Adresată:
Domnului Ciprian-Constantin ȘERBAN, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii
De către: Deputat Petru-Gabriel NEGREA
Circumscripția electorală: nr. 35 Suceava
Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 12.11.2025
Obiectul întrebării: Situația operatorului de stat CFR Călători în raport cu liberalizarea transportului feroviar
Stimate domnule Ministru,
În contextul liberalizării pieței de transport feroviar de călători, se ridică întrebări serioase privind viitorul SNTFC CFR Călători SA, compania națională cu cel mai mare rol în asigurarea serviciilor publice esențiale în domeniu.
Deși concurența este, în principiu, benefică, realitatea din teren indică un dezechilibru tot mai accentuat între operatorii privați și CFR Călători, generat de:
– obligații publice asumate exclusiv de operatorul de stat;
– flotă învechită și insuficient modernizată;
– alocări de trasee și orare care pot favoriza indirect operatorii privați;
– lipsa unei compensații financiare corespunzătoare din partea statului pentru serviciile publice prestate.
În același timp, operatorii privați accesează rute profitabile, cu tarife dinamice, fără aceleași constrângeri, ceea ce creează un teren de joc inegal.
În acest sens, vă solicit următoarele clarificări:
1. Care este valoarea totală a compensației bugetare alocate CFR Călători în 2024 pentru prestarea serviciului public de transport feroviar de călători? Este ea proporțională cu volumul de servicii prestate?
2. Ce mecanisme de reglementare sunt utilizate pentru a asigura o concurență corectă în alocarea traseelor și orarelor de circulație între operatorii de stat și cei privați?
3. Care este starea actuală a parcului de material rulant al CFR Călători? Câte vagoane și automotoare sunt funcționale și ce procent din flotă are peste 25 de ani vechime?
4. Ce planuri concrete are Ministerul privind modernizarea materialului rulant al CFR Călători și stimularea competitivității operatorului național?
5. În condițiile în care ARF gestionează atribuirea contractelor de servicii publice, ce rol joacă Ministerul Transporturilor în protejarea interesului public, mai ales în zonele în care transportul feroviar este unicul mijloc de mobilitate?
6. Ce strategie asumată are Guvernul în legătură cu poziția CFR Călători pe termen mediu și lung într-o piață liberalizată dominată tot mai mult de criterii comerciale?
Vă rugăm să transmiteți răspunsul dumneavoastră în scris.


Comments are closed