Silviu Gurlui – Întrebare parlamentară – Disfuncționalități în activitatea consulară a României din Italia și lipsa de sprijin educațional și cultural pentru copiii români din diaspora italiană

Adresată:

Doamnei Oana-Silvia ȚOIU, Ministrul Afacerilor Externe

De către: Deputat Silviu-Octavian GURLUI

Circumscripția electorală: nr. 24 Iași

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 06.11.2025 

Obiectul întrebării: Disfuncționalități în activitatea consulară a României din Italia și lipsa de sprijin educațional și cultural pentru copiii români din diaspora italiană

 

Stimată Doamnă Ministru,

Italia găzduiește cea mai numeroasă comunitate românească din diaspora — estimată la peste 1,2 milioane de cetățeni români. Această comunitate activă și bine integrată semnalează, însă, multiple deficiențe privind activitatea consulară, precum și lipsa de sprijin consistent pentru menținerea limbii române și a identității culturale în rândul tinerelor generații. Numeroase familii reclamă dificultăți în accesarea serviciilor consulare: timpi mari de așteptare pentru programări, lipsa de răspunsuri la solicitări și deficiențe în comunicarea instituțională. Totodată, se observă o scădere semnificativă a numărului de elevi români înscriși în cursurile de limba română, cauzată de lipsa resurselor umane și financiare.

Conform rapoartelor MAE și MEN, doar o mică parte dintre copiii români din Italia beneficiază de cursuri de „Limba, Cultura și Civilizația Românească”. În multe cazuri, manualele lipsesc complet, iar profesorii predau fără materiale actualizate. Lipsa de cooperare instituțională dintre consulate, Ministerul Educației și asociațiile diasporei contribuie la pierderea treptată a legăturii culturale cu România.

În acest context, vă solicit următoarele clarificări:

A. Servicii consulare

1. Câte consulate și secții consulare funcționează în prezent în Italia și care este volumul anual de servicii procesate de fiecare în ultimii doi ani?

2. Care este timpul mediu de răspuns la cererile cetățenilor prin eConsulat și câte reclamații s-au primit privind întârzieri sau lipsa răspunsurilor?

3. Câte cazuri de disfuncționalități administrative au fost semnalate în ultimii ani și care au fost măsurile disciplinare luate de MAE?

4. Ce planuri există pentru extinderea digitalizării și simplificarea serviciilor consulare în Italia?

B. Educația și identitatea copiilor români din Italia

5. Câte unități școlare derulează în prezent programul LCCR (Limba, Cultura și Civilizația Românească) și câți elevi sunt înscriși în aceste cursuri?

6. Ce sprijin financiar și logistic acordă MAE și Ministerul Educației acestor programe în Italia?

7. Câte manuale, auxiliare și materiale didactice au fost distribuite în ultimii doi ani către elevii români din Italia?

8. Există un plan de cooperare instituțională cu Ministerul Educației italian pentru introducerea sistematică a limbii române în școli sau pentru sprijinirea profesorilor români?

9. Cum sprijină MAE, prin consulatele din Italia, activitățile culturale, artistice și educaționale pentru copiii români (școli de weekend, tabere, festivaluri, burse, centre culturale)?

10. Există o strategie comună între MAE și Ministerul Educației pentru păstrarea identității culturale a diasporei, și dacă da, care sunt obiectivele și termenele concrete pentru Italia?

Vă rog să transmiteți răspunsul în termenul legal, în scris și în format electronic editabil.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Deputatul AUR Fabian Radu denunță prăbușirea totală a credibilității lui […]