Adresată:
Domnului Valeriu ZGONEA, Președinte Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM)
De către: Deputat Florin-Cornel POPOVICI
Circumscripția electorală nr. 37 Timiș
Grup parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor
Ședința Camerei Deputaților din data de: 02.09.2025
Obiectul întrebării: Situația deficitară a implementării protocolului ANCOM – Autoritatea Vamală Română privind activitățile de control asupra echipamentelor și produselor electronice
Stimate Domnule Președinte,
În aplicarea art. 64 din Constituția României, art. 34 lit. d) și i) din Legea nr. 96/21 aprilie 2006, privind statutul deputaților și al senatorilor, art. 202 și 203 din Regulamentul Camerei Deputaților aprobat prin Hotărârea nr. 8 din 24 februarie 1994, republicat și având în vedere atribuțiile ce îmi revin în exercitarea mandatului de deputat în Parlamentul României, vă adresez prezenta întrebare având în vedere disfuncționalitățile majore constatate în activitatea ANCOM desfășurată în baza protocolului încheiat cu Autoritatea Vamală Română pentru perioada 2020–2025.
Conform datelor furnizate cu amabilitatea Ministerului Finanțelor Publice și analizelor efectuate pe baza rapoartelor statistice privind controalele derulate, rezultă următoarele:
- În perioada 2020–2022, activitatea ANCOM în baza acestui protocol a fost aproape inexistentă, cu excepția unor acțiuni punctuale derulate în cadrul Direcției Regionale Timișoara.;
- În anul 2023 s-a înregistrat o timidă diversificare teritorială, dar cu un nivel extrem de scăzut;
- În anul 2024, Direcția Regională Timișoara a raportat 211 controale, în timp ce restul direcțiilor regionale au rămas la niveluri insignifiante (București – 16, Brașov – 3, Craiova – 4, Galați – 1, Iași – 1);
- Abia în anul 2025, pe fondul unor creșteri bruște și neuniforme, activitatea ANCOM a căpătat o distribuție mai amplă, cu valori semnificative în București (272), Cluj (143) și Timișoara (111).
Pentru a vă facilita înțelegerea acestor evoluții și a nu fi nevoit să căutați în Rapoartele ANCOM publicate pe site-ul instituției sau la Comisia de specialitate din cadrul Camerei Deputaților, vă atașez graficele sintetice realizate pe baza datelor comunicate de Ministerul Finanțelor – Autoritatea Vamală Română, astfel:
Grafic 1. Distribuția controalelor ANCOM în baza protocolului cu AVR, în perioada 2020 – 2025 (primele 7 luni)
Grafic 2. Controalele ANCOM–Vamă, pe regiuni: total 2020–2025 (primele 7 luni)
Această situație scoate în evidență lipsa unei viziuni unitare de coordonare și implementare a protocolului ANCOM–AVR, ceea ce ridică serioase semne de întrebare cu privire la eficiența controlului managerial intern și la modul în care înțelegeți să vă exercitați responsabilitățile în calitate de președinte al Autorității.
Importanța acestor controale este deosebită având în vedere încercările repetate de forțare a frontierelor naționale de către rețele de interese și clientela de partid, în scopul introducerii pe piața românească a unor produse și aparate electronice fie aflate în interdicție de comercializare sau doar cu autorizări speciale și pentru uzul exclusiv unor instituții specializate ale statului (având deci un regim special), fie cu încălcarea flagrantă a acordurilor comerciale și de conformitate asumate de România inclusiv în cadrul Uniunii Europene, din punct de vedere al provenienței lor.
Totodată, răspunsul pe care ni l-ați transmis la adresa precedentă (nr. 3b7/223/28.05.2025), formulat într-o manieră generalistă și eludând fondul problemei, nu face decât să confirme percepția de lipsă de transparență și de respect față de instituția Parlamentului, al cărui membru și chiar președinte ați fost și dumneavoastră.
Având în vedere cele expuse, vă rog să răspundeți punctual la următoarele întrebări:
1. Cum explicați faptul că în anul 2024 doar Direcția Regională Timișoara a funcționat eficient în cadrul protocolului ANCOM–Vamă, raportând peste 200 de controale, în timp ce restul direcțiilor regionale au rămas la niveluri nesemnificative?
2. Care au fost activitățile dumneavoastră concrete, în calitate de președinte ANCOM (din 2023), pentru a asigura funcționalitatea uniformă a protocolului la nivel național? Cum a funcționat controlul managerial intern, dacă nimeni nu a sesizat faptul că doar o singură direcție regională se achita de obligațiile asumate?
3. Dacă, într-adevăr, direcțiile regionale nu au primit notificări de la structurile vamale, de ce nu ați inițiat un dialog instituțional cu conducerea Direcției Generale a Vămilor pentru a debloca această situație, evitând astfel perpetuarea unui blocaj administrativ?
4. Cum definiți dumneavoastră, în calitate de înalt funcționar public, abuzul și neglijența în serviciu și în ce măsură considerați că lipsa unei coordonări eficiente între ANCOM și Autoritatea Vamală Română poate fi încadrată în această sferă?
Stimate domnule Președinte, vă solicit să răspundeți la aceste întrebări în termenul prevăzut de Regulamentul Camerei Deputaților, pentru a putea oferi Parlamentului și opiniei publice o imagine clară asupra modului în care ANCOM își îndeplinește atribuțiile conferite prin lege.
Solicit răspuns în scris.
Comments are closed