„În calitate de Vicepreședinte al Comisiei pentru Sănătate și Familie, consider că am datoria să trag un semnal de alarmă în fața unui pericol real și iminent: implicarea României în Acordul Pandemic al Organizației Mondiale a Sănătății și în Anexa sa privind Accesul la Patogeni și Distribuirea Beneficiilor (PABS).
Acest acord, aflat în faza finală de negociere, ar impune României obligații directe, cu implicații majore asupra suveranității, deciziilor naționale în sănătate publică, precum și asupra patrimoniului biologic autohton.
I. Cadru constituțional ignorat
România este un stat național, suveran, independent, unitar și indivizibil, conform articolului 1 alin. (1) din Constituția României.
Tot Constituția, prin articolul 1 alin. (5), prevede că respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie.
Conform articolului 2 alin. (1): „Suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice şi corecte, precum şi prin referendum.”
Orice decizie care transferă competențe în domenii esențiale – cum este sănătatea publică – trebuie să treacă prin voința Parlamentului sau, acolo unde este cazul, prin consultarea directă a poporului.
În plus, articolul 91 din Constituție stabilește că: „Preşedintele încheie tratate internaţionale în numele României, negociate de Guvern, şi le supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil. Celelalte tratate şi acorduri internaţionale se încheie, se aprobă sau se ratifică potrivit procedurii stabilite prin lege.”
Prin urmare, orice acord care transferă decizia sanitară din mâinile autorităților române către o structură internațională trebuie supus dezbaterii parlamentare și, eventual, chiar revizuirii Constituției.
II. Ce prevede Acordul Pandemic și Anexa PABS?
În forma actuală, documentele negociate prevăd:
• cedarea de mostre biologice și date genetice către o structură internațională gestionată de OMS;
• centralizarea deciziei sanitare privind răspunsul la pandemii într-o autoritate globală;
• distribuirea produselor farmaceutice în regim preferențial pentru alte state, fără garanții pentru țările furnizoare de resurse.
În plus, OMS ar putea recomanda – cu caracter cvasi-obligatoriu – măsuri precum:
• lockdown-uri;
• carantină națională;
• vaccinare în masă;
• supraveghere digitală a sănătății populației.
Toate acestea ar putea fi impuse României fără control democratic intern, fără adaptare la specificul național, fără posibilitatea de a refuza în mod suveran deciziile.
III. Riscuri concrete pentru România
1. Suveranitatea națională este grav afectată.
Nu putem permite ca decizii privind sănătatea publică să fie luate în afara țării, de către o organizație internațională nealeasă, netransparentă și parțial finanțată de actori privați.
2. Patrimoniul biologic al României este expus.
Țara noastră deține o biodiversitate valoroasă și un patrimoniu genetic unic în Europa. Cedarea acestor resurse fără garanții, într-un sistem opac și favorabil marilor companii farmaceutice, este un risc inacceptabil.
3. Poporul român este exclus din decizie.
Acest acord nu a fost dezbătut în Parlament. Nicio comisie parlamentară nu a fost consultată. Niciun cetățean român nu a fost informat. Aceasta este o încălcare gravă a principiului suveranității populare, garantat de art. 2 din Constituție.
IV. Poziția Partidului AUR este clară
În numele Partidului AUR și al miilor de români care ne-au cerut să apărăm suveranitatea națională, solicităm următoarele măsuri imediate:
1. Guvernul să publice urgent documentele de poziție transmise OMS, precum și mandatul de negociere;
2. Convocarea unei sesiuni parlamentare extraordinare, pentru:
• dezbaterea implicațiilor juridice și constituționale ale acordului;
• audierea experților, practicienilor și societății civile;
3. Interzicerea semnării Acordului Pandemic în forma actuală, fără o lege specială de ratificare adoptată de Parlament, conform art. 91;
4. Crearea unui mecanism permanent de supraveghere parlamentară asupra oricărei inițiative internaționale în domeniul sănătății publice.
V. Concluzie
România nu este laborator. România nu este colonie. România este stat suveran.
Nu vom permite ca o structură internațională, netransparentă și nelegitimă democratic, să decidă în locul nostru ce tratamente aplicăm, ce vaccinuri folosim, ce libertăți suspendăm sau ce resurse cedăm.
Sănătatea publică trebuie să rămână competență exclusiv națională.
Orice acord care afectează suveranitatea statului trebuie tratat cu maximă prudență și în strict respect față de Constituția României.
De aceea, declar răspicat: România trebuie să se retragă din procesul de semnare a Acordului Pandemic OMS și a Anexei PABS, în forma lor actuală.
Cu responsabilitate față de poporul român, cu respect față de lege și cu credință în democrație”, a declarat Dr. Sorin-Titus MUNCACIU, deputat AUR, vicepreședinte Comisia pentru Sănătate și Familie din Camera Deputaților.
Comments are closed