Deputatul Silviu-Octavian Gurlui (AUR) a depus o inițiativă legislativă care pune în centrul său un principiu simplu: siguranța cetățeanului și protejarea infrastructurii naționale. Proiectul de lege propune măsuri concrete pentru monitorizarea temperaturii carosabilului și pentru reintroducerea perdelelor forestiere de protecție, două instrumente esențiale pentru a face față schimbărilor climatice și pentru a preveni accidentele rutiere.
România are nevoie de fapte, nu de promisiuni. Într-o țară în care asfaltul crapă vara și îngheață iarna, iar drumurile publice devin capcane pentru șoferi, AUR vine cu o soluție practică, aplicabilă și eficientă.
„Lege pentru completarea Ordonanței nr. 43/1997 privind regimul drumurilor și pentru modificarea și completarea Legii nr. 289/2002 privind perdelele forestiere de protecție”
Scopul proiectului este, potrivit expunerii de motive, „creșterea nivelului de siguranță rutieră și protejarea durabilă a infrastructurii rutiere, prin instituirea unor măsuri tehnice și silvice care să prevină și să atenueze efectele condițiilor meteorologice extreme asupra părții carosabile.”
Introducerea articolului 381 în Ordonanța nr. 43/1997, care obligă administratorul drumului să instaleze mijloace tehnice automate pentru determinarea temperaturii carosabilului și afișarea acesteia pe panouri vizibile:
„Pe sectoarele de drumuri publice prevăzute la art. 6, alin. (1), administratorul drumului este obligat să amplaseze în zonele de siguranță situate de o parte și de cealaltă a amprizei drumului mijloace tehnice care permit stabilirea temperaturii părții carosabile și afișarea acesteia pe panouri, prin care participanții la trafic sunt avertizați cu privire la condițiile optime sau nefavorabile care pot afecta siguranța acestora.”
Legea definește clar aceste „mijloace tehnice” ca fiind „orice echipament, ansamblu de echipamente, inclusiv elemente componente ale sistemelor de transport inteligente care permit colectarea automată a datelor privind temperatura părții carosabile și afișarea acesteia pe panourile amplasate în zonele de siguranță.”
Completarea Legii nr. 289/2002 privind perdelele forestiere de protecție, astfel încât acestea să apere drumurile publice și de supraîncălzire, nu doar de înzăpezire:
„Pe porțiunile afectate frecvent de temperaturi ridicate, se înființează perdelele forestiere pentru protecția căilor de comunicație și de transport, amplasate pe terenuri agricole situate în extravilanul localităților, de-a lungul autostrăzilor, drumurilor expres, naționale, naționale europene, județene și comunale.”
Legea elimină birocrația inutilă: prin completarea art. 46 din OG nr. 43/1997, nu mai este necesară obținerea de avize sau acorduri prealabile pentru instalarea acestor echipamente, ceea ce permite implementarea rapidă, unitară și fără blocaje administrative.
Deputatul AUR Silviu-Octavian Gurlui atrage atenția că România se confruntă deja cu efectele schimbărilor climatice, iar lipsa unor sisteme moderne de monitorizare a drumurilor pune în pericol viața oamenilor.


Comments are closed