Ionuț Neagu – Interpelare – Anularea deciziei ministrului Transporturilor și Infrastructurii de tăiere drastică a finanțării pentru reconstrucția podului Budila, de pe linia ferată Brașov-Hărman-Întorsura Buzăului, la care lucrările sunt foarte avansate (peste 80%) și puteau fi gata în acest an.

Adresată:  Domnului Nicolae CIUCĂ, prim-ministru al României

De către: Senator Ionuț NEAGU, secretar al Comisiei pentru  drepturile omului, egalitate de șanse, culte şi minorităţi

Circumscripția electorală: nr. 15 Covasna

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Data: 13/04/2022

Obiectul interpelării: Anularea deciziei ministrului Transporturilor și Infrastructurii de tăiere drastică a finanțării pentru reconstrucția podului Budila, de pe linia ferată Brașov-Hărman-Întorsura Buzăului, la care lucrările sunt foarte avansate (peste 80%) și puteau fi gata în acest an.

Stimate domnule prim-ministru,

În timpul inundațiilor din vara anului 2018, pe linia feroviară Brașov – Întorsura Buzăului, sub forța apelor râului Tărlung care au atins cote maxime, s-a prăbușit, la 30 iunie 2018, pe o lungime de aproximativ 60 de metri, podul CF din comuna Budila, județul Covasna, construit în anul 1931 în apropierea celui mai lung tunel din România, de 4,3 kilometri, tunel construit între 1924 și 1929, cu mari eforturi inginerești.

În toamna anului 2020, Regionala Brașov a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a lansat procedura de achiziție cu titlul ”Reconstrucție pod și amenajare albie km 17+318 linia 317 Hărman – Întorsura Buzăului”. Licitația a fost câștigată de o asociere de firme românești, iar contractul a fost semnat la data de 7 aprilie 2021. Lucrările de reconstrucție au început la 15 aprilie 2021.

Aflându-mă zilele acestea la fața locului, într-o vizită de documentare pe teren, m-am putut convinge că lucrările de reconstrucție sunt executate în proporție de circa 80%. Exista posibilitatea încheierii lucrărilor în câteva luni. Recent, au apărut în presă informații[1];[2] cum că ar fi intervenit, subit și cu totul de neînțeles, o decizie a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de tăiere drastică a finanțării pentru acest proiect strategic, de maximă importanță pentru populația românească din sudul județului Covasna.

În cazul în care s-ar confirma știrile din presă, se pare că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii nu a luat în calcul impactul pe care îl poate avea decizia sa pe planul relațiilor interetnice din zonă.

Există rumori cum că decizia de tăiere a finanțării ar fi dictată de rațiuni geopolitice externe și s-ar înscrie în planurile unor state vecine de menținere a județului Covasna (și a județului Harghita) într-un decalaj de dezvoltare economică față de restul țării, ceea ce ar împiedica o mai stânsă integrare a județului în ansablul României.

De asemenea, ținând cont de faptul că în realitate lucrările sunt executate în realitate în proporție de peste 80%, iar presa vehiculează nerealist cifra de 51%, există rumori și suspiciuni rezonabile cum că decizia Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de tăiere drastică a finanțării lucrărilor de reconstrucție a podului feroviar Budila ar urmări, de fapt, scopul renegocierii unui nou contract prin umflarea și căpușarea bugetului de proiect. Astfel, cazul devine susceptibil bin perspectiva corupției la nivel de stat.

În acest context, date fiind mizele strategice ale proiectului de reconstrucție a podului feroviar Budila și de reluare a circulației pe tronsonul Brașov-Întorsura Buzăului, vă sesizez oficial și vă rog respectuos să vă implicați personal în soluționarea cazului, conform legilor în vigoare și conform interesului național de integrare normală a județului Covasna în organismul economic al țării.

În acest sens, considerăm că este necesară anularea deciziei de tăiere nejustificată a finanțării lucrărilor de reconstrucție și de continuare a acestor lucrări în condiții normale.

Totodată, pentru evitarea oricărei suspiciuni de corupție, considerăm că ar fi de utilitate implicarea Grupului de control al prim-ministrului pentru verificarea situației existente de facto cu cea prezentată formal pentru justificarea tăierii finanțării pentru lucrările de reconstrucție despre care am tratat mai sus.

Având în vedere cele expuse mai sus, vă rog respectuos să ne comunicați punctual:

  1. Motivele concrete și temeinice pentru care Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a decis tăierea drastică a finanțării lucrărilor de reconstrucție a podului CFR Budila și de amenajare a albiei râului Tărlung din județul Covasna, în condițiile în care lucările de reconstrucție au depășit 80% din volum și s-ar fi putut încheia în câteva luni.
  • Care este pe termen scurt, mediu și lung, impactul economic, social, politic și de altă natură al deciziei de tăiere a finanțării lucrărilor de reconstrucție a podului CFR Budila din județul Covasna.

[1] https://www.bizbrasov.ro/2022/04/08/reconstructia-podului-feroviar-de-la-budila-va-intra-in-prelungiri-dupa-ce-ministerul-transporturilor-a-taiat-finantarea/  Reconstrucția podului feroviar de la Budila va intra în prelungiri, după ce Ministerul Transporturilor a tăiat finanțarea. BizBrasov, 8 aprilie 2022.

[2]https://clubferoviar.ro/intorsura-buzaului-fara-tren/?fbclid=IwAR26uiQhb6mQ0Jjv31kR1prAsE4J3l5fFRV0thH33mH-_rxrB0xvWfOXZMk Grindeanu lasă Întorsura Buzăului fără tren. Banii se duc pe bariere. Club feroviar, 8 aprilie 2022.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published.

MAI MULTE ARTICOLE

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a strâns la nivel național, precum și din diaspora, peste 2 milioane de semnături pentru demiterea lui Klaus Iohannis din funcția de președinte al României. „Românii nu îl mai vor pe Klaus Iohannis. Această campanie s-a bucurat de o largă susținere […]
Către: Domnul Alexandru Rafila, Ministrul Sănătății Domnul Attila-Zoltán Cseke, Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației Adresată de către: Senator Adrian Costea Circumscripţia electorală: 23 Grupul Parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor (A.U.R.) Obiectul întrebării: Deficitul de medici de familie în România Data: 22 iunie 2022 Stimați Domni Miniștri, […]
Adresată: Domnului Barna TÁNCZOS, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor De către:  Senator Dorinel Cosma Circumscripţia electorală: Grupul parlamentar: AUR Şedința Senatului din data de: 22.06.2022 Obiectul întrebării: Controalele la  societățile comerciale ce practică arderi ilegale de deșeuri Stimate domnule Ministru, Pe 14 aprilie au avut loc […]
 Adresată:  Domnului ministru Carol Eduard NOVAK, Ministrul Sporturilor De către:  Domnul Senator Sorin Cristian MATEESCU  Circumscripţia electorală nr.14 Constanța,  Grupul  Parlamentar  AUR – Senat  şi prezentată în şedinţa Plenului din 22.06.2022 Obiectul întrebării : situația în care fostului mare fotbalist  Stelian Carabaș  i s-a îngrădit dreptul […]
Adresată: Domnului Ministru al Transporturilor Și Infrastructurii, Sorin Mihai GRINDEANU De către: Senator Andrei BUSUIOC Circumscripția electorală: NR. 39, Vaslui Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor Obiectul întrebării: Probabilitatea dezvoltării unui drum de mare viteză pe ruta Tișița- Vama Albița. Data: 22.06.2022 Stimate domnule ministru, Sorin […]
Către: Domnul Sorin Mihai Câmpeanu, Ministrul Educației Adresată de către: Evdochia Aelenei Circumscripția electorală: Nr. 14, Constanța Grupul Parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor (A.U.R.) Ședința Senatului din: 22.06.2022 Obiectul întrebării: Clarificări cu privire la măsuri de prevenirea abandonului școlar Domnule Ministru, Proiectul „România Educată” a început […]