PSD le-a luat ceferiștilor și ultimul drept: autorizațiile de călătorie. Parlamentul este chemat să intervină
În urmă cu câteva zile, Guvernul PSD-PNL, a lovit în plin în ceferiști, ironia sorții, tocmai prin așa-numita Ordonanță-”Trenuleț”, interzicându-le practic gratuitatea navetei profesionale, cu toate că prin contractele colective de muncă negociate și semnate chiar la început de decembrie 2023 s-a recunoscut dreptul lucrătorilor ceferiști de a circula cu trenurile de călători în baza autorizației de călătorie.
Este dreptul negociat al lucrătorilor din sistemul CFR, iar faptul că Guvernul a decis ca începând cu anul 2024 să îl anuleze, determină umilință și deznădejde pentru ultimii mohicani ai ceea ce a fost cândva A doua Armată a Țării, dar și neîncredere în dialogul cu Guvernul.
Peste 30.000 de ceferiști fac deplasarea cu trenul de la domiciliu la locul de muncă și retur, dar și în exercitarea serviciului, către locațiile unde își exercită sarcinile de serviciu. ,,Trenulețul morții”, cum numesc ei recenta OUG nr. 115/2023 suspendă, de fapt, anulează acest drept.
Măsura va produce pagube semnificative în bugetul familiilor lucrătorilor ceferiști, dar și o pierdere pentru CFR Călători de peste 300 de milioane lei, pe care aceasta îi încasa de la celelalte companii feroviare de stat, pierdere care, ulterior, culmea ironiei, va trebui obligatoriu compensată chiar de la bugetul de stat, din care s-a tăiat acest drept.
Elevii circulă gratuit cu trenul, inclusiv cu intercity. Studenții plătesc doar 10% din prețul legitimației de călătorie. Pensionarii circulă gratuit șase călătorii. Ceferiștii de la unitățile feroviare de stat care circulă cu operatorii de transport feroviar privați pot să plătească 30% din valoarea călătoriei. În schimb, ceferiștii din unitățile feroviare de stat care circulă cu trenurile CFR Călători vor fi obligați să plătească biletul întreg, inclusiv atunci când fac naveta pentru a-și efectua serviciul.
Sunt nemulțumiri mari și cu privire la noua lege a pensiilor, care abrogă/elimină articole din Statutul Personalului Feroviar, adoptat prin lege, în timp ce salarizarea a generat cele mai mari nemulțumiri la CFR Călători și CFR Infrastructură.
Este nejustificată și fără nicio economie la Bugetul de stat pe anul 2024 această măsură, adoptată fără dialog civic, politic sau social. Să nu uităm că atât Legea Bugetului de Stat pe anul 2024, cât și noua ordonanță-trenuleț nu au primit aviz favorabil de la CES.
Cerem ca Parlamentul să nu fie de acord cu excluderea ceferiștilor de la dreptul de a se deplasa cu autorizațiile de călătorie și să se respecte noile CCM, în vigoare.
Nu există răspunsuri