George Simion – Întrebare parlamentară – Costurile pe care contribuabilul român trebuie să le plătească pentru întârzierea realizării ultimului lot de pe Autostrada de Centură A0 Sud

Adresată:

Domnului Ciprian-Constantin ȘERBAN, ministrul Transporturilor și Infrastructurii

Domnului Cristian PISTOL, Director General, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere

De către: Deputat George-Nicolae SIMION

Circumscripția electorală nr. 42 București

Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 14.07.2025

Obiectul întrebării: Costurile pe care contribuabilul român trebuie să le plătească pentru întârzierea realizării ultimului lot de pe Autostrada de Centură A0 Sud

 

Stimate domnule ministru,

Domnule director general,

În anul 2025, în România, nu există, încă, o autostradă care să lege cele trei mari provincii istoric românești – Transilvania de Țara Românească și Moldova.

De-a lungul ultimelor decenii investițiile în infrastructură au constituit o veritabilă sursă de jaf din bugetul țării – lucrări minuscule, de proastă calitate, executate de firme de partid la prețuri exorbitante, costuri de întreținere ridicate, iar în cazul actorilor străini, au existat numeroase cazuri de corupție – e îndeajuns să ne amintim de afacerea Bechtel al cărei contract e de negăsit – și rea voință, inclusiv din partea funcționarilor români care au tergiversat nepermis de mult circuitul birocratic al documentelor.

Mult așteptatul lot 3 din A0 Sud, care le va permite șoferilor să poată ocoli Bucureștiul doar pe autostradă de la Est, pe A2 la Vest, pe A1, a fost, în sfârșit, deschis circulației și va deveni direcția cea mai circulată, în special pentru traficul de marfă, fiind un traseu ce leagă Portul Constanța de Pitești doar pe autostradă.

Din păcate, domnule ministru, domnule director general, nici această investiție nu a fost ocolită de probleme – întârzieri majore în planul de execuție și penalități impuse constructorului care sunt, paradoxal, mai mici decât despăgubirile solicitate de constructorului grec României!

Prin urmare, domnule ministru, domnule director general, vă rog să îmi transmiteți, punctual, următoarele:

1. Care este totalul despăgubirilor solicitate în instanță de la statul român de către constructorul grec Aktor pentru problemele care au dus la întârzierea realizării ultimului lot de pe Autostrada de Centură A0 Sud? Care sunt problemele invocate?

2. În cazul unor probleme invocate de constructorul grec, care au ținut strict de aparatul birocratic al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere sau al altor instituții de stat, în cazul în care statul român va pierde procesele și va trebui să achite despăgubirile solicitate, cum și când veți recupera aceste sume de la cei vinovați?

3. Având în vedere că instituția pe care o conduceți a acuzat constructorul pentru toate termenele ratate, de ce au fost aplicate penalizări infime, raportate la valoarea contractului? Care este totalul sumelor rezultate din această acțiune și care este destinația acestora?

Solicit răspuns în scris.

Distribuie acest articol!