Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a organizat marți, 18 noiembrie, la Parlamentul României, o conferință intitulată „Criza educației între comasare, haos și dorința de libertate educațională. Homeschooling”. Evenimentul organizat în format hibrid a adus la masa discuțiilor deputați și senatori ai Parlamentului, oficiali ai Ministerului Educației, reprezentați ai celor mai importante sindicate din învățământ, dar și profesori interesați de viitorul sistemului educațional.
Dezbaterea a expus consecințele legilor adoptate de actuala coaliție de guvernare, care au însemnat reducerea drastică a fondului de burse pentru elevi și studenți, creșterea normei didactice a profesorilor, dar și comasarea unităților de învățământ. De asemenea, a fost dezbătut inclusiv subiectul homeschooling-ului și ce ar presupune în realitate această alternativă pentru copiii si părinții din România.
Președintele AUR, George Simion, a solicitat tuturor actorilor relevanți implicați în sistemul educațional să ia parte la masa deciziilor și să propună soluții, planuri, direcții de acțiune pentru a putea fi implementate în momentul când AUR va prelua guvernarea.
„Ne confruntăm cu crize suprapuse, dar avem certitudinea că dacă lăsăm mâinile în jos și dacă nu ne interesează viitorul copiilor noștri, viitor pentru care sunt în primul și în primul rând responsabili părinții lor și nu statul, atunci chiar ei vor câștiga. (…)
Mai devreme sau mai târziu, asta este voința oamenilor, vom ajunge să guvernăm. Și aceste soluții trebuie bine fundamentate, iar voi, partenerii de dialog, să ajungeți să implementați aceste soluții pe care noi le vedem fezabile.
În momentul acesta, sistemul educațional centralizat de stat produce victime. Dacă vorbim de elevi, dacă vorbim de profesori, dacă vorbim de părinți. Este timpul să producă și beneficiari și este timpul să lăsăm oamenii să aibă dreptul la propria opțiune, la libertatea de a alege. E un drept câștigat, cred eu”, a afirmat președintele AUR, George Simion.

Ministrul Educației, Daniel David, prezent în regim online la conferința a admis că învățământul românesc este un „sistem cu lumini și umbre”, aspectele negative precum analfabetismul funcțional sau abandonul școlar neputând fi ignorate.
În privința comasărilor școlilor ministrul a declarat că acestea corectează anomaliile identificate în sistemul de învățământ: „OECD ne spune de ani de zile că avem un sistem foarte fragmentat. Avem școli cu 15-7 copii și director de școală. Avem clasa a opta cu 1, 2, 3, 4, 5 copii, situații care reprezintă o anomalie în orice sistem educațional din această lume. Și atunci comasările trebuiau făcute și fiscal-bugetar și educațional.
Recunosc însă că comasările s-au făcut pe repede înainte, începând din iulie până în septembrie, nu pentru că cineva și-a dorit neapărat să le facă pe repede înainte, dar noi știți că începeam anul școlar în septembrie, astfel încât trebuia să facem aceste lucruri”, a declarat ministrul Educației, Daniel David.
Referitor la măsurile fiscal-bugetare precum creșterea normei, plata cu ora și reducerea fondului de burse, ministrul a adăugat că acestea „au venit ca urmare a acestei crize (…) și acolo unde am avut un cuvânt de spus le-am pus ca măsuri temporare”.
Despre alternativa homeschooling-ului ministrul Daniel David a subliniat că îl vede drept „un mecanism educațional de excepție, nu îl văd ca un fel de practici standard în sistemul educațional, dar trebuie să-i facem loc în anumite situații”.
Anton Hadăr, președintele Federației Naționale Sindicale „Alma Mater”, a acuzat actuala guvernare că a adoptat măsurile de austeritate în educație unilateral, în ciuda protestelor și solicitărilor reprezentanților profesorilor, studenților și elevilor.
Acesta a avertizat că Guvernul Bolojan urmează să adopte o nouă ordonanță privind reducerea cu încă 10% a finanțării sistemului de educație, ceea ce este „inadmisibil”.
„Am înțeles, să zicem, pentru un moment că trebuie să acceptăm unele măsuri de austeritate, dar s-a ajuns într-o situație care devine cronică. Să mai iei 10% din situația aceasta, păi asta știți ce înseamnă? Asta înseamnă că în fiecare universitate 10% dintre noi trebuie să plece. Dar pe cine să dea afară? Care-i motivul? De ce îi dea afară? Ce facem? Ne apucăm acum să lăsăm universitățile fără personal?”, a declarat Anton Hadăr.
Potrivit acestuia, mulți tineri care în mod normal ar fi ales o carieră de cadru didactic vor renunța din cauza salariilor derizorii: „fuga de sistem va fi accentuată și s-a accentuat prin faptul că nu s-au dat fondurile necesare. Nu mai vine nimeni la 3.750 de lei salariul debutantului, când astăzi ar fi trebuit să fie 5.000 de lei, potrivit discuțiilor de după greva de acum doi ani”.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, a afirmat că măsurile adoptate de guvernanți sunt iresponsabile și împing sistemul educațional spre un colaps total.
„Avem cel mai mic procent din PIB alocat educație din Europa, din țările membre ale Uniunii Europene. 3,3% din PIB, în condițiile în care media Uniunii Europene este 4,7-4,75%. În condițiile în care avem cel mai mic procent de copii care merg la grădiniță, în condițiile în care avem cel mai mare număr de elevi pe cap didactic la învățământul primar, în jur de 19 acum, spre 20 (…) avem printre cele mai rate analfabetismului. Și, stupoare, surpriză, Guvernul Bolojan în înțelepciunea lui a găsit de cuviință să ia măsurile absolut cinice, pe care le cunoaște toată lumea”, a declarat Simion Hăncescu.
Reprezentatul sindicatului a mai afirmat că, potrivit estimărilor, aproape 5.000 de profesori din mediul urban sunt forțați să predea discipline pentru care nu au o pregătire, în timp ce peste 4.000 de cadre didactice calificate au părăsit sistemul, unii intrând în șomaj: „Avem informații că o să se iasă masiv la pensie. (…) Cred că vor fi 20 de mii de pensionari și, atenție, oameni care știu ce înseamnă meseria de dascăl. Lucrurile sunt grave și, din păcate, Guvernul Bolojan continuă, en fanfare, chiar să-și bată joc de țară”, a mai spus Simion Hăncescu.

Deputatul AUR Silviu Gurlui a adus în discuție proiectele inițiate alături de colegii formațiunii care vin în sprijinul profesorilor și elevilor. Printre acestea, se numără dotarea laboratoarelor din învățământului preuniversitar rural, în special. Un alt proiect prevede alocarea unui buget pentru orele suplimentare predate de profesori, dar și o inițiativă legislativă privind ajutorarea profesiilor din mediul rural cu un avans de „15.000 de lei pe an, timp de trei ani de zile, pentru a se orienta în mediul rural și pentru a-și construi acolo o carieră didactică”, a declarat Silviu Gurlui.
Deputatul AUR Cristina Emanuela Dascălu a ridicat problema curriculei școlare care nu este adaptată în funcție de înclinațiile elevilor.
„De ce un copil pasionat de muzică trebuie să facă patru ore de chimie organică pe săptămână? De ce unul fascinat de mecanică trebuie să analizeze plumb pentru a treia oară, când un alt sistem, sistemul finlandez, permite 25-30% din curiculum, după clasa a VII-a, să fie la alegere”, a declarat deputatul AUR Cristina-Emanuela Dascălu.

Deputatul AUR Veronica Grosu a atras atenția reprezentanților sindicatelor cu privire la creșterea proiectelor de lege care vizează devalizarea patrimoniului academiilor de Științe Agricole și Silvice din țară: „Se perpetuează cu astfel de proiecte, unul dintre ele l-am avut săptămâna trecută cu Academia de Științe Agricole, din Brașov.
Patrimoniul acestei academii a scăzut de la 1800 la aproape 900 și ceva de hectare, invocându-se tot felul de motive (…) Asistăm astăzi la o devalizare a patrimoniului a acestor academii”, a spus Veronica Grosu, deputat AUR.

Senatorul AUR Virgiliu Vlăescu a abordat subiectul homeschooling-ului pentru care nu există o legislație în România, deși această alternativă este reglementată în multe alte state europene.
„Cred că este foarte important să dăm posibilitatea creării unei alternative. Nu e pentru toată lumea, eu vă spun sincer, ca om care mă ocup de cercetare și de psihologie, nu orice copil poate să treacă foarte ușor prin homeschooling (…) Trebuie să avem legi legiferate ca să nu existe cazuri în care un părinte își trimite un copil la o școală din Antalia sau America sau face la distanță, nici să facă copilul acasă, ci să fie un sistem reglementat foarte bine pe această temă”, a declarat senatorul AUR Virgiliu Vlăescu.

Deputatul AUR Ramona-Ioana Bruynseels a subliniat că discuțiile, propunerile și analizele înaintate de experți vor constitui baza pentru inițierea unor demersuri concrete în sprijinirea învățământului românesc și apărarea drepturilor elevilor, studenților și profesorilor.
„Noi reprezentăm opoziția, suntem hotărâți să venim cu soluții, avem un program de guvernare care conține în momentul de față soluții, dar care, bineînțeles că este în continuare perfectibil.
Am dorit să ne vedem astăzi aici pentru a trage semnalul că, în continuare, educația pentru noi reprezintă marea oportunitate a României și că dacă muncim împreună și dacă stăm aproape, putem într-adevăr să obținem rezultate”, a declarat deputatul AUR Ramona-Ioana Bruynseels.



Comments are closed