Adresată: Domnului Marian-Cătălin PREDOIU, ministru al Justiției
Domnului Lucian Nicolae BODE, ministru al Afacerilor Interne
De către: Senator Ionuț NEAGU, membru al Comisiei pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte şi minorităţi
Circumscripția electorală: nr. 15 Covasna
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Data: 10/05/2023
Obiectul întrebării: Rezultatele urmăririi penale în cazul de spionaj industrial împotriva României deconspirat la 2 mai 1996.
Stimați domnilor miniștri,
Pe 2 mai 1996, pe Aeroportul Otopeni, la orele 10:30 a.m., ofițeri ai Serviciului Român de Informații (SRI), ai Poliției de Frontieră și vameși români, au reținut un grup de 7 (șapte) angajați ai Upetrom 1 Mai Ploiești, asupra carora s-a găsit un set de documente tehnice ce proveneau de la Compartimentul Birou Documente Secrete al întreprinderii de stat. Specialiștii români se pregăteau să se îmbarce într-o cursă charter, pe ruta București-Chișinău-Așgabat, Turkmenistan.
Documentele secrete urmau să fie predate ASCOM Group la Așgabad, componentă a grupului ASCOM SA (acronimul de la “Anatolie Stati & Company”, grup de firme înființat la Chișinău, pe 25 martie 1994) deținut de Anatolie Stati, despre care presa a scris că ar fi avut legături cu fostele servicii secrete sovietice (KGB), și condus timp de două decenii împreună cu Anatol Șalaru.
Acest caz de spionaj economic împotriva României, cu reverberații în zona diplomatică, a fost prezentat în presa națională de la București și Chișinău, atât în anul 1996, cât și ulterior, considerându-se că a fost unul dintre cazurile cele mai grave de spionaj industrial desfășurat vreodată împotriva României de către persoane și entități străine, în complicitate cu un grup de cetățeni români.
Potrivit presei, în 1996 s-ar fi stabilit că mai mulți angajați din organigrama societății naționale a petrolului din România se aflau pe ștatul de plată al oligarhului Anatolie Stati, lucrând în favoarea grupului ASCOM și mai puțin a statului român. Printre aceștia s-ar fi aflat cel puțin doi șefi de secție la Upetrom și un fost director de import-export al Upetrom, care din februarie 1996 fusese detașat la Chișinău, devenind consultant al ASCOM Group.
Legat de evenimentele petrecute pe Aeroportul Otopeni, la 2 mai 1996, în bagajul a doi ingineri reținuți, ambii șefi de secție la Upetrom, au fost găsite atunci „instrucțiuni pentru reparații” ale unor instalații de foraj ce aparțineau societății de stat Upetrom, cei doi fiind acuzați de „culegere și transmitere de informații cu caracter secret ori confidențial, prin orice mijloace în afara cadrului legal” în baza art. 20 Cod Penal (tentativă) raportat la art. 19 din Legea 51/1991 privind siguranța națională.
Cu toate acestea, opinia publică nu a fost informată asupra desfășurării și rezultatului urmăririi penale în acest caz grav de spionaj industrial.
Având în vedere cele prezentate mai sus, vă rog respecuos să-mi transmiteți:
- Dacă urmărirea penală în cazul de spionaj industrial, deconspirat la 2 mai 1996, a fost finalizată și care a fost rezultatul acesteia.
- În cazul unui răspuns pozitiv la punctul precedent, vă rog să precizați care au fost pedepsele penale aplicate celor vizați și dacă acestea au fost executate pe deplin.
Vă rog să transmiteți în scris răspunsurile dumneavoastră coordonate interinstituțional.
Nu există răspunsuri