Adresată de către domnul senator: SANDU Mircea – Ionuţ
Circumscripția electorală: Nr. 20, Gorj
Grupul Parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor (AUR)
Titlul declaraţiei politice: Strategia Națională de Apărare a Țării este o mostră cum decidenții mestecă vesel cuvinte furajere fără să spună nimic
Stimaţi colegi,
Strategia Națională de Apărare a Țării pentru perioada 2025 – 2030 elaborată de Președintele Nicușor Dan, adoptată în Consiliul Suprem de Apărare a Țării și prezentată în Parlamentul României ne arată faptul că exercițiul Puterii politice este o veritabilă butaforie. În realitate, documentul în cauză este o colecție de bune intenții, aforisme de tip Osho și locuri comune ale propagandei actualilor guvernanți. Nu discutăm despre o viziune care să dea măsura unei Românii independente sau suverane. Nici măcar a unui actor relevant la nivel regional, nu mai vorbim de planul european sau NATO. Pur și simplu, așa cum s-a întâmplat din 2022 încoace, de la invazia Ucrainei de către Federația Rusă, România execută și nu comentează.
Dovezi în acest sens sunt: a) lipsa transparenței privind cheltuielile prevăzute în cadrul mecanismului SAFE (Security Action for Europe); b) refuzul de a prezenta în ce constă ajutorul militar și financiar pentru Ucraina; c) absența de la discuții importante cum ar fi introducerea unui “Schengen militar” la nivelul UE; d) lipsa oricărei poziționări relevante pe tema posibilului acord de pace între Ucraina și Federația Rusă.
Mai rău decât atât, documentul elaborat la nivelul Administrației Prezidențiale nu evidențiază suficient problemele majore ieșite la lumină în ultimii ani.
- Deprofesionalizarea Poliției române ca urmare a politizării excesive și a epurărilor efectuate în cel mai pur stil stalinist. Lucru care a condus la o creștere semnificativă a infracțiunilor cu violență.
- Accentuarea fenomenelor de trafic și consum de droguri, mai ales în rândurile elevilor și tinerilor. De altfel, subiectul este bagatelizat în document. Ceea ce arată o neînțelegere profundă a situației de fapt.
- Proliferarea clanurilor interlope și a fenomenului traficului de carne vie, așa cum este el relevat inclusiv în raportul Departamentului de Stat al SUA.
- Infrastructura precară și incapacitatea de reacție în situații de urgență, așa cum s-a văzut în cazul multiplelor incendii de la spitale sau a exploziei blocului din Rahova.
- Siguranța rutieră pe fondul creșterii numărului de accidente soldate cu victime grave.
- Nu se vorbește nici de incapacitatea ducerii la bun sfârșit a procedurilor de achiziție de tehnică militară în condițiile în care România este de vreo 10 ani la nivel de alocare de minimum 2% din PIB pentru Apărare.
Toate aceste teme sunt fie ocolite, fie mult subdimensionate. Ceea ce ne arată că, de fapt, acest document nu are drept țintă rezolvarea unor probleme punctuale cu care se confruntă societatea. Mai degrabă, este o formă prin care Președintele țării, Nicușor Dan, se spală pe mâini de obligativitatea care îi revenea și le arată celor care l-au impus în fruntea statului român că are disponibilitatea de a executa întocmai și la timp tot ceea ce i se cere.
Ce este nou și remarcabil în document ține de dorința restaurației binomului servicii secrete – Justiție care a generat efecte adverse în societatea românească. Pare că se dorește revenirea în logica protocoalelor de colaborare semnate pe vremea lui Traian Băsescu. Discutăm, deci, de un nou posibil derapaj antidemocratic care confirmă statutul României de regim hibrid.
În aceste condiții, trebuie constatat ca fiind halucinantă veselia cu care actuala Putere a prezentat Strategia Națională de Apărare a Țării pentru perioada 2025 – 2030 ca o mare reușită. În realitate, s-au pus pe hârtie cuvinte furajare din spatele cărora urlă lipsa de viziune a Președintelui și sărăcia de idei la care au ajuns cei care guvernează de 35 de ani România.


Comments are closed