Gianina Șerban – Întrebare parlamentară – Suspendarea ”programului Rabla”

Adresată:

Doamnei Diana-Anda BUZOIANU, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor

Domnului Florin BĂNICĂ, Secretar de Stat, Președinte al Administrației Fondului pentru Mediu

De către: Deputat Gianina ȘERBAN

Circumscripția electorală: nr. 25 Ilfov

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 18.07.2025

Obiectul întrebării: Suspendarea ”programului Rabla”

 

Stimată doamnă Ministru,

Stimate domnule Secretar de Stat,

În rapoartele Asociației Constructorilor de Automobile din România pentru prima jumătate a anului 2025, vânzările de mașini noi au scăzut semnificativ. În schimb, numărul mașinilor second-hand înmatriculate a crescut cu aproape 30% mai mult, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2024.

Este un semn clar că românii o duc mai greu. Scăderea vânzărilor de mașini noi indică o scădere a încrederii economice, în timp ce creșterea vânzărilor de mașini second-hand sugerează o încercare de economisire, care vine, cel mai probabil, din frica față de incertitudinea noii alianțe politice care guvernează țara.

Una dintre cauzele pentru care a scăzut vânzarea de autovehiculele noi, o reprezintă faptul că Administratia Fondului pentru Mediu a suspendat ”programul Rabla”. Programul reprezenta un aport financiar pentru românul care dorea să achiziționeze o mașină nouă.

Această suspendare a programului vine în contextul în care la fiecare mașină nouă vândută, distribuitorul achită o taxă către stat, care ajunge într-un fond special dedicat proiectelor de mediu, gestionat de AFM.

Contribuțiile distribuitorilor de autovehicule către Fondul pentru Mediu, sunt sume reale de bani ce sunt virate direct către AFM, dar, în loc ca acești bani să fie folosiți pentru proiecte reale, ei ajung adesea în campanii publicitare sau, mai grav, în campanii electorale, care nu aduc niciun beneficiu real românilor. Acest lucru, în pofida faptului că ei trebuie să meargă strict către proiectele de mediu, și mai ales către programul Rabla.

Totuși, acest important proiect este blocat de către autorități iar sumele aferente, deși sunt colectate în mod expres pentru astfel de proiecte, sunt utilizate pentru a plomba găurile vechii guvernări, care de altfel, este și noua guvernare. Suspendarea programului Rabla s-a soldat cu mii de români nemulțumiți. Mulți dintre ei au achitat din timp avansul pentru autoturisme și urmăreau acum lansarea programului.

Astfel, conform prerogativelor dumneavoastră și în baza atribuțiilor conferite de funcția pe care o dețineți, vă solicit răspuns la următoarele întrebări:â

1. La nivelul Ministerului, se cunoaște această problemă reprezentată de nemulțumirea cetățenilor cu privire la suspendarea programului Rabla?

2. Care este decizia administrativă prin care derularea programelor AFM a fost suspendată?

3. Care este termenul la care programele AFM, în special „programul Rabla”, urmează să fie reluate?

4. Care este în momentul de față bugetul aferent „programului Rabla”?

5. Având în vedere faptul că programele AFM sunt suspendate, taxele de mediu pe care distribuitorii de autovehicule noi îi direcționează automat către bugetul AFM, se suspendă?

6. Luați în calcul returnarea contravalorii taxelor de mediu pe care distribuitorii de autovehicule le-au achitat deja, având în vedere suspendarea „programului Rabla”?

Vă mulțumesc! Solicit răspuns scris.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE