Gheorghe-Adrian Cătană – Interpelare – Tranzitul a cel puțin 4 milioane tone de cereale lunar dinspre Ucraina

Adresată: Sorin Mihai GRINDEANU, ministrul TRANSPOTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII

De către: Senator Gheorghe Adrian CĂTANĂ

Circumscripția electorală: nr. 34 Sibiu

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Data: 12/03/2024

Obiectul interpelării: Tranzitul a cel puțin 4 milioane tone de cereale lunar dinspre Ucraina

Stimate domnule ministru,

Ați declarat, la Tulcea, că România va asigura tranzitul a cel puțin 4 milioane tone de cereale lunar dinspre Ucraina, prin implementarea proiectului PRIMUS dedicat navigației pe timp de noapte pe Canalul Sulina.

Cu stupoare, constatăm că, după declarația dumneavoastră, tranzitul cerealelor dinspre Ucraina a căzut complet și transportatorii și operatorii portuari români șomează. Șomează după ce s-au încărcat, la presiunea mediatizată a statului român mult prea doritor să satisfacă nevoile Ucrainei, cu costurile aferente investițiilor menite creșterii productivității operării volumelor de cereale ucrainene al căror tranzit prin România a durat doar un an.

Acum un an de zile  îmi exprimam, tot printr-o interpelare adresată dumneavoastră, la care am primit un răspuns iresponsabil (în doi peri), îngrijorarea privind lipsa de viziune, precum și lipsa obiectivelor din domeniul transporturilor navale. Am ajuns chiar în situația acceptării tacite a atingerii suveranității României și a afectării grave a intereselor românilor privind transportul naval și a poziției logistice strategice a României, situație imposibil de întors în favoarea țării noastre. Și asta pentru ce? Pentru o eventuală felie din tortul prea îndepărtat al reconstrucției Ucrainei și, poate, ceva concesii.

Toate modificările și completările importante aduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 160/2020 sunt în prezent inaplicabile, fiind necesară reluarea procesului de adoptare legislativă, producându-se un blocaj major în reglementarea și buna funcționare a domeniului administrării porturilor și a căilor navigabile.

Încălcarea, cu bună știință, a tuturor reglementărilor interne (Legea 235/2017) și internaționale la numirea conducerii companiilor portuare unde Ministerul Transporturilor este acționar majoritar mă obligă să vă atrag atenția că veți răspunde în scurt timp de toate acestea!

Văzând lipsa dumneavoastră de viziune privind dezvoltarea activităților care măresc volumul mărfurilor care tranzitează România, vă solicit să-mi răspundeți în scris la următoarele întrebări:

  1. Care este motivul încetării tranzitării cerealelor dinspre Ucraina?
  2. Vă asumați, în vreun fel, situația în care ați pus operatorii din portul Constanța, îndemnați la investiții în echipamente pentru operarea unor volume de cereale care au încetat să tranziteze prin România?

2. Care este programul de investiții privind reactivarea și dezvoltarea instalațiilor de transbord, transvarsare, transpunere din stațiile CFR cu acces la ecartamentul de linie largă și sursa de finanțare?

3. Care este soarta celor 160 de vagoane RO LA, neutilizate, în contextul actual, generat de situația de la CFR Marfă ?

4. Cunoașteți ce s-a întâmplat cu navele specializate pentru transportul volumelor de marfă în vagoane (feribot) și RO-RO, vândute la licitație pe sume derizorii, care aparțineau  CFR Marfă?

Nu există răspunsuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MAI MULTE ARTICOLE

AUR votat împotriva implicării militare a UE în Ucraina
Delegația AUR din Parlamentul European s-a poziționat împotriva unei rezoluții privind „necesitatea ca UE să sprijine Ucraina continuu”. Textul redactat de grupul Popularilor Europeni, din care fac parte atât partidul Ursulei von der Leyen, cât și PNL, propune aruncarea Europei în haos economic și aducerea frontului […]
Nu trădăm încrederea pe care ne-au acordat-o românii la alegerile europarlamentare! Astăzi, europarlamentarii AUR au votat împotriva realegerii Robertei Metsola în funcția de președinte al Parlamentului European! Nu putem să fim de acord cu politica dusă de doamna Metsola în ultimii ani, o politică ce a […]
Sute de români stabiliți în Spania s-au întâlnit luni, 15 iulie, cu președintele AUR, George Simion. Cu acest prilej, aceștia au semnat și contractele de înscriere în Planul SIMION, program ce are ca obiectiv înlesnirea întoarcerii acasă a românilor din diaspora. „Avem o țară atât de […]
„Guvernarea PSD-PNL a înregistrat o nouă „performanță” în materie economică. Datoria guvernamentală a urcat, în aprilie 2024, până la 852,816 miliarde lei. Ca procent din PIB, datoria guvernamentală a crescut la 52,1%. La această valoare a datoriei, conform legii, guvernul este obligat să ia măsuri urgente! […]
Claudiu Târziu, președintele Consiliului Național de Conducere al Alianței pentru Unirea Românilor și liderul europarlamentarilor AUR, reacționează la afirmațiile făcute de ministrul energiei, Sebastian Burduja, care a declarat că vizează implementarea unui sistem de contorizare inteligent, care să-i taxeze mai mult pe cetățenii care folosesc energie […]
Pentru a-şi asigura poziția în fruntea Comisiei Europene, Ursula von der Leyen promite imposibilul: mai mult Green Deal pentru a obține voturi în Parlament şi mai puțin Green Deal pentru industrie şi noi toți, arată europarlamentarul AUR, Adrian Axinia. Acesta a subliniat că, în această săptămână, […]