Niculina Stelea – Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 196/2003 privind prevenirea și combaterea pornografiei

CĂTRE,

BIROUL PERMANENT AL SENATULUI

În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată, precum și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 196/2003 privind prevenirea și combaterea pornografiei” spre dezbatere și adoptare.

În temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, republicată, vă adresăm rugămintea de a solicita Guvernului, să comunice punctul de vedere asupra prezentei propuneri.

De asemenea, adresăm rugămintea de a solicita avizele Consiliului Legislativ și Consiliului Economic și Social.

INIȚIATOR:

Senator: Niculina Stelea  ___________________

EXPUNERE DE MOTIVE

Prezenta inițiativă legislativă urmărește introducerea unor măsuri clare și ferme pentru limitarea accesului la conținut online cu caracter sexual explicit, în scopul protejării minorilor, al responsabilizării furnizorilor de servicii de internet și al consolidării cadrului legislativ privind siguranța digitală în România.

Accesul liber și nefiltrat la materiale pornografice pe internet a devenit un fenomen alarmant, cu efecte grave și pe termen lung asupra copiilor și adolescenților. Studiile internaționale și rapoartele de specialitate arată că expunerea prematură la conținut sexual explicit poate genera următoarele efecte negative majore:

  • Modificarea comportamentului sexual și dezvoltarea unor percepții distorsionate despre intimitate, relații și rolurile de gen;
  • Scăderea empatiei și creșterea agresivității, în special în rândul băieților expuși repetat la conținut pornografic cu elemente de violență;
  • Risc crescut de dependență de stimuli digitali și comportamente compulsive asociate;
  • Anxietate, depresie și scăderea stimei de sine, mai ales la fete care își construiesc imaginea corporală pe modele irealiste promovate în astfel de medii;
  • Scăderea performanțelor școlare, ca urmare a timpului petrecut online și a fragmentării atenției;
  • Creșterea vulnerabilității la abuzuri și exploatare sexuală, prin normalizarea unor comportamente riscante.

Numeroase rapoarte recente elaborate la nivelul Uniunii Europene și al organizațiilor internaționale de protecție a copilului trag un semnal de alarmă privind vârsta din ce în ce mai fragedă la care copiii sunt expuși conținutului pornografic online, precum și lipsa unor mecanisme de prevenție și control. În multe cazuri, accesul minorilor nu este rezultatul unei căutări intenționate, ci al unor mecanisme algoritmice, publicitate intruzivă sau partajări din partea altor utilizatori.

Mediul digital nu a fost conceput inițial pentru copii, dar joacă un rol tot mai semnificativ în viața acestora. Tocmai de aceea, este esențial ca interesul superior al copilului să fie un principiu fundamental în toate acțiunile privind proiectarea, furnizarea, reglementarea și utilizarea spațiului digital. Acest interes include nu doar dreptul de a căuta și primi informații, ci și dreptul la viață privată, la protecție împotriva insultelor, a manipulării și a expunerii la riscuri dăunătoare.

Supravegherea și protecția copiilor în mediul online trebuie realizate prin măsuri proporționale, transparente, adaptate vârstei și etapelor de dezvoltare, fără a anula dreptul copilului la intimitate. De asemenea, orice prelucrare a datelor personale ale copiilor trebuie să respecte prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 (GDPR), în special articolul 8 și considerentele 38 și 58, care impun protecție sporită, informare clară și consimțământ verificat al părinților pentru utilizatorii sub 16 ani.

Legislația actuală din România nu asigură un cadru suficient pentru protecția minorilor în mediul online. Copiii pot accesa astăzi, de pe orice dispozitiv conectat la internet, conținut pornografic fără niciun filtru real, fără verificarea vârstei, fără consimțământul părinților și fără control instituțional. În același timp, părinții nu dispun de instrumente legale sau tehnice adecvate pentru a limita accesul copiilor lor la astfel de materiale.

În acest context, propunerea legislativă introduce următoarele obligații esențiale:

  1. Blocarea implicită a accesului la conținut sexual explicit de către furnizorii de servicii de internet, cu posibilitatea de deblocare doar printr-o cerere explicită și asumată, formulată de titularul contractului – persoană adultă;
  2. Accesul permis exclusiv prin conturi personale autorizate, pentru care s-a verificat identitatea și vârsta utilizatorului, și interzicerea accesului persoanelor sub 18 ani;
  3. Obligații clare pentru furnizorii de conținut, inclusiv implementarea de sisteme de verificare a vârstei, auditarea periodică a măsurilor de protecție și evidențierea responsabilității legale;
  4. Sancționarea progresivă a nerespectării obligațiilor, culminând cu suspendarea activității pentru abateri repetate.

Măsurile propuse sunt necesare, proporționale și adaptate riscurilor reale ale societății digitale contemporane. Ele nu limitează drepturile fundamentale ale adulților, ci introduc filtre minime de responsabilitate pentru accesarea conținutului explicit, în scopul protejării categoriilor vulnerabile – în special copiii.

Această inițiativă legislativă este un pas esențial pentru construirea unei culturi a responsabilității digitale și a unui mediu online sigur și echitabil pentru toți copiii din România. Prin reglementarea clară și echilibrată a accesului la conținutul sexual explicit, statul își îndeplinește obligația de a acționa preventiv, de a proteja copilul în fața unor riscuri reale și de a promova un mediu digital bazat pe demnitate, echilibru emoțional și dreptul la dezvoltare armonioasă.

Precizăm că prin adresa de înaintare s-a solicitat Guvernului, în temeiul art. 111 alin. (1) din Constituția României, republicată, să comunice punctul de vedere asupra acestei propuneri legislative.

INIȚIATOR:

Senator: Niculina Stelea ___________________

LEGE pentru modificarea și completarea Legii nr. 196/2003 privind prevenirea și combaterea pornografiei

Parlamentul României adoptă prezenta lege

Articolul I – Legea nr. 196/2003 privind prevenirea și combaterea pornografiei, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 198 din 20 martie 2014, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

  1. La articolul 2 după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:

”4) servicii de acces la internet și de servicii de conținut online cu caracter sexual explicit – furnizori de platforme online, rețele de socializare, servicii de streaming audio sau video, servicii prin care utilizatorii interacționează sau accesează conținut în mod direct, precum și pagini web cu un conținut cu caracter sexual explicit, destinat exclusiv persoanelor adulte;”

  • După articolul 8 se introduce un nou capitol, Capitolul II¹, alcătuit din patru noi articole, articolele 8¹  ÷ 84, cu următorul cuprins:

”CAPITOLUL II¹ – Reglementarea accesului la conținut online cu caracter sexual explicit

Articolul 8¹ – Obligația de blocare implicită a conținutului sexual explicit

(1) Furnizorii de servicii de acces la internet precum și furnizorii de conținut online cu caracter sexual explicit, au obligația de a bloca, în mod implicit, accesul utilizatorilor la site-uri, aplicații sau platforme care conțin conținut sexual explicit.

(2) Deblocarea accesului poate fi realizată doar în baza unei cereri scrise, semnate și datate, formulate de titularul contractului de furnizare, care trebuie să fie o persoană majoră.

(3) Solicitarea prevăzută la alin. (2) se depune fizic sau prin mijloace electronice la furnizorul de servicii și trebuie să conțină:

a) datele de identificare ale solicitantului;

b) acceptarea explicită a responsabilității pentru accesarea conținutului respectiv;

c) acordul de prelucrare a datelor cu caracter personal conform cerințelor Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția datelor cu caracter personal.

(4) Furnizorii de internet sunt obligați să păstreze evidența acestor cereri timp de 5 ani, cu respectarea cerințelor Regulamentului (UE) 2016/679.

(5) Accesarea neautorizată a conținutului prevăzut la alin. (1) constituie contravenție și se sancționează conform prezentei legi.

Articolul 8² – Condiționarea accesului prin cont autorizat

(1) Accesul la conținut online cu caracter sexual explicit este permis numai prin conturi personale autorizate, create în baza verificării identității și vârstei solicitantului.

(2) Este interzisă crearea conturilor de acces de către persoane sub 18 ani.

(3) Furnizorii de astfel de conținut au obligația de a implementa sisteme sigure de verificare a vârstei și mecanisme de autentificare individuală.

Articolul 8³ – Obligațiile furnizorilor de conținut digital cu conținut sexual explicit

(1) Furnizorii de conținut online cu caracter sexual explicit au obligația de a asigura:

a) filtrarea si interzicerea automată a accesului pentru minori;

b) afișarea de mesaje de avertizare și informare clare, înainte de accesarea conținutului;

c) auditarea anuală a sistemelor de protecție, realizată de terți independenți acreditați.

(2) Nerespectarea acestor obligații atrage răspunderea contravențională potrivit art. 10¹.

Articolul 8⁴ – Obligații privind transparența și evidența conturilor autorizate

(1) Furnizorii de conținut au obligația de a păstra evidența conturilor autorizate, a metodelor de verificare a vârstei solicitantului și a accesărilor realizate.

(2) Datele se păstrează pe o durată de 5 ani și se transmit autorităților competente la solicitare, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.”

  • Articolul 13 se modifică și se completează cu un nou alineat, alin. (2) și va avea următorul cuprins:

”Articolul 13

(1) Constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 25.000 lei**) următoarele fapte:

a) permiterea accesului minorilor în spațiile destinate comercializării materialelor cu caracter obscen;

b) amenajarea de spații destinate vânzării de materiale cu caracter obscen la o distanță mai mică de 250 m față de școli și de internate, precum și de lăcașuri de cult;

c) vânzarea materialelor cu caracter obscen fără ambalajele corespunzătoare;

d) vânzarea materialelor prevăzute la art. 5 în alte spații decât cele autorizate;

e) expedierea sau distribuirea la domiciliu, cu scop de reclamă, a unor publicații având caracter pornografic, fără ca destinatarul să fi solicitat acest lucru;

f) expunerea în spații publice sau în vitrine a unor materiale cu caracter obscen explicit;

g) oferirea, punerea la dispoziție, vânzarea, difuzarea ori deținerea, în vederea distribuirii de materiale cu caracter obscen, în alte spații decât cele amenajate;

h) inițierea, organizarea, finanțarea ori desfășurarea unor manifestări sau programe ori spectacole cu caracter erotic, cu nerespectarea dispozițiilor art. 4;

i) nerespectarea dispozițiilor art. 5, referitoare la aplicarea unui pătrat de culoare roșie pe coperta publicațiilor destinate adulților sau pe paginile tipăriturilor care publică ocazional materiale cu caracter obscen;

j) nerespectarea dispozițiilor art. 6, referitoare la avertizarea cumpărătorilor asupra caracterului unor publicații ca fiind destinate persoanelor majore;

(2) Nerespectarea dispozițiilor art. 7 și ale art. 8¹ ÷ 8⁴ atrage următoarele sancțiuni, aplicate de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM):

a) la prima abatere: amendă de 30.000 lei;

b) la a doua abatere: amendă de 50.000 lei;

c) la a treia abatere: suspendarea temporară a activității pentru o perioadă de 15 zile.

(3) Continuarea activității în pofida suspendării prevăzute la alin. (2) lit. c) atrage sesizarea instanței competente pentru retragerea autorizației de funcționare.

(4) Sancțiunile se pot aplica și cumulativ, în funcție de gravitatea faptei.

**) Amenda este exprimată în monedă nouă, conform Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei naționale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004, cu modificările și completările ulterioare.”

  • La articolul 14 alineatele (1), (2) și (3) se completează și vor avea următorul cuprins:

”(1) Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației primește sesizări cu privire la nerespectarea prevederilor art. 7 și ale articolelor 8¹ ÷ 8⁴.

(2) În cazul primirii unei sesizări și al verificării conținutului site-ului, Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației solicită furnizorilor de servicii pentru internet și furnizorilor de conținut online blocarea accesului la site-ul în cauză.

(3) Nerespectarea de către furnizorii de servicii pentru internet precum și de furnizorii de conținut online cu caracter sexual explicit, a obligației de a bloca accesul la site-urile care nu respectă prevederile art. 7 și ale articolelor 8¹ ÷ 8⁴, în termen de 48 de ore de la primirea solicitării prevăzute la alin. (2) din partea Autorității Naționale de Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 25.000 lei la 50.000 lei*).”

Art. II – În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, furnizorii de servicii de acces la internet precum și furnizorii de conținut online cu caracter sexual explicit au obligația de a se conforma dispozițiilor prevăzute la articolul I din prezenta lege.

Art. III – Prezenta lege intră în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

De către: Senator Andrei Emil Dîrlău Circumscripția electorală nr. 01 […]