Liderul senatorilor AUR, Petrișor Peiu, denunță ordonanța de urgență adoptată de guvernul Bolojan privind gestionarea PNRR. Senatorul avertizează că partidele aflate la guvernare vor putea semna, înainte de alegeri, contracte de lucrări fără acoperire financiară, pentru ca ulterior să le suspende. Acesta reclamă lipsa de transparență privind supracontractarea reală și cere explicații despre cine a aprobat angajamente de zeci de miliarde de euro fără resurse și de ce vinovații nu răspund penal și civil.
„Guvernul Bolojan a adoptat ordonanța privind gestionarea PNRR, o lovitură majoră dată tuturor principiilor și legilor care au guvernat până acum finanțarea proiectelor cu fonduri europene. Dar și o lovitură dată principiilor politice și democratice din România.
De azi înainte, orice partid aflat la guvernare va putea încheia, înainte de alegeri, oricâte contracte de lucrări va dori, fără a avea resursa financiară disponibilă iar, după câștigarea alegerilor, va putea, pur și simplu, „suspenda” toate contractele semnate!
Guvernul Bolojan a creat un precedent extrem de periculos.
Ca motivație se invocă „o supracontractare masivă și necorelată cu realitățile bugetare a proiectelor de infrastructură finanțate din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR)” și astfel „a fost creat un portofoliu de angajamente financiare viitoare
care depășește în mod manifest capacitatea de susținere a bugetului național”.
Ce a decis guvernul:
– Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanței de urgență, se suspendă încheierea sau emiterea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de
implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale
-Prin excepție de la prevederile propriei ordonanțe , Guvernul poate autoriza încheierea sau emiterea de contracte/decizii/ordine de finanțare
– Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se suspendă încheierea de angajamente legale în cadrul reformelor și investițiilor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență de către beneficiari sau structurile de implementare
– se suspendă atribuirea de contracte de prestări de servicii, de execuție de lucrări în cadrul reformelor și investițiilor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență
– Prin excepție de la prevederile propriei ordonanțe , Guvernul poate autoriza beneficiarii și structurile de implementare, să încheie angajamente legale sau, după caz, să atribuie contracte de prestări de servicii, de execuție de lucrări
– Contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din PNRR, pentru care beneficiarii instituții și autorități publice, precum și operatorii economici aflați sub autoritatea acestora, și/sau structurile de implementare nu au inițiat proceduri de atribuire a contractelor de achiziție la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, sunt denunțate unilateral de stat
– Prin excepție de la prevederile propriei ordonanțe , Guvernul poate autoriza continuarea implementării contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare
– contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din PNRR pentru care au fost parcurse etapele pregătitoare referitoare la elaborarea studiilor de fezabilitate, și/sau obținerea de avize și autorizații iar procedurile de achiziție de lucrări au fost finalizate fără emiterea ordinului de începere a lucrărilor se suspendă unilateral
– Prin excepție de la propria ordonanță, Guvernul poate aproba continuarea proiectelor aferente investițiilor rămase în PNRR
– În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, nu se încheie angajamente legale pentru proiecte de investiții nou finanțate prin Programul național de dezvoltare locală etapa I și etapa a II-a, Programul național de investiții ”Anghel Saligny” și Programul național de construcții de interes public sau social
– Prin excepție de la propria ordonanță, Guvernul poate aproba încheierea de angajamente legale pentru proiecte de investiții noi finanțate prin Programul național de investiții ”Anghel Saligny” și Programul național de construcții de interes public sau social și poate aproba atribuirea de către Compania Națională de Investiții “C.N.I.” – S.A. de contracte de prestări de servicii, de execuție de lucrări, aferente proiectelor de investiții noi finanțate din fonduri publice.
Practic, avem aici o centralizare în toată regula: se interzice, pentru toți cei care puteau încheia contracte, puteau finanța sau începe lucrări, conform legilor emise de aceeași coaliție, să mai facă vreo mișcare în PNRR, doar Guvernul are voie, prin excepție, să facă orice vrea: să contracteze, să finanțeze, să suplimenteze, orice.
A doua observație ține de o nebunie legislativă specifică birocrației noastre mioritice: cică vor continua doar lucrările la care stadiul fizic realizat este de 30% și care pot fi terminate până la finalul lunii august 2026. Păi, în cadrul PNRR, nu putea fi semnat niciun contract care nu era gata până pe 31 august 2026!. Deci a încălcat legea vechiul guvern cumva? De ce nu există o răspundere penală /civilă pentru încălcarea legii?
Referitor la stadiul de 30% a lucrărilor, puteți să vă imaginați cum se va face această constatare de către primării sau alte instituții? Nu cumva vor trece din pix 31% acolo unde era 29%? Nemaivorbind de faptul că este foarte greu să determini stadiul fizic dacă nu ai situații de lucrări întocmite la zi, adică ignorând etapele prevăzute în contractele de atribuire.
A patra observație se referă la faptul că toate lucrările suspendate pot genera procese nesfârșite cu firmele cărora li se atribuiseră contractele, pe bună dreptate.
În fine, ultima întrebare: cât de mare este subcontractarea reală, cine se face vinovat de ea și de ce nu răspund vinovații penal și civil pentru prejudiciul creat?
Deunăzi, Bolojan însuși a vorbit de o supracontractare de 20 de miliarde de euro, cifră perfect necredibilă. Deci , care este suma reală supracontractată?
Cine sunt demnitarii care au decis și semnat pentru semnarea unor contracte pentru care nu exista finanțare? Au fost trimise sesizări penale către Parchete în aceste cazuri?
Este moral ca un ministru precum Sorin Grindeanu să poată decide semnarea unor contracte pentru care nu este asigurată finanțarea și să nu ajungă să răspundă penal și civil?
Până la urmă, PSD, PNL și UDMR au câștigat majoritatea la alegerile din 2024 , atât locale cât și generale, promițând aceste contracte, care se pare că nu aveau asigurată finanțare” a declarat Petrișor Peiu, senator AUR.
Comments are closed