Răzvan Biro – Întrebare parlamentară – Situația proiectelor de mobilare și digitalizare a școlilor din județul Mureș

Adresată:

Domnului Daniel-Ovidiu DAVID, ministrul Educației și Cercetării

De către: Deputat Daniel-Răzvan BIRO

Circumscripția electorală: nr. 28 Mureș

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 11.08.2025

Obiectul întrebării: Situația proiectelor de mobilare și digitalizare a școlilor din județul Mureș

 

Domnule ministru,

România și-a asumat în fața Uniunii Europene, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, echiparea a 5.200 de laboratoare de informatică, dotarea cu echipamente IT pentru digitalizarea resurselor de învățare 3.600 de școli sau să aducă mobilier nou în 75.000 de săli de clasă.

Precedentul ministru al Educației și Cercetării, doamna Deca, susținea, în decembrie 2022, în momentul lansării apelului competitiv de proiecte pentru dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a școlilor din România, care ar fi trebuit să depășească 1 miliard de euro, că: „Este o șansă unică pentru România, pentru a schimba fața educației românești”.

Astăzi, măsura incompetenței coaliției de guvernare – din care faceți parte – este vizibilă cu ochiul liber – după aproape trei ani de la lansarea apelului, doar 20% din cele aproximativ 2.500 de proiecte contractate la nivel național au fost finalizate, deși termenul limită inițial era decembrie 2024. Iar pentru ca România să își poată respecta jaloanele și țintele asumate în PNRR, termenul a fost prelungit, până la finalul anului 2025.

Prin urmare, domnule ministru, vă rog să îmi comunicați următoarele:

1. Care este calendarul neputinței – de ce a fost nevoie de trei ani pentru a cumpăra calculatoare, imprimante și table interactive?

2. De ce asigurarea transformării digitale a școlilor și încurajarea participării la educație și reducerea riscului de abandon școlar au fost amânate în cazul celorlalte proiecte, deși vorbim doar despre achiziția de echipamente și nu de proiecte complexe?

3. Care este situația digitalizării mediilor de învățare din învățământul preuniversitar din județul Mureș – valoarea totală alocată, laboratoare de informatică echipate, școli cu clase de nivel primar, gimnazial si liceal dotate cu echipamente IT pentru digitalizarea resurselor de învățare, laboratoare informatice din școlile de educație și formare profesională?

4. Care este situația în județul Mureș, în ceea ce privește investițiile în infrastructura școlară – valoarea totală alocată, săli de clasă/săli pentru activități extrașcolare sau sportive, dotate cu mobilier, laboratoare/cabinete din sistemul de educație preuniversitar, inclusiv cabinetele de asistenta psihopedagogică?

Solicit răspuns scris.

Distribuie acest articol!