Laura Gherasim – Întrebare parlamentară – Situaţia privatizării Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti

Adresată:

Domnului Ciprian-Constantin ȘERBAN, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii

De către: Deputat Laura GHERASIM

Circumscripția electorală: nr. 39 Vaslui

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 25.06.2025

Obiectul întrebării: Situaţia privatizării Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti

 

Domnule Ministru,

Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) reprezintă un pilon strategic al infrastructurii de transport aerian din România, gestionând principalele porți aeriene ale țării și având un impact major asupra dezvoltării economice și conectivității internaționale a României. Performanța și transparența acestei instituții sunt esențiale pentru atragerea investițiilor, dezvoltarea turismului și facilitarea comerțului internațional.

Având în vedere nevoia unui contact direct al românilor din diaspora cu ţara, a obligaţiei statului de păstra acest contact, cât si importanța strategică a CNAB, este imperativ ca orice proces de privatizare care vizează CNAB să fie realizat cu maximă transparență și conform celor mai înalte standarde de guvernanță corporativă.

Raportul anual pe 2023 al Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) indică faptul că în luna mai 2023 a fost finalizată privatizarea unui pachet de 49% din acțiunile CNAB. Câștigătorul licitației a fost consorțiul format din Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide și Macquarie Infrastructure and Real Assets. Ȋn raport se menționează întârzieri în finalizarea efectivă a tranzacției.

În acest context, vă rog să răspundeți la următoarele întrebări pentru a clarifica aspectele esențiale ale acestei tranzacții:

1. Unde a fost publicată licitația pentru privatizarea celor 49% din acțiunile CNAB? A fost aceasta anunțată pe platformele oficiale de specialitate naţionale sau internationale?

2. Pachetul de 49% privatizat include și acțiunile deținute de Fondul Proprietatea (20%) sau se referă exclusiv la un alt pachet distinct de acțiuni?

3. Care a fost entitatea responsabilă pentru organizarea și derularea procedurii de privatizare? A fost implicat Ministerul Transporturilor în acest proces sau acesta a fost gestionat integral de CNAB?

4. Care a fost valoarea finală a tranzacției pentru pachetul de 49% din acțiuni? Care au fost criteriile de selecție ale câștigătorului licitației și cum au fost acestea punctate

5. Care este viziunea asumată de noul acționar în ceea ce privește dezvoltarea și modernizarea aeroporturilor gestionate de CNAB? Există un plan de investiții asumat de către consorțiul câștigător?

6. Cum se asigură statul român că această privatizare nu va afecta controlul strategic asupra infrastructurii aeroportuare critice, ȋn condiţiile ȋn care Baza 90 (BAZA NATO) foloseşte infrastructura Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti?

7. A fost realizată o evaluare premergatoare vânzării acţiunilor? Daca da, cine a fost evaluatorul, cine a iniţiat şi derulat procedura de selecţie a evaluatorului?

8. Acţionarul minoritar, Fondul Proprietatea, a fost informat de vânzarea acestui pachet de acţiuni?

9. Consiliul de Administratie al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti şi Adunarea Generală a Acţionarilor au aprobat selecţia unui evaluator şi vânzarea acţiunilor deţinute?

Având în vedere implicațiile acestei tranzacții asupra economiei naționale și asupra interesului public, vă solicit să furnizați răspunsurile ȋn scris.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE