Rodica Boancă – Interpelare – Fenomenul „homeschooling” – între vid de reglementare şi nelegalitate

Adresată: Domnului Ministru al Educației Naționale, Sorin Mihai Cîmpeanu

De către: Senator Rodica Boancă

Circumscripția: nr. 23, Ialomița

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Senatului din data de: 16.02.2022

Obiectul interpelării: Fenomenul „homeschooling” – între vid de reglementare şi nelegalitate

Stimate Domnule Ministru al Educației Sorin Florin Cîmpeanu,

În România există de aproximativ 20 de ani o dezbatere care priveşte sistemul educaţional, respectiv segmentul de homeschooling. Avem un istoric de iniţiative legislative eşuate şi dezbateri aprinse în 2011, odată cu adoptarea Legii Naţionale a Educaţiei. Actuala situaţie mondială, impusă de măsurile adoptate de majoritatea guvernelor, în care familiile care au copii în ciclurile pre-universitare au intrat automat în învăţământ online, a reaprins dezbaterea cu privire la homeschooling şi în România.

Părinţii care au optat pentru acest sistem au trimis dovada înscrierii elevilor la instituţii de educaţie (şcoli private) din state în care sistemul este funcţional de mai mulţi ani (SUA, Marea Britanie, etc.) şi explică alegerea lor ca fiind „învăţământ privat la distanţă în instituţiile acreditate în alte ţări”, în virtutea tratatelor internaţionale semnate de România cu privire la recunoaştere reciprocă a diplomelor. Printre motivele invocate în alegerea homeschooling-ului sunt avantajele în personalizarea educaţiei, carenţele în pregătirea / desfăşurarea educaţiei digitalizate ale sistemului de învăţământ de stat evidenţiate pe perioada pandemiei, dar şi carenţele actualului sistem în ceea ce priveşte iniţiativele părinţilor  ş.a.

Consider că, problema se cere a fi nu doar clarificată, ci chiar reglementată,  având în vedere numărul în creştere al celor care optează pentru acest sistem din diverse motive.

Există mai multe argumente pentru care se cere această reglementare, iar eu cred că cel mai puternic este cel legat de situaţiile excepţionale în care se regăsesc din ce în ce mai mulţi dintre copiii noştri. Unele care ţin, din păcate, de condiţia precară de sănătate a copilului ajuns la vârsta la care trebuie să fie înscris într-un sistem de educaţie: boli care nu permit frecventarea sistemului clasic de învăţământ (boli invalidante, boli incurabile, etc.), altele speciale, mai fericite, care sunt invocate în alegerea homeschooling-ului și mă refer de exemplu la performanţele sportive excepţionale.

 Nu în ultimul rând, trebuie să recunoaştem că, pe baza statisticilor oficiale, cele mai bune sisteme educaţionale din lume, cum sunt Statele Unite, Marea Britanie, multe dintre ţările dezvoltate din Europa şi din lume, cu mici excepţii, oferă această alternativă bine reglementată, în care este înscris un număr semnificativ de elevi (cazul cel mai notoriu este al Statelor Unite ale Americii unde cifrele oficiale înregistrează undeva în jurul a 10 mln de elevi).   

În contextul celor mai sus menţionate, şi având în permanenţă grija pentru ocrotirea drepturilor fundamentale ale copiilor la învăţământ de calitate, prin prisma vocaţiei de cadru didactic, dar şi de părinte activ în educaţia propriilor copii,  vă solicit să ne comunicaţi următoarele aspecte:

1. Având în vedere o serie de poziţii exprimate de mai mulţi inspectori şcolari judeţeni, declaraţii publice care toate exprimă caracterul nelegal şi neconstituţional al actualei forme de învăţământ sub care se desfăşoară homeschooling-ul în România, şi având în vedere că dreptul de a alege şcoala prevăzut de Art. 32 din Constituţia României coroborat cu prevederile Codului penal, şi el invocat de reprezentanţii Ministerului Educaţiei prin inspectorii şcolari judeţeni, vă rog să ne comunicaţi care este punctul de vedere al Ministerului pe care îl reprezentați raportat la aceste declaraţii.

2. Cum încadraţi forma de învăţământ sub care se desfăşoară educaţia acelor elevi ai căror părinţi au ales să îşi înscrie copiii la instituţii de învăţământ din străinătate?

3.  Având în vedere circulara cu Nr. 25124 din 02.02.2022 emisă de Ministerul pe care îl reprezentaţi, vă rog să ne transmiteţi care este numărul total la nivel de ţară al elevilor retraşi din unităţile de învăţământ de stat din Românie şi care au optat pentru forma de învăţământ cunoscută ca homeschooling?

4. Care este ponderea copiilor retraşi din sistemul naţional de învăţământ, pe cicluri de învăţământ (grădiniţă, clasa pregătitoare, ciclul primar, etc.), respectiv pe ani și cum se produce integrarea din sistem homeschooling în cel de masă? Care sunt procedurile de transfer?

6. Dacă Ministerul solicită la depunerea dosarului sau la echivalarea diplomelor motivaţia pentru care s-a optat pentru homeschooling şi dacă da,  care sunt motivaţiile înregistrate pentru aceste cazuri. 

5. Care este ponderea copiilor care ulterior primei înscrieri în sistemul homeschooling au abandonat educaţia?

7. Există statistici în România cu privire la efectele acestui tip de educaţie? Care sunt acestea?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

Guvernul Ciolacu nu doar că a condus țara către colaps economic, dar a transformat România […]
Senatorul AUR, Petrișor Peiu, atrage atenția asupra unui nou abuz grav al lui Marcel Ciolacu, […]
Mihai Enache, liderul deputaților AUR, invită românii la mitingul organizat sâmbătă, 1 martie, pentru demiterea […]
Liderul senatorilor AUR, Petrișor Peiu, a afirmat că moțiunea de cenzură va fi depusă săptămâna […]