Șipoș Eugen Cristian – Interpelare – Care este stadiul real al lucrărilor de modernizare și electrificare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca-Oradea-Episcopia Bihor, finanțată prin PNRR


Adresată: Domnului, Ciprian – Constantin ȘERBAN – Ministrul Transporturilor și Infrastructurii
De către: Senator Eugen-Cristian ȘIPOȘ
Circumscripția electorală nr.13 Cluj
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Obiectul interpelării: Care este stadiul real al lucrărilor de modernizare și electrificare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, finanțată prin PNRR
Stimate domnule, Ministru
În temeiul art. 112 alin. 1 din Constituția României coroborat cu prevederile art. 34 alin.1 lit. d din Lega nr. 96 din 21 aprilie 2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor raportat la art. 178 alin. 1 și alin. 2 din Regulamentul Senatului României vă adresez următoarea interpelare parlamentară:
În calitate de senator al județului Cluj, în Parlamentul României, vă adresez această interpelare în numele cetățenilor și vă solicit să mă informați cu privire la stadiul real al lucrărilor de modernizare și electrificare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor.
Pe tronsonul de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, lucrările de modernizare și electrificare, finanțate din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) cu o sumă de aproape două miliarde de euro, se confruntă cu întârzieri majore.
Deși proiectul este împărțit în patru loturi, iar termenul de finalizare prevăzut este anul 2026, realitatea din teren arată o situație îngrijorătoare: șantiere aproape pustii, ritm de execuție extrem de lent și progrese minime. În spațiul public, dar și la fața locului, se observă că lucrările sunt aproape oprite, în timp ce autoritățile invocă în continuare probleme legate de avize, exproprieri și dificultăți tehnice.
Cetățenii și comunitățile locale din județele Cluj și Bihor, care așteaptă de ani buni acest proiect strategic, își pierd încrederea în capacitatea Ministerului Transporturilor și a CFR Infrastructură de a gestiona eficient investiția. În prezent, promisiunile de trenuri moderne care să atingă viteze de 160 km/h rămân doar pe hârtie, în timp ce progresul real al lucrărilor abia se mișcă.
În acest context, solicit să îmi să mă informați în mod specific și să îmi remiteți fotocopii după documentele solicitate:
 Care este stadiul real (în procente) al lucrărilor pe fiecare dintre cele patru loturi ale tronsonului Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor?
 Care sunt principalele cauze tehnice, administrative sau juridice care au dus la blocarea șantierelor și la întârzierile semnificative raportate?
 Ce măsuri concrete ați dispus pentru deblocarea lucrărilor și pentru recuperarea întârzierilor față de graficul asumat prin PNRR?
 Care este termenul realist de finalizare a acestui proiect și dacă mai este fezabilă respectarea termenului din PNRR, respectiv anul 2026?
 Situația detaliată a stadiului fizic și financiar al lucrărilor pe fiecare dintre cele patru loturi ale tronsonului Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, exprimată procentual și comparată cu graficul de execuție asumat prin PNRR.
 Copia contractelor de execuție pentru fiecare lot, inclusiv actele adiționale semnate până la data prezentei.
 Copii ale rapoartelor de progres (tehnic și financiar) întocmite de antreprenori și transmise către CFR SA și Ministerul Transporturilor în ultimele 6 luni.
 Copia corespondenței oficiale dintre Ministerul Transporturilor, CFR SA și antreprenorii desemnați, privind întârzierile, blocajele sau măsurile de remediere.
 Lista completă a avizelor și autorizațiilor care nu au fost încă obținute, precum și termenele estimate pentru eliberarea lor.
 Planul actualizat de măsuri dispus de Minister pentru deblocarea proiectului și asigurarea încadrării în termenul-limită din PNRR (2026).
 O evaluare oficială a riscului de pierdere a finanțării europene, în cazul în care termenele nu sunt respectate.
În cazul în care termenele nu pot fi respectate, ce riscuri există privind pierderea finanțării europene și ce soluții are ministerul pentru a evita acest scenariu?
Interpelarea este formulată într-un mod concret și clar, iar informațiile solicitate sunt relevante pentru activitatea parlamentară.


Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Deputatul AUR Călin Matierș solicită demisia ministrului Agriculturii, Florin Ionuț […]
Adresată de către domnul senator: Cătălin Silegeanu Circumscripția electorală: Nr. […]