Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) critică măsurile anunțate de premierul Ciucă în domeniul energiei și consideră că soluția pe termen scurt pentru scăderea facturilor plătite de populație și firme este revenirea imediată la piața reglementată. În paralel, sunt necesare măsuri pe termen mediu și lung pentru înmulțirea capacităților de producție și creșterea concurenței pe piața energiei.
Facturile mărite la energie care ajung la populație și la firme sunt rezultatul deciziilor iresponsabile luate de conducerea țării în ultimii ani, în special de decidenții din Ministerul Energiei și Autoritatea Națională pentru Reglementare în Energie (ANRE). Cei care astăzi joacă teatrul ieftin al „identificării de soluții la criza energiei” sunt de fapt cei care au produs criza prin deciziile luate în ultimii 3-4 ani.
„Aproximativ 70% din profiturile realizate astăzi pe piața energiei ajung la stat. Orice schemă de compensare reprezintă o mutare a banilor dintr-un buzunar în altul, o mascare a faptului că statul și companiile pe care le controlează realizează profituri uriașe pe seama populației și a firmelor private. Prin compensare se mută bani de la bugetul de stat către companiile energetice cu capital de stat, dar care plătesc consilii de administrație ticsite cu politicieni de la PSD și PNL”, a declarat deputatul George Simion, co-președinte AUR.
„Liberalizarea în orice domeniu are sens atunci când există concurență reală în piață. Pentru a avea așa ceva pe piața energiei din România sunt necesare investiții în exploatarea gazului din Marea Neagră, finalizarea reactoarelor 3 și 4 ale centralei nucleare de la Cernavodă și a celorlalte centrale de producere a energiei electrice aflate în diverse stadii de execuție, precum și demararea de investiții în noi capacități. Acest lucru va dura ani sau zeci de ani, dar trebuie început cât mai repede. Când oferta va depăși cererea internă, abia atunci se va putea relansa discuția despre oportunitatea liberalizării. Până atunci, soluția corectă față de populația și economia României este revenirea la prețuri reglementate”, a subliniat senatorul Claudiu Târziu, co-președinte AUR.
2 Responses
Dar de ce nu luati masuri sa puneti DNA sa-i cerceteze pe cei din sistemul energetic ,pentru ca undeva mi se pare ca se comit fraude si abuzuri deoarece noi ar trebuii sa avem un pret f mic la curent electric, la cate hidrocentrale avem pe raurile din tara.
Doamnelor si Domnilor de la AUR,
Doresc sa va aduc in atentie urmatoarele propuneri in domeniul codului fiscal, politicii macroeconomice, si a sistemului financiar bancar:
1) Taxa pe Valoarea de Locatie:
Evaluarea anuala a terenurilor si impozitarea lor cu 100%. Aceasta taxa este singura cu “negative deadweight”, adica aduce eficienta in economie.
2) Eliminarea tuturor impozitelor si taxelor cu “positive deadweight”, adica cele care aduc ineficienta si / sau inechitati sociale:
-fara impozit pe imbunatarile aduse la teren (precum cladiri, tevi, cabluri, canale etc)
-fara biruri pe munca, inclusiv fara asigurari obligatorii (adica taxe regresive care nu finantatea nimic): salariul brut sa fie egal cu salariul net.
-fara taxa pe companie, pe dividende, fara TVA, si fara accize
3) Toate programele Nationale sunt finantate din debite fiscale (platite de catre Guvernul Central) si nu din taxe si impozite. Taxarea in bani are 3 scopuri: a) crearea de cerere permanenta pentru Moneda Statului, dandu-i astfel valoarea extrinseca (fiindca cei ce nu-si platesc birurile suporta consecinte: confiscarea de bunuri, munca in folosul comunitatii, puscarie etc); b) sa dreneze venituri din economie, adica reglarea nivelurilor ce Cerere Agregata (un mecanism de reglarea preturilor); c) sa penalizeze si / sau sa incurajeze diverse comportamente socio-economice. Asadar, bugetele pt servicii sociale, mentenanta, si investitii sa fie dezbatute in parlament si stabilite in baza resurselor fizice disponibile: mana de lucru, teren, echipamente, si know-how.
4) Guvernul sa nu mai emita bonduri de trezorerie, iar banca centrala sa ruleze o politica permanenta ZIRP (zero interest rate policy). Diferenta dintre un bond de trezorerie si o bancnota obisnuita in portofelul nostru e urmatoarea: bondul de trezorerie are un randament (dobanda) care poate fi negativ, neutru, sau pozitiv, si o perioada de maturitate; in schimb, bancnota este un bond permanent (fara maturitate) si purtator de dobanda zero. Prin netaxarea si nesubventionarea depozitelor, se incurajeaza investitiile.
5) Reglementarea bancilor pe partea de active. Singurul mod a le disciplina, urmatoarele activitati trebuie sa fie ilegale:
-sa nu accepte active financiare drept colateral pentru imprumuturi
-sa nu contracteze imprumuturi la un indice de dobanda strain de Romania
-sa nu detina subsidiare (adica sa nu tina active off the books)
-sa nu cumpere / vanda credit default insurance
-sa nu vanda imprumutarile clientilor la teri; toate sa fie strict pe bilantul lor propriu
-sa nu imprumute off shore (pentru scopuri straine)
-sa nu faca proprietary trading sau orice alte scheme in afara de simple imprumuturi
-sa se foloseasca modele de evaluare a activelor bancare scrise de institutiile abilitate ale Statului (de BNR sau alt organism de reglementare din cadrul Executivului)
-eliminarea pietei interbancare (in care bancile cu surplus de rezerve le imprumuta celor ce sunt pe deficit) fiindca aceasta nu serveste niciun scop public; BNR-ul sa imprumute direct si transparent bancile care au nevoie de lichiditate
6) Capacitatea bancilor de a oferi imprumuturi NU este constransa de nivelul lor de rezerve bancare (adica bani in conturile lor de checking la BNR), ci de capitalul acestora (assets vs liabilities) si de cererea pentru imprumuturi. Asadar, nivelul minim de rezerve obligatorii ar trebui sa fie eliminat, deoarece nivelul de lichiditate din sistem este determinat in mod endogen de preferinta clientilor. In functie de aceasta preferinta, bancile isi convertesc rezervele bancare (detinute la BNR) in numerar.
7) Pentru a-i salva de dubla taxare pe cei care si-au cumparat proprietati (case, apartamente, terenuri) prin imprumut bancar, trebuie introdusa retroactiv o reglementare cutuma a modelului Islamic bancar, prin care ownership-ul asupra proprietatii este detinut de catre banca, dar uzufructul (dreptul de utilizare a acelei proprietati) revine clientului bancii (cel ce a facut creditul). In felul acesta, omul isi achita platile catre banca, iar banca foloseste acei bani pentru a plati taxa pe valoarea terenului.
8) Politica macroeconomica a Romaniei. Un Stat care cheltuieste si taxeaza in propria moneda fiat la curs liber poate plati orice datorie denominata in propria moneda fara niciun risc de faliment. Ca atare, Romania trebuie sa-si retraga imediat candidatura de a adera la zona Euro! Romania trebuie sa-si lase deficitul fiscal sa se duca acolo unde vrea (sa urce sau sa coboare), atata timp cat mentine rata somajului cat mai aproape de 0% si o stabilitate a preturilor. Impunerea unei tinte arbitrare de deficit reprezinta retardarea puterii suverane a Statului Roman, pericliteaza bunastarea sociala si potentialul de dezvoltare al tarii.
Concluzie:
Prin taxarea chiriei economice si netaxarea surplusului economic, Romania va deveni un hub international pentru investii directe, atat autohtone cat si internationale, in agricultura, constructii, industrie, comert si tehnologie. Se evita complet problema banilor virati in off-shoruri, deoarece nu poti trimite pamantul in Insulele Cayman. Intregul aparat birocratic va fi axat pe evaluarea si taxarea terenurilor si pe amenzi. Conceptul de Single-Tax ii revine economistului american Henry George, iar toti economistii clasici (John Stuart Mill, Adam Smith, Thomas Paine, William Penn, John Locke, Francois Quesnay, Thomas Jefferson, Benjamin Franklin, Turgot etc) vroiau taxata chiria economica, si nu productia, nu comertul. Pamantul este un monopol natural, creat de Dumnezeu / de Natura, nu de om! Pamantul NU este capital! Investitiile de stat si private alaturi de munca societatii mareste valoarea de locatie. Daca valoarea de locatie ramane netaxata, atunci este libera a fi insusita de catre rentieri sub forma de chierie, sau de catre camaturi sub forma de dobanda.