceste sume uriașe, raportul mai arată și distribuția fondurilor: o parte din indemnizațiile celor mai mari șefi de companii este plătită din bugetul de stat, iar alta din bugetul asigurărilor sociale, ceea ce amplifică impactul asupra finanțelor publice. Experții și analiștii atrag atenția că astfel de venituri excepționale necesită măsuri de echilibrare, cum ar fi impozitarea progresivă sau limitarea indemnizațiilor, pentru un sistem echitabil.
Tema salarizării personalului bugetar este una mereu actuală şi foarte complex. În actualul context al tăierilor de tot felul vă propun „unificarea” legislației salarizării din sistemul public sub umbrela unor principii este una destul de dificilă, întrucât cadrul normativ în materie are peste un milion de destinatari dar şi foarte multe instituții care aplică dispozițiile legale. În sectorul bugetar se identifică o serie de discrepanțe salariale, unele apărute ca urmare a modificărilor lsuccesive ale legislației, prin care unele categorii de personal au fost favorizate în raport cu celelalte categorii de personal din sectorul bugetar. Mai mult decât atât, o serie de discrepanțe au apărut și ca urmare a efectelor unor hotărâri judecătorești definitive, prin care au fost acordate anumite drepturi salariale pe legislația anterioară.
În ultimii ani au fost adoptate mai multe legi si modificări la legea salarizării unitare a personalului plătit din fonduri publice. Acestea nu au adus o însă o salarizare unitară şi nici o simplificare a salarizării, dimpotrivă au creat discrepanțe şi mai mari între salariații bugetari, chiar şi în cadrul acelorași categorii profesionale. Explicația acestui fapt este simplă: legile respective nu s-au aplicat efectiv niciodată în ceea ce priveşte stabilirea salariilor, ci s-au aplicat doar dispozițiile tranzitorii din cadrul acestora ori sunt cazuri când sunt aplicabile tot vechile legi de salarizare, cu unele ajustări instituite prin includerea unor sporuri şi adaosuri în baza salarială prin eliminarea lor ca elemente separate ale salariului.
Schimbarea concepției unui sistem de salarizare prin modificarea coeficienților de ierarhizare şi a valorilor de referinţă, ori după caz, prin stabilirea unor salarii nominale pentru personalul bugetar ori prin orice altă formă de salarizare, prin reaşezarea ierarhiei funcţiilor şi a salariilor, implică întotdeauna ajustări în plus sau în minus faţă de salariile în plată. De asemenea, Guvernul este pus în faţa respectării unor principii fundamentale, cum sunt: principiul nediscriminării, principiul stabilităţii raporturilor juridice, principiul neretroactivităţii legii noi (ultimele două traduse în această materie prin „teoria drepturilor câştigate”), principiul previzibilităţii normelor juridice care sunt esențiale într-un stat de drept.
În toate cazurile nu este normal să existe discrepanțe salariale mari între ministere sau chiar în cadrul aceluiași minister, cum nu este normal să existe discrepanțe salariale mari între autoritățile publice centrale și cele locale și chiar discrepanțe între salarizarea autoritățile publice locale. În domeniu salarizării unitare s-a discutat în spațiul public ca raportul între salariul minim pe economie și cel mai mare salariu din sistemul bugetar sa fie de maximum 1 la 12, unde 12 este nivelul salarial al președintelui României.
Vă propunem să inițiați un proiect prin care discrepanțele salariale să fie ajustate la un raport de 1 la 8 prin majorarea salariilor mici și micșorarea celor foarte mari, mai precis un sistem care să elimine inechitățile dintre bugetarii din aceeași categorie profesională ori care fac aceeași muncă sau o muncă similară. În loc să tăiați de la bugetarii cu salarii mici noi vă propunem să tăiați de la bugetarii cu salarii mari și cei indemnizați pentru prezența în consiliile de administrație ale regiilor autonome și a companiilor de stat ajunși în funcții prin acordarea de sinecuri ale partidele politice aflate vremelnic la guvernare. Vă propunem ca membrii în consiliile de administrație și în regiile autonome să câștige maxim 5% lunar din salariul Președintelui României.
Față de această situație solicit să răspundeți la următoarea interpelare:
Când veți elimina inechitățile și discrepanțele din domeniul salarizării sistemului bugetar?
Când veți reduce indemnizațiile reprezentanților statului în consiliile de administrație și când veți ajusta salariile bugetarilor la un raport de 1 la 8?


Comments are closed