Adresată:
Domnului Bogdan-Gruia IVAN, Ministrul Economiei, Antreprenoriatului, Turismului și Digitalizării
De către: Deputat Valeriu MUNTEANU
Circumscripția electorală: nr. 16 Dâmbovița
Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 05.05.2025
Obiectul întrebării: Situația conducerii SALROM și măsurile de prevenire a accidentelor industriale în toate exploatările saline active din România
Domnule Ministru,
Accidentul ecologic major de la Salina Praid, produs în luna mai 2025, a readus în atenția publică tema fragilității infrastructurii industriale aflate în administrarea statului român.
Infiltrarea masivă de apă în galeriile active ale salinei a generat perturbări grave în activitatea de exploatare și în funcționarea turistică a obiectivului – considerat de interes național – și ridică serioase semne de întrebare asupra modului în care conducerea Societății Naționale a Sării – SALROM S.A. a gestionat riscurile previzibile și prevenția tehnologică aferentă.
În calitate de ministru cu atribuții asupra companiilor de stat din domeniul resurselor minerale, vă solicit următoarele precizări:
1. Cine sunt persoanele responsabile din cadrul conducerii SALROM S.A. care, prin funcție și atribuții, aveau obligația de a implementa măsuri de prevenție pentru evitarea riscului de infiltrare hidrologică în galeriile Salinei Praid? Care este situația lor contractuală actuală și ce evaluări interne s-au făcut după incident?
2. Existau măsuri de prevenție prevăzute în planurile tehnice, strategice sau de management ale SALROM pentru această situație? Dacă da, de ce nu au fost implementate la timp? Cine a luat decizia amânării lor și pe ce bază?
3. Intenționați, în calitate de ministru de resort, să revocați sau să înlocuiți conducerile executive ale companiilor de stat, inclusiv SALROM, în cazurile în care se constată neglijență managerială gravă, lipsa unei culturi a siguranței sau ignorarea riscurilor operaționale sistemice?
4. Care este starea actuală de siguranță și mentenanță tehnologică în celelalte exploatări saline active din România? (Ocna Dej, Slănic Prahova, Târgu Ocna, Cacica, Ocnele Mari etc.) A fost dispusă o inspecție tehnică națională în urma evenimentului de la Praid? Dacă da, vă rog să transmiteți concluziile preliminare și măsurile corective avute în vedere.
5. Există un plan național integrat de prevenire a accidentelor în industria minieră de stat, cu bugete alocate, termene, inspecții periodice și responsabilități clare între minister, conducerea SALROM și autoritățile de reglementare?
6. Când a fost ultima evaluare de performanță profesională a membrilor Consiliului de Administrație și ai conducerii executive ai SALROM? Cine a realizat această evaluare și care au fost concluziile?
Stimate domnule ministru,
Dincolo de caracterul punctual al incidentului de la Praid, avem în față o problemă sistemică gravă: statul român este proprietar pasiv asupra unor obiective industriale strategice, iar responsabilii plasați politic în funcții de decizie nu dau socoteală pentru inacțiune și lipsă de viziune.
Este momentul ca Ministerul Economiei să își asume un rol activ și ferm în guvernanța acestor companii, să pună capăt risipei manageriale și să asigure condiții de siguranță, predictibilitate și eficiență operațională în sectorul exploatărilor saline.
Vă solicit un răspuns scris, detaliat și punctual, în termenul legal.
Comments are closed