Ionuț Neagu – Interpelare – Anularea deciziei ministrului Transporturilor și Infrastructurii de tăiere drastică a finanțării pentru reconstrucția podului Budila, de pe linia ferată Brașov-Hărman-Întorsura Buzăului, la care lucrările sunt foarte avansate (peste 80%) și puteau fi gata în acest an.

Adresată:  Domnului Nicolae CIUCĂ, prim-ministru al României

De către: Senator Ionuț NEAGU, secretar al Comisiei pentru  drepturile omului, egalitate de șanse, culte şi minorităţi

Circumscripția electorală: nr. 15 Covasna

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Data: 13/04/2022

Obiectul interpelării: Anularea deciziei ministrului Transporturilor și Infrastructurii de tăiere drastică a finanțării pentru reconstrucția podului Budila, de pe linia ferată Brașov-Hărman-Întorsura Buzăului, la care lucrările sunt foarte avansate (peste 80%) și puteau fi gata în acest an.

Stimate domnule prim-ministru,

În timpul inundațiilor din vara anului 2018, pe linia feroviară Brașov – Întorsura Buzăului, sub forța apelor râului Tărlung care au atins cote maxime, s-a prăbușit, la 30 iunie 2018, pe o lungime de aproximativ 60 de metri, podul CF din comuna Budila, județul Covasna, construit în anul 1931 în apropierea celui mai lung tunel din România, de 4,3 kilometri, tunel construit între 1924 și 1929, cu mari eforturi inginerești.

În toamna anului 2020, Regionala Brașov a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a lansat procedura de achiziție cu titlul ”Reconstrucție pod și amenajare albie km 17+318 linia 317 Hărman – Întorsura Buzăului”. Licitația a fost câștigată de o asociere de firme românești, iar contractul a fost semnat la data de 7 aprilie 2021. Lucrările de reconstrucție au început la 15 aprilie 2021.

Aflându-mă zilele acestea la fața locului, într-o vizită de documentare pe teren, m-am putut convinge că lucrările de reconstrucție sunt executate în proporție de circa 80%. Exista posibilitatea încheierii lucrărilor în câteva luni. Recent, au apărut în presă informații[1];[2] cum că ar fi intervenit, subit și cu totul de neînțeles, o decizie a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de tăiere drastică a finanțării pentru acest proiect strategic, de maximă importanță pentru populația românească din sudul județului Covasna.

În cazul în care s-ar confirma știrile din presă, se pare că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii nu a luat în calcul impactul pe care îl poate avea decizia sa pe planul relațiilor interetnice din zonă.

Există rumori cum că decizia de tăiere a finanțării ar fi dictată de rațiuni geopolitice externe și s-ar înscrie în planurile unor state vecine de menținere a județului Covasna (și a județului Harghita) într-un decalaj de dezvoltare economică față de restul țării, ceea ce ar împiedica o mai stânsă integrare a județului în ansablul României.

De asemenea, ținând cont de faptul că în realitate lucrările sunt executate în realitate în proporție de peste 80%, iar presa vehiculează nerealist cifra de 51%, există rumori și suspiciuni rezonabile cum că decizia Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de tăiere drastică a finanțării lucrărilor de reconstrucție a podului feroviar Budila ar urmări, de fapt, scopul renegocierii unui nou contract prin umflarea și căpușarea bugetului de proiect. Astfel, cazul devine susceptibil bin perspectiva corupției la nivel de stat.

În acest context, date fiind mizele strategice ale proiectului de reconstrucție a podului feroviar Budila și de reluare a circulației pe tronsonul Brașov-Întorsura Buzăului, vă sesizez oficial și vă rog respectuos să vă implicați personal în soluționarea cazului, conform legilor în vigoare și conform interesului național de integrare normală a județului Covasna în organismul economic al țării.

În acest sens, considerăm că este necesară anularea deciziei de tăiere nejustificată a finanțării lucrărilor de reconstrucție și de continuare a acestor lucrări în condiții normale.

Totodată, pentru evitarea oricărei suspiciuni de corupție, considerăm că ar fi de utilitate implicarea Grupului de control al prim-ministrului pentru verificarea situației existente de facto cu cea prezentată formal pentru justificarea tăierii finanțării pentru lucrările de reconstrucție despre care am tratat mai sus.

Având în vedere cele expuse mai sus, vă rog respectuos să ne comunicați punctual:

  1. Motivele concrete și temeinice pentru care Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a decis tăierea drastică a finanțării lucrărilor de reconstrucție a podului CFR Budila și de amenajare a albiei râului Tărlung din județul Covasna, în condițiile în care lucările de reconstrucție au depășit 80% din volum și s-ar fi putut încheia în câteva luni.
  • Care este pe termen scurt, mediu și lung, impactul economic, social, politic și de altă natură al deciziei de tăiere a finanțării lucrărilor de reconstrucție a podului CFR Budila din județul Covasna.

[1] https://www.bizbrasov.ro/2022/04/08/reconstructia-podului-feroviar-de-la-budila-va-intra-in-prelungiri-dupa-ce-ministerul-transporturilor-a-taiat-finantarea/  Reconstrucția podului feroviar de la Budila va intra în prelungiri, după ce Ministerul Transporturilor a tăiat finanțarea. BizBrasov, 8 aprilie 2022.

[2]https://clubferoviar.ro/intorsura-buzaului-fara-tren/?fbclid=IwAR26uiQhb6mQ0Jjv31kR1prAsE4J3l5fFRV0thH33mH-_rxrB0xvWfOXZMk Grindeanu lasă Întorsura Buzăului fără tren. Banii se duc pe bariere. Club feroviar, 8 aprilie 2022.

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI           În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1)  și ale art. 75 din Constituția României, republicată, precum și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă „Lege pentru modificarea și completarea Legii […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată„LEGE pentru completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL CAMEREI DEPUTAȚILOR În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată, și cu prevederile art. 92 alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea art. 16 alin. (1) […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintămPropunerea legislativă ”Lege pentru aprobarea Programului național de conformare a fondului […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată„Lege pentru modificarea Legii nr.126/1995 privind regimul materiilor […]
CĂTRE, BIROUL PERMANENT AL SENATULUI În conformitate cu prevederile art. 74 alin. (1) și ale art. 75 din Constituția României, republicată și cu prevederile art. 92 alin. (2) și (4) din Regulamentul Senatului, republicat, vă înaintăm propunerea legislativă intitulată„Lege pentru completarea art. 128 din Legea învățământului […]