Florin Popovici – Întrebare parlamentară – Clarificări privind oportunitatea, legalitatea și impactul financiar al achiziției imobilului «Hotel Castel Royal» de către Consiliul Județean Timiș

Adresată:

Doamnei Mirela CĂLUGĂREANU, Curtea de Conturi a României

De către: Deputat Florin-Cornel POPOVICI

Circumscripția electorală: nr. 37, Timiș

Grupul parlamentar: Alianța pentru Unirea Românilor

Ședința Camerei Deputaților din data de: 07.11.2025

Obiectul întrebării: Clarificări privind oportunitatea, legalitatea și impactul financiar al achiziției imobilului «Hotel Castel Royal» de către Consiliul Județean Timiș

 

Stimată doamnă Consilier de Conturi,

În aplicarea art. 64 din Constituția României, art. 34 lit. d) și i) din Legea nr. 96/21 aprilie 2006, privind statutul deputaților și al senatorilor, art. 202, 203, 212 și 213 din Regulamentul Camerei Deputaților aprobat prin Hotărârea nr. 8 din 24 februarie 1994, republicat și având în vedere atribuțiile ce îmi revin în exercitarea mandatului de deputat în Parlamentul României, în calitate de membru al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci formulez prezenta întrebare având ca obiect verificarea unei tranzacții imobiliare efectuate de Consiliul Județean Timiș (CJT), tranzacție care suscită serioase dubii cu privire la oportunitatea, legalitatea și impactul său financiar asupra resurselor publice județene și, prin extensie, asupra bugetului general consolidat al statului:

Motivarea întrebării

Potrivit informațiilor oficiale și documentelor publice, la data de 20 iunie 2025, Consiliul Județean Timiș a achiziționat, de la SC Albvest SRL și dl. Marcellus Loth, imobilul cunoscut sub denumirea „Hotel Castel Royal” din Moșnița Nouă, pentru suma de 2.100.000 euro (10.566.570 lei), având ca scop relocarea Clinicii de Psihiatrie „Eduard Pamfil” din Timișoara.

Menționez cu titlu de element contextual semnificativ faptul că dl. Marcellus Loth nu este un actor necunoscut Curții de Conturi a României, întrucât, potrivit informațiilor publice, în anii 2002–2003 a fost vizat de un dosar penal privind înstrăinarea ilegală a ștrandului din localitatea Teremia Mare, perioadă în care exercita funcția de primar. Acest aspect, chiar dacă nu determină per se ilicitul actualei tranzacții, ridică problema diligenței și a prudenței instituționale ce trebuie manifestate în evaluarea partenerilor contractuali ai unei autorități publice.

Situația de față reclamă un control riguros sub aspectul:

– oportunității economice și sustenabilității financiare a achiziției;

– respectării principiilor de transparență, concurență loială și egalitate de tratament;

– identificării eventualelor conflicte de interese și riscuri juridice ori reputaționale asociate bunului cumpărat.

Elemente de fapt și aspecte de interes public

1. Originea bunului achiziționat: Imobilul „Hotel Castel Royal” a fost anterior supus sechestrului asigurator dispus de autoritățile judiciare germane (dosar nr. 12 KLS 509 JS 2124/17), în legătură cu acuzații de spălare de bani, înșelăciune și evaziune fiscală internațională. Deși măsurile au fost ridicate în 2021, acest istoric generează riscuri reputaționale și patrimoniale pentru CJT.

2. Inițierea procedurii de achiziție: Demersul a fost declanșat printr-o simplă adresă depusă la registratura CJT (nr. 14667/17.04.2025) de către dl. Marcellus Loth, fără organizarea unei licitații publice, a unei proceduri competitive sau a unei analize comparative a altor locații disponibile.

3. Evaluarea și negocierea prețului: Raportul de evaluare al SC M&B Evalcons SRL (26.05.2025) a stabilit valoarea de piață la 4.122.881 euro, însă tranzacția sa realizat la 2,1 milioane euro (aprox. 52 % din evaluare), aspect ce ridică semne de întrebare privind credibilitatea raportului și posibile avantaje nejustificate acordate vânzătorilor.

4. Existența unei oferte alternative: Cu trei zile înainte de parafarea contractului, CJT a primit o ofertă alternativă oficială (nr. 21393/17.06.2025) pentru achiziția actualului imobil al Clinicii, situat pe str. Iancu Văcărescu nr. 21, la prețul de 1,5 milioane euro — cu 600.000 euro mai puțin și cu suprafață construită mai mare. Această ofertă nu a fost analizată ori luată în considerare înainte de finalizarea tranzacției de la Moșnița Nouă.

5. Costuri suplimentare de reconfigurare: Documentația DALI indică necesitatea unor investiții suplimentare de cel puțin 1 milion euro pentru reautorizarea, reamenajarea și adaptarea imobilului la cerințele medicale.

6. Aspecte privind onorariile și valoarea declarată: Contractul notarial a fost întocmit la valoarea de 12.407.991 lei, superioară prețului efectiv al tranzacției (10.566.570 lei), diferență ce ridică potențiale probleme privind grila notarială și implicațiile fiscale aferente.

Necesitatea unei intervenții cu celeritate și fundament academic

În contextul principiului bunei administrări a finanțelor publice, consacrat atât de jurisprudența Curții Constituționale, cât și de doctrina finanțelor publice, controlul Curții de Conturi trebuie să se realizeze într-un termen optim și previzibil, pentru a evita intervenirea prescripției faptelor cu potențial impact patrimonial.

Orice întârziere în declanșarea sau finalizarea verificărilor poate conduce la ireversibilitatea prejudiciilor, afectând atât bugetul județean al Timișului, cât și, prin mecanismul raportărilor bugetare, bugetul general consolidat al statului. În consecință, impun stabilirea și asumarea unui calendar procedural ferm care să asigure exercitarea controlului cu celeritate și eficiență maximă.

Solicit, pe cale de consecință, ca răspunsul instituției să indice explicit termenul concret estimat pentru declanșarea și finalizarea acțiunii de audit, astfel încât constatările să poată fi valorificate juridic înainte de intervenirea prescripției.

Solicitarea privind comunicarea actelor de control

În temeiul principiilor transparenței și accesului la informații de interes public, precum și al atribuțiilor de control parlamentar, solicit ca Curtea de Conturi să comunice, odată cu răspunsul la prezenta interpelare sau ulterior, dar neîntârziat, toate actele de control întocmite și documentele de lucru care au stat la baza raportului ce urmează a fi publicat pe site-ul instituției, conform obligațiilor legale privind publicitatea rapoartelor.

Această comunicare completă este indispensabilă pentru exercitarea funcției de supraveghere parlamentară și pentru informarea corectă a opiniei publice.

Întrebări adresate Curții de Conturi a României:

1. A fost sau este Curtea de Conturi sesizată în legătură cu această achiziție? Dacă da, care sunt concluziile preliminare?

2. Consideră Curtea de Conturi că au fost respectate principiile de economicitate, eficiență și legalitate în utilizarea fondurilor publice pentru această tranzacție?

3. A fost respectată procedura de evaluare și selecție a imobilului conform legislației aplicabile achizițiilor și investițiilor publice locale?

4. Ce măsuri de audit preventiv ori ulterior poate dispune Curtea de Conturi pentru a verifica legalitatea și oportunitatea acestei achiziții și pentru a evita prescripția eventualelor fapte cu impact financiar?

5. Se intenționează includerea acestei operațiuni în programul anual de audit al Curții de Conturi pentru anul 2026?
6. Există riscul unui prejudiciu financiar pentru CJT Timiș în eventualitatea reactivării unor litigii sau dosare internaționale ce privesc imobilul achiziționat?

7. În ce termen concret apreciază Curtea de Conturi că poate finaliza verificările astfel încât să fie prevenită prescripția și să fie protejat bugetul public județean și general consolidat?

În considerarea caracterului public al fondurilor implicate, a principiilor de transparență și eficiență financiară, precum și a obligației constituționale de control parlamentar, solicit ca răspunsul Curții de Conturi să includă atât calendarul precis al verificărilor, cât și măsurile preliminare dispuse, precum și comunicarea actelor de control și a documentelor de lucru aferente.

Vă mulțumesc anticipat pentru sprijinul acordat.

Solicit răspuns în scris în termenul legal.

Distribuie acest articol!

Comments are closed

MAI MULTE ARTICOLE

Deputatul AUR Fabian Radu denunță prăbușirea totală a credibilității lui […]