Geamănu Ștefan – Interpelare – Ministrul Educației și Cercetării, a afirmat recent la Conferința Educațională VREM, de la Târgu Jiu, de problema analfabetismului funcţional, despre care a spus că îl sperie şi este un risc de securitate naţională !

Adresată : Ministrului Educației și Cercetării, domnului Daniel Ovidiu David

De către Domnul senator : Ştefan Geamănu, membru al Comisiei pentru sănătate, din Senatul României

Circumscripția electorală : Nr. 43 Circumscripţia electorală pentru românii cu domiciliul în afara României

Grupul Parlamentar :  A.U.R.                   

Obiectul Interpelării: Ministrul Educației și Cercetării, a afirmat recent la Conferința Educațională VREM, de la Târgu Jiu, de problema analfabetismului funcţional, despre care a spus că îl sperie şi este un risc de securitate naţională !

Domnule ministru, ați declarat că față de consumul de droguri și a violenței în școli, sunt necesare acțiuni de intervenție, pe mai multe niveluri, începând cu eliminarea riscurilor din proximitatea unităților de învățământ, prin semnarea unui ordin de ministru, dar suntem sceptici că măsurile luate, vor avea efecte pozitive !

Ne punem întrebarea, de ce planurile-cadru de învăţământ şi programele şcolare care sunt în legislație, pentru disciplinele de studiu şi modulele de pregătire obligatorii, care trebuie dezvoltate și implementate, nu sunt functionabile ?!  Ați afirmat că sistemul educațional reformat de fiecare ministru care s-a perindat la conducerea lui a vrut să facă diverse reforme şi pe ce a avut înainte a început să pună nişte grefe, unul a mai făcut ceva, unul a mai strecurat ceva, unul a mai schimbat iarăşi ceva, astfel încât, păstrând proporţiile şi contextul, afirmând că suntem ca un Frankenstein, adică ne mişcăm, umblăm, dar nu ştim când ne blocăm !

La Conferința Educațională VREM, ați reiterat problema analfabetismului funcţional, despre care ați spus că va sperie şi este risc de securitate naţională, afirmând că nu doriți să transformați profesorul într-un om orchestră, care este și psiholog, și medic, și jurist, și finanțist și că ar trebui să deschidem școala pentru specialiștii din aceste domenii, acesta procedura de predare nu se întâmplă în școli.

Deși art. 8, alin. 10, din Legea nr. 198/04.07.2023-a învăţământului preuniversitar, prevede : ,,Planurile-cadru de învăţământ şi programele şcolare pentru disciplinele de studiu şi modulele de pregătire obligatorii din învăţământul preuniversitar au în vedere, în mod obligatoriu, includerea următoarelor teme : educaţie pentru mediu şi schimbări climatice, educaţie pentru sănătate, noţiuni pentru acordarea primului ajutor, educaţie financiară, educaţie juridică, educaţie antreprenorială, educaţie tehnologică, educaţie rutieră, educaţie civică, istorie şi civilizaţie locală, educaţie interculturală, educaţie pentru cetăţenie democratică, egalitate de şanse, etică, gândire critică, oratorie şi dezvoltare personală, educaţie pentru cetăţenie europeană, securitate cibernetică, educaţie pentru alimentaţie sănătoasă”, dar în școli lipsesc specialiștii pentru predarea acestor specialități care ar putea dezvolta abilitățile elevilor spre anumite domenii de activitate, și care ar dezvolta societățile viitoare, fiind foarte utile în dobândirea cunoștințelor atât de către elevi și studenți.

Art. 188, alin. 1 și 11, din Legea nr. 198/2023-a învăţământului preuniversitar, prevede: Pentru personalul didactic, formarea continuă este un drept şi o obligaţie, iar pentru personalul din învăţământul preuniversitar, formarea continuă va include, în mod obligatoriu şi periodic, un curs de prim ajutor, dar în școli, specialiștii  nu predau acest modul important(medici generaliști și stomatologi, asistenți medicali, dieteticieni,etc.), ca o programă de câteva ore pe lună, atât pentru profesori și elevi, prin curs de prim ajutor, de alimentație sănătoasă prin nutriție, astfel încât, aceștia să fie plătiți cu ora și atrași la predarea unor astfel de module.

De altfel și art. 2, și art. 149, alin. 6, din Legea nr. 199/04.07.2023-a învăţământului superior, prevăd că mediul educaţional al învăţământului superior constă în dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în formarea personalităţii autonome şi în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea şi dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial.

Având în vedere cele expuse, vă adresez rugămintea de a-mi răspunde la următoarea întrebare :

Când veți dispune ca specialiștii să predea în școli și universități, a temelor din lege: – educaţie pentru sănătate, cu noţiuni pentru acordarea primului ajutor, – educaţie financiară, – educaţie juridică, – educaţie interculturală, – egalitate de şanse și prevenirea discriminării, – educaţie pentru mediu şi schimbări climatice ?  

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

De către: Senator Andrei Emil Dîrlău Circumscripția electorală nr. 01 […]