Către: Domnul Bogdan-Gruia IVAN, Ministrul Energiei
De către Domnul senator: Cătălin Silegeanu, senator AUR
Circumscripția electorală: Nr. 07, Botosani
Grupul Parlamentar: A.U.R.
Obiectul interpelării: Situația tranzacțiilor transfrontaliere de energie și solicitarea unei anchete privind posibila pierdere a resurselor energetice naționale
Stimate domnule ministru,
Statul român controlează majoritatea producției de energie electrică, prin companii precum Hidroelectrica, Nuclearelectrica şi Complexul Energetic Oltenia. Cu toate acestea, date publice și declarații recente ridică semnale de alarmă care impun răspunsuri clare din partea Ministerului Energiei. Cea mai importantă afirmație făcută este că România a ajuns în anumite intervale să vândă un MWh cu 1 leu și să importe același MWh la valori de până la 2.500 lei/MWh – observaţii care, dacă sunt corecte, indică disfuncţii majore în modul în care este gestionată energia produsă de stat.
În 2025 s-au înregistrat evoluţii care agravează această situaţie: în prima jumătate a anului exporturile de energie au înregistrat o creştere notabilă, iar importurile au crescut mult mai puternic (date statistice centralizate arată creşteri ale exporturilor cu ~17% şi ale importurilor cu ~57% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior). Creşterea exporturilor simultan cu creşterea abruptă a importurilor trebuie explicate public.
Datele din piaţa spot / PZU arată volatilitate orară extremă a preţurilor, cu ore în care preţurile ating praguri foarte ridicate, pe fondul unor intervale în care se înregistrează preţuri mult mai mici. Această variabilitate orară creează cadrul tehnic-economic în care pot apărea practici de arbitraj sau tranzacţii cu efecte adverse asupra consumatorilor. Datele PZU publice ale OPCOM confirmă diferenţe orare semnificative.
În fine, Complexul Energetic Oltenia (CEO) a avertizat imediat după cuplarea burselor de energie din România și Ungaria, în 2014, că energia produsă în România era vândută extern şi răscumpărată la prețuri mult mai mari, prin tranzacţii contabil-contractuale care nu reflectă fluxuri fizice coerente. Acuzațiile respective au provocat doar un comunicat de presă din partea ANRE, dar nu au declanșat niciodată o verificare serioasă, transparentă şi independentă.
În lumina celor de mai sus, vă rog să răspundeţi, în scris, la următoarele întrebări:
- Care au fost, în termeni cantitativi (MWh) și valorici (lei / €/MWh), exporturile României către Ungaria și importurile din Ungaria pentru anii 2023, 2024 și pentru perioada ianuarie–iulie 2025? Vă rog să furnizați tabel anual și detaliere pe luni.
- Referitor la faptul că România a vândut 1 MWh cu 1 leu și a cumpărat același MWh la 2.500 lei, vă rog să indicați exact datele/orele la care s-au înregistrat aceste prețuri, contrapărţile tranzacţiilor și natura pieței (PZU, intraday, piaţă de echilibrare, contract bilateral).
- Care este mecanismul prin care se determină originea fizică a energiei comercializate în tranzacţiile cross-border? Există cazuri documentate în care energia produsă de companii de stat a fost exportată şi ulterior reintrodusă în Sistemul Energetic Naţional ca import? Dacă da, furnizaţi probe și documente justificative.
- Care este evaluarea Ministerului privind impactul financiar al acestor tranzacții asupra bugetului public şi asupra facturilor populaţiei (inclusiv efecte legate de certificate verzi, taxa cogenerare, tarife de transport/distribuţie)? Vă rog să cuantificaţi pierderile/profiturile raportate pentru 2023–2025.
- Ce măsuri imediate a întreprins sau intenționează să întreprindă Ministerul Energiei împreună cu ANRE, Transelectrica şi OPCOM pentru a împiedica eventualele practici de arbitrage care transferă costuri către consumatorii finali și pentru a proteja resursa naţională de energie, dată fiind ponderea statului în producţie?
Concret, vă rog să furnizați sau să indicați unde pot fi consultate următoarele documente de interes public:
- Jurnalele de tranzacţionare pentru toate societăţile cu activitate de generare şi trading care au operat tranzacţii cross-border în perioada 1 ianuarie 2023 – prezent;
- Contractele bilaterale relevante (sau sinteze care să permită verificarea preţurilor şi contrapărţilor) pentru aceleaşi perioade;
- Schedule-urile fizice cross-border (TSO schedule) minute/15-minute pentru legăturile România–Ungaria, pentru aceeaşi perioadă;
- Analiza comparativă a preţurilor medii la export vs import pe perioade orare/zi (statistică OPCOM/PZU) pentru 2023–2025.
Având în vedere gravitatea semnalelor și interesul public major, vă solicit să susțineți în mandatul dumneavoastră declanşarea unei anchete parlamentare urgente (comisie specială), cu acces la documentele de mai sus şi cu audierea în comisie a reprezentanţilor ANRE, Transelectrica, OPCOM, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Complexul Energetic Oltenia şi a principalilor traderi implicaţi în operaţiuni cross-border.
Dacă acuzațiile publice se confirmă, respectiv dacă energia produsă de stat este exportată ieftin şi apoi reintrodusă la preţuri mult mai mari în beneficiul unor entităţi private, vorbim despre o problemă de guvernanţă publică şi despre un eşec al politicii energetice care afectează direct milioane de români. Solicit, prin urmare, măsuri de protecţie a consumatorilor şi clarificări publice imediate.
Vă rog să transmiteţi răspunsul în termenul legal, anexând documentele solicitate sau indicând unde ele pot fi consultate public. Solicit de asemenea ca această interpelare să fie comunicată spre răspuns şi instituţiilor menţionate (ANRE, Transelectrica, OPCOM) şi să fie introdusă pe ordinea de zi a comisiei parlamentare competente pentru verificare.
Comments are closed