Adresată:
Doamnei Mirela CĂLUGĂREANU, Președinte Curtea de Conturi a României
De către: Deputat Florin-Cornel POPOVICI
Circumscripția electorală: nr. 37, Timiș
Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 15.10.2025
Obiectul întrebării: Solicitare privind analiza de risc aferentă Autoritatății Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații/ANCOM, obligațiile legale de periodicitate a verificărilor și raportarea către Parlament asupra programului anual de activitate
Stimată Doamnă Președinte,
În aplicarea art. 64 din Constituția României, art. 34 lit. d) și i) din Legea nr. 96/21 aprilie 2006, privind statutul deputaților și al senatorilor, art. 202, 203, 212 și 213 din Regulamentul Camerei Deputaților aprobat prin Hotărârea nr. 8 din 24 februarie 1994, republicat și având în vedere atribuțiile ce îmi revin în exercitarea mandatului de deputat în Parlamentul României, în calitate de membru al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, vă adresez respectuos rugămintea de a-mi oferii clarificări privind modul în care Curtea de Conturi a României a evaluat riscul aferent ANCOM și a aplicat obligațiile sale legale de control.
ANCOM este una dintre cele mai importante instituții publice centrale din România, având atribuții strategice în gestionarea infrastructurii naționale de comunicații electronice, alocarea resurselor de spectru radio și supravegherea pieței serviciilor de comunicații. Impactul bugetar și patrimonial al acestei instituții justifică în mod firesc un control riguros și periodic al Curții de Conturi a României, pentru asigurarea legalității și eficienței administrării resurselor statului.
Conform art. 21 alin. (1) și (2) din Legea nr. 94/1992, Curtea de Conturi planifică anual acțiunile de control pe baza analizelor de risc, cu scopul prioritizării entităților publice supuse auditului. De asemenea, art. 25 alin. (1) și (3) din aceeași lege obligă Curtea să elaboreze programul anual de activitate pe baza acestor analize, aprobat prin hotărâre a Plenului Curții de Conturi.
Potrivit art. 24 alin. (2) și (3) din Legea nr. 94/1992 instituțiile publice centrale care gestionează fonduri și patrimoniu public trebuie supuse verificărilor periodice, de regulă la intervale de 1–3 ani, în funcție de gradul de risc stabilit.
Totodată, art. 40 alin. (1) și (2) din Legea nr. 94/1992 obligă Curtea de Conturi să raporteze anual Parlamentului cu privire la modul în care a implementat programul anual de activitate, inclusiv rezultatele analizelor de risc și prioritizarea misiunilor de audit.
În aceste condiții, lipsa unor misiuni de audit financiar și/sau de conformitate la ANCOM între anii 2019 și 2025 (conform propriului site) ridică întrebări legitime cu privire la respectarea obligațiilor legale și a principiului periodic al controlului asupra entităților cu patrimoniu public semnificativ.
Cu toate acestea, ultima misiune de control complex asupra ANCOM a avut loc în 2017, iar în ianuarie 2025 s-a desfășurat doar un follow-up limitat la verificarea implementării măsurilor dispuse prin Decizia nr. 1/22.01.2018, emisă ca urmare a Raportului de control nr. SC32699/20.11.2017. În acest context, este necesar ca Parlamentul României să cunoască modul în care Curtea de Conturi și-a exercitat obligațiile de analiză de risc, planificare a misiunilor de audit și raportare publică anuală.
Astfel, vă rog respectuos să îmi comunicați:
1. Dacă a fost realizată analiza de risc aferentă ANCOM în perioada 2018–2025:
– dacă nu a fost realizată, care au fost motivele neîndeplinirii obligației legale prevăzute de art. 21 și art. 25 din Legea nr. 94/1992 și de Normele metodologice privind auditul public extern;
– dacă da, să transmiteți documentele oficiale care probează efectuarea analizei de risc (inclusiv metodologia aplicată, datele întocmirii și aprobării acesteia).
2. În cazul în care analiza de risc a fost realizată și a rezultat risc mic, solicit transmiterea documentelor probatorii care justifică această concluzie și demonstrează conformitatea cu criteriile metodologice aplicate de Curte.
3. În cazul în care analiza de risc a indicat risc mediu sau mare, solicit să precizați:
– argumentele și documentele probatorii care au fundamentat evaluarea;
– motivele pentru care ANCOM nu a mai făcut obiectul misiunilor de audit financiar și/sau de conformitate după anul 2018, deși conform art. 24 și art. 25 din Legea nr. 94/1992 și normelor interne, entitățile cu risc mediu sau ridicat trebuie verificate cel puțin o dată la 1–3 ani;
– actele administrative și hotărârile interne care au justificat această decizie.
4. Să transmiteți, în copie certificată pentru conformitate cu originalul:
– hotărârile Plenului Curții de Conturi privind aprobarea programelor anuale de activitate din perioada 2019–2025;
– extrasele relevante din Rapoartele publice anuale prezentate Parlamentului (în baza art. 40 din Legea nr. 94/1992) care reflectă modul în care a fost gestionată situația ANCOM.
Vă mulțumesc anticipat pentru sprijinul acordat.
Solicit răspuns în scris în termenul legal.
Comments are closed