Către: Ministerul Afacerilor Interne,
Domnului ministru Lucian Bode
De la: Dumitru-Viorel Focșa,
Deputat AUR, circumscripția electorală 14 Constanța
Data: 28.02.2022
Subiectul întrebării: Pasivitatea Instituției Prefectului județului Constanța în raport cu ilegalitatea mai multor Hotărâri ale Consiliului Local Constanța
Stimate domnule ministru,
În ședința desfășurată în data de 31.08.2021, Consiliul Local Constanța a adoptat două Hotărâri ce ridică serioase semne de întrebare cu privire la respectarea legislației în domeniu (OUG nr.57/2019 privind Codul Administrativ, Legea nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, modificată și actualizată, Legea nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, modificată și actualizată, inclusiv Normele metodologice de aplicare a Legii, Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ, modificată și actualizată), după cum urmează: Hotărâre nr.280 privind revocarea HCL nr.272/2011, HCL nr.257/2020, precum și a certificatului de urbanism nr.1115/2021 emis în baza acestora și Hotărâre nr.281 privind revocarea HCL nr.489/2009, HCL nr.316/2013, precum și a actelor subsecvente emise în baza acestora.
În privința primei Hotărâri menționate se poate observa că, pe lângă revocarea a două Hotărâri adoptate anterior, fapt ce reprezintă un atribut al Consiliului Local ce poate fi exercitat doar în situaţia în care s-a constatat că actul administrativ este unilateral nelegal și nu a produs efecte juridice, aceasta face referire și la revocarea unui Certificat de Urbanism, fapt care excede competența Consiliului Local. Certificatul de Urbanism este emis de către conducătorul instituției, în cazul nostru, de către Primar și poate fi revocat/anulat doar prin hotărârea instanței de contencios administrativ și nu printr-o hotărâre a Consiliului Local, structură care nu are nicio atribuție în procesul eliberării certificatelor de urbanism sau autorizațiilor de construire.
În privința celei de-a doua Hotărâri se poate observa că, pe lângă revocarea a două Hotărâri adoptate anterior, fapt ce reprezintă un atribut al Consiliului Local care poate fi exercitat doar în situaţia în care s-a constatat că actul administrativ este unilateral nelegal și nu a produs efecte juridice, aceasta face referire și la revocarea actelor subsecvente emise în baza acestora. Pe lângă ambiguitatea formulării, revocarea actelor subsecvente, altele decât cele adoptate prin hotărârea Consiliului Local, nu reprezintă atributul legal al acestuia, ci tot al instanței de contencios adminstrativ.
Cu alte cuvinte, Consiliul Local poate revoca doar Hotărârile nelegale emise anterior și doar dacă nu au produs efecte juridice, iar în privința actelor subsecvente poate sesiza instanța de contencios administrativ să constate nulitatea acestora.
Pe această cale, vă solicit, stimate domnule ministru, să dispuneți Corpului de Control efectuarea unei acțiuni specifice la Instituția Prefectului județului Constanța și să îmi comunicați de ce, nici până astăzi, cele două Hotărâri nu au fost notificate sau atacate la instanța de contencios administrativ, în conformitate cu prevederile art.255, alineatele (1) și (2) din același Cod Administrativ.
Nu există răspunsuri