Adresată:
Domnului Daniel-Ovidiu DAVID, Ministrul Educației și Cercetării
Doamnei Diana-Anda BUZOIANU, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor
Domnului Petre-Florin MANOLE, Ministru Muncii
De către: Deputat Ilie-Alin COLEȘA
Circumscripția electorală: nr. 13 Cluj
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 12.08.2025
Obiectul întrebării: Clarificări și propuneri pentru calificarea „pădurar” în contextul modificărilor aduse de Legea Codului Silvic
Stimate Domnilor Miniștrii,
Conform legii pentru aprobarea noului Cod Silvic, prin art. 15 alin. (5)se impune pentru angajarea pe post de pădurar absolvirea studiilor liceale sau postliceale de specialitate (nivel 4 sau 5 din Cadrul național al calificărilor – CNQ).
Această reglementare aduce contradicții raportat la legislația în vigoare privind nivelurile de calificare, formarea profesională a adulților și statutul personalului silvic.
Drept urmare vă adresez următoarele întrebări:
1. Nivelul de calificare impus prin Codul Silvic – Art. 15 alin. (5) din Codul Silvic impune nivelele 4–5 din Cadrul național al calificărilor, deși Registrul național al calificărilor stabilește pentru calificarea „pădurar” nivelul 3 (link RNCP –
edu.ro).
Întrebare: Sunteți conștienți de această contradicție legislativă și care sunt argumentele care justifică modificarea nivelului minim de calificare stabilit de Ministerul Educației, autoritatea competentă pentru CNQ?
2. Contradicția cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic
– Art. 4 alin. (2) lit. f) și art. 7 alin. (1) din OUG nr. 59/2000 (link just.ro) permit încadrarea pădurarilor pe baza formării profesionale a adulților, conform nivelului 3 din Cadrul național al calificărilor.
Întrebare: Recunoașteți existența conflictului între Codul Silvic și OUG nr. 59/2000 și aveți în vedere corelarea legislativă a celor două acte normative?
3. Impactul asupra formării profesionale a adulților – OUG nr. 129/2000
– Eliminarea accesului la profesie prin nivel 3 din Cadrul național al calificărilor afectează furnizorii autorizați și reduce accesibilitatea (link OUG 129/2000 – just.ro).
Întrebare: Care este evaluarea dvs. privind impactul socio-economic asupra furnizorilor autorizați și asupra persoanelor care pot dobândi competențe prin formare profesională continuă la acest nivel?
4. La nivel european există calificări similare pentru ocupații echivalente în domeniul silvic, cum ar fi programele de formare pentru “forestry workers” sau “forest technicians” în țări precum Germania (Ausbildung zum Forstwirt, nivel 3-4 EQF) sau Finlanda (Vocational Qualification in Forestry, nivel 3 EQF), care permit accesul la profesii similare pădurarului prin formare profesională continuă, fără a impune obligatoriu studii liceale complete, conform bazei de date Europass și rețelei EDUFOREST (European Network of Forestry Training Centres, accesibilă la: https://www.eduforest.eu/)?
Întrebare: În acest context, cum intenționează Ministerul să armonizeze cerințele naționale cu standardele europene, evitând afectarea furnizorilor de formare profesională și asigurând continuitatea calificărilor la nivel 3 CNC pentru pădurari?
5. Atribuțiile de agent constatator și Codul Administrativ – Art. 136 din Codul Silvic prevede atribuții de agent constatator, iar Codul administrativ (OUG nr. 57/2019) (link – just.ro) permite introducerea de excepții pentru funcții similare, fără obligativitatea nivelului 4–5 din Cadrul național al calificărilor.
Întrebare: Aveți în vedere introducerea unei excepții pentru profesia de pădurar, astfel încât atribuțiile de agent constatator să poată fi exercitate și cu nivel 3 din Cadrul național al calificărilor?
6. Dialog interinstituțional
– Modificările legislative au impact asupra educației, pieței muncii și administrării fondului forestier.
Întrebare: Sunteți dispuse să constituiți un grup de lucru între Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Ministerul Educației, cu participarea furnizorilor autorizați de formare profesională, pentru elaborarea unor soluții legislative consensuale?
7. Propunerea de compromis
– Menținerea nivelului 3 din Cadrul național al calificărilor pentru acces în profesie, introducerea unei excepții în Codul administrativ și corelarea Codului Silvic cu OUG nr. 59/2000 și OUG nr. 129/2000.
Întrebare: Care este poziția dvs. față de această propunere și care ar fi etapele și calendarul pentru implementarea sa?
În temeiul art. 203, alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaților, vă solicit răspuns în scris, în termen de
15 zile.
Comments are closed